De doos met eten
- Food-en-retail
- 4 sep 2015 @ 15:55
- Link
-
Edward Stolze
Strateeg
Being There - Packaging designFood
- 4 sep 2015 @ 15:55
- Edward Stolze
Nu je ineens kunt kiezen uit zes verschillende dozen, kratten en boxen met avondmaaltijden, is het nieuwtje er natuurlijk wel af. En ga je, gewoon, als consument, eens kijken waar we het nu eigenlijk over hebben. Of liever, waar ze het over hebben. Hoe prijzen ze al die verse vergeten groenten en spannende gemaksrecepten nu eigenlijk aan?
Het begon allemaal met ‘streekproducten’ en ‘biologisch’. Daarna werd het, om een beetje massa te maken, ‘vers’ en ‘gezond’. En met de hele grote spelers wordt het natuurlijk ‘lekkere recepten’, ’makkelijk’ en ‘thuisbezorgd op het moment dat het jou uitkomt’.
Zo gaat het altijd in food: we gaan net zolang door tot we gewoon weer ‘lekker’ en ‘makkelijk’ kunnen zeggen, liefst met een vleugje ‘gezond’.
Maar waar niemand het over heeft, en dat terwijl het toch de hele grote waarheid van deze producten is: je gaat heel anders eten. Nederland gaat heel anders eten! Wat nou vier keer per week AGF, twee keer rijst of pasta en één keer ongezond geïmproviseer? Half Nederland eet straks lauwwarme aspergesalade met aardappel of roerbaknoodles met broccoli, mango en kibbeling. Papa, wat eten we vanavond? Kogelbiefstuk met bataatpuree en een salade van rode biet, jongens!
Echt, het is een revolutie zonder weerga. Alles wat wij als voedselmarketeers dachten te weten over de voorkeuren en gewoonten van onze doelgroep gaat op de schop. Maar daar hoor je al die aanbieders van etensdozen niet over. Niemand roept dat je ook op de doordeweekse dinsdag véél bijzonderder gaat eten. Dat je het komend jaar geen twee keer hetzelfde op tafel gaat zetten. Dat je voortaan iedere avond even uitleg moet geven bij het door jou gekokkerelde gerecht.
Ik weet ook waarom ze het niet doen. Omdat het eng is. Omdat je bang bent dat mensen het eng vinden. Je denkt dat je box of doos of krat zo snel mogelijk normaal moet zijn. Lekker, makkelijk én gezond. Want dat wil toch iedereen?
Kortom, in de dozelarij zien we heel goeie marketing, zeker van de grote jongens, en hele nietszeggende communicatie. Eigenlijk precies zoals we dat gewend zijn. Lekker toch?
En makkelijk.
En nu weer aan het werk!
Edward Stolze
strategy partner bij Being There
-
Edward Stolze
- Werkt bij: Being There
- Functie: Strateeg
- Website:http://www.there.nl/
- Profiel »
- kokkerelen
- etensdozen
- voedselmarketeers
- revolutie
- avond
- gewoonten
- inspiratie
- Picnic
- tafel
- recept
- rode biet
- gemak
- eten
- kogelbiefstuk
- vers
- bataatpuree
- thuisbezorgd
- box
- voorkeuren
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing