De doos met eten
- Food-en-retail
- 4 sep 2015 @ 15:55
- Link
-
Edward Stolze
Strateeg
Being There - Packaging designFood
- 4 sep 2015 @ 15:55
- Edward Stolze
Nu je ineens kunt kiezen uit zes verschillende dozen, kratten en boxen met avondmaaltijden, is het nieuwtje er natuurlijk wel af. En ga je, gewoon, als consument, eens kijken waar we het nu eigenlijk over hebben. Of liever, waar ze het over hebben. Hoe prijzen ze al die verse vergeten groenten en spannende gemaksrecepten nu eigenlijk aan?
Het begon allemaal met ‘streekproducten’ en ‘biologisch’. Daarna werd het, om een beetje massa te maken, ‘vers’ en ‘gezond’. En met de hele grote spelers wordt het natuurlijk ‘lekkere recepten’, ’makkelijk’ en ‘thuisbezorgd op het moment dat het jou uitkomt’.
Zo gaat het altijd in food: we gaan net zolang door tot we gewoon weer ‘lekker’ en ‘makkelijk’ kunnen zeggen, liefst met een vleugje ‘gezond’.
Maar waar niemand het over heeft, en dat terwijl het toch de hele grote waarheid van deze producten is: je gaat heel anders eten. Nederland gaat heel anders eten! Wat nou vier keer per week AGF, twee keer rijst of pasta en één keer ongezond geïmproviseer? Half Nederland eet straks lauwwarme aspergesalade met aardappel of roerbaknoodles met broccoli, mango en kibbeling. Papa, wat eten we vanavond? Kogelbiefstuk met bataatpuree en een salade van rode biet, jongens!
Echt, het is een revolutie zonder weerga. Alles wat wij als voedselmarketeers dachten te weten over de voorkeuren en gewoonten van onze doelgroep gaat op de schop. Maar daar hoor je al die aanbieders van etensdozen niet over. Niemand roept dat je ook op de doordeweekse dinsdag véél bijzonderder gaat eten. Dat je het komend jaar geen twee keer hetzelfde op tafel gaat zetten. Dat je voortaan iedere avond even uitleg moet geven bij het door jou gekokkerelde gerecht.
Ik weet ook waarom ze het niet doen. Omdat het eng is. Omdat je bang bent dat mensen het eng vinden. Je denkt dat je box of doos of krat zo snel mogelijk normaal moet zijn. Lekker, makkelijk én gezond. Want dat wil toch iedereen?
Kortom, in de dozelarij zien we heel goeie marketing, zeker van de grote jongens, en hele nietszeggende communicatie. Eigenlijk precies zoals we dat gewend zijn. Lekker toch?
En makkelijk.
En nu weer aan het werk!
Edward Stolze
strategy partner bij Being There
-
Edward Stolze
- Werkt bij: Being There
- Functie: Strateeg
- Website:http://www.there.nl/
- Profiel »
- eten
- voorkeuren
- box
- voedselmarketeers
- gewoonten
- gemak
- tafel
- vers
- rode biet
- recept
- bataatpuree
- Picnic
- kogelbiefstuk
- revolutie
- kokkerelen
- inspiratie
- thuisbezorgd
- avond
- etensdozen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne...
- Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management