Wijnverpakkingen: uiterlijk telt

Wijnverpakkingen: uiterlijk telt
  • Food-en-retail
  • 31 jan 2017 @ 11:50
  • 19590 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • FoodInspiratie

Het wijnpak kampt met een imagoprobleem, maar als we de kenners moeten geloven komt hier verandering in. Consumenten kiezen wijn steeds vaker op basis van de verpakking[1] en juist kartonnen verpakkingen scoren goed. Toegegeven: het eerste beeld dat in mij op komt bij ‘wijn in een pak’ is Liebfraumilch, dat het qua imago niet haalt bij een karaktervolle Chardonnay of Sauvignon Blanc. Waarom zou je dan toch kiezen voor een kartonnen wijnverpakking?

Meer mogelijkheden
Allereerst biedt de kartonnen verpakking meer mogelijkheden. Zo kun je op een rechthoekig kartonnen pak meer informatie (tekst en beeld) kwijt dan op een ronde fles. Karton als verpakkingsmateriaal biedt bovendien meer druktechnische mogelijkheden. Benut die mogelijkheden en kies niet voor een fletse tweekleurendruk.
Verder geldt, dat je met karton ook meer kunt experimenteren met afwijkende vormen. Neem bijvoorbeeld de ‘diamantachtige’ verpakkingen van ‘vin grâce’[2], die worden gekenmerkt door een verfijnd lijnenspel. Een lust voor het oog, waarmee je gegarandeerd opvalt in het schap.

Voordelen
Glazen flessen zijn breekbaar, zwaar en nemen meer ruimte in dan kartonnen wijnverpakkingen. Kartonnen wijnverpakkingen bieden consumenten dus veel meer gemak. Bovendien hoeft de consument niet meer naar de glasbak. Gemak draagt bij aan een positieve klantervaring. Verder blijkt uit verschillende onderzoeken, dat kartonnen verpakkingen een lagere milieu-impact hebben dan glazen flessen. Gelet op transport neemt glas meer vrachtruimte in beslag en is glas zwaarder dan karton. Dit leidt bovendien tot hogere transportkosten. Kartonnen verpakkingen zijn daarom in veel gevallen ook voordeliger.

Bag-in-box
Naast kartonnen verpakkingen zien we ook steeds vaker plastic wijnverpakkingen, of een combinatie van beide. Een bekend voorbeeld is de bag-in-box (bib). Wijn wordt verpakt in een plastic container (doorgaans voorzien van een pompje) met daaromheen een doos. De bib-wijnen worden steeds populairder in ons land en het imago van smakeloze bulkwijn is achterhaald. Steeds meer gerenommeerde wijnmerken ‘bottelen’ hun wijn in een bib. In Frankrijk lanceerde een wijnmaker een eigentijdse variant op de bib: de zogenaamde Cubiton®[3]. Deze vierkante wijndoosjes kenmerken zich door verschillende frisse, trendy dessins. De ideale binnenkomer voor op een feestje of een picknick. Het bekende wijnmerk Wild Pig introduceerde wijn in een stazak (pouch), inclusief een handig tapkraantje.

Smaakt dat?
Smaken verschillen en er bestaan verschillende meningen over het gunstige effect van glas op de kwaliteit van de wijn (en over het ongunstige effect van karton of plastic). Hier ga ik verder niet op in. Het gaat er uiteindelijk om wat je erin stopt en hoe je het verpakt. Een goed product verkoopt zichzelf en een mooie verpakking doet hier nog een schepje bovenop, zodat het marktaandeel stijgt.

Ken jij nog andere voorbeelden van kartonnen of plastic wijnverpakkingen? En geloof jij de kracht van deze ‘nieuwe’ verpakkingsmaterialen voor wijn?  

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Bronnen:
[1] http://www.packonline.nl/nieuws/consument-kiest-wijn-steeds-vaker-op-basis-van-de-verpakking
[2] http://lovelypackage.com/vin-grace/
[3] http://cubiton.fr/en/

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken