Duurzaam verpakken als onderdeel van de marketingmix
- Food-en-retail
- 26 sep 2017 @ 11:13
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingPackaging design
- 26 sep 2017 @ 11:13
- Huib Burggraaf
Steeds meer consumenten wegen duurzaamheid mee in hun aankoopgedrag. Het aandeel consumenten dat het belangrijk vindt dat bedrijven duurzaam ondernemen is vorig jaar gestegen van 64% naar 71% [1]. Bijna de helft van de consumenten (49%) let bij aanschaf van producten op duurzame aspecten. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol en vormt vandaag de dag een significant onderdeel van de marketingmix.
Onderzoek laat zien dat de wereldwijde markt voor duurzame verpakkingen jaarlijks met ruim 14% toeneemt [2]. Steeds meer bedrijven richten zich op duurzaam verpakken. Duurzaam verpakken is effectief verpakken, gelet op minimaal materiaalgebruik (gewicht en volume) en optimale productbescherming (minder uitval en verspilling). Het vinden van de juiste balans is niet eenvoudig en verschilt per product, maar dat is geen excuus: duurzame verpakkingen hebben de toekomst.
Voorbeelden duurzaam verpakken
Een recent voorbeeld van duurzaam verpakken is de nieuwe topseal verpakking voor zachtfruit van Albert Heijn. De supermarktketen bespaart hierdoor naar eigen zeggen 300.000 kilo aan plastic [3]. Andere voorbeelden zijn de compressed deodorants van Axe®, Rexona en Sanex en de Clever Little Bag van Puma. Op het gebied van e-commerce zien we in de strijd tegen oververpakking steeds meer verzendverpakkingen die het product perfect omsluiten. Verpakkingen zijn compacter en er is minder opvulmateriaal benodigd.
Naast minder materiaal kun je ook denken aan verpakkingen die geoptimaliseerd zijn voor hergebruik. Herbruikbare shoppers en verzendzakken zijn hier een goed voorbeeld van. Of wat denk je van verpakkingen die een tweede leven krijgen als krukje, lampenkap of kastje? Dit soort creatieve, duurzame verpakkingen worden door de consument gewaardeerd en stimuleren bovendien social sharing voor nog meer naamsbekendheid.
Perceptie
Voor consumenten is het echter niet altijd duidelijk in hoeverre een verpakking duurzaam is. Bovendien verschilt de perceptie over duurzaamheid per persoon. Karton en papier worden doorgaans als duurzaam ervaren. In tegenstelling tot plastic, wat voor veel mensen een doorn in het oog is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat de milieu-impact van plastic niet altijd hoger is. Sterker nog: in sommige gevallen is plastic duurzamer dan karton. Uit het Dossier Duurzaam 2016 [1] blijkt dat consumenten geholpen willen worden bij het maken van bewuste keuzes. Gebruik de verpakking om duurzaamheidsmaatregelen te communiceren. Je kunt dan denken aan milieu-informatie over de inhoud, maar ook over de verpakking zelf.
Zo staat er op de verzendzakken van Puma letterlijk: 'I’m half the bag I used to be' en Leap, specialist in refurbished Apple apparaten, vermeldt op haar verpakkingen: 'Een verzenddoos om weer een andere doos? Gekkenwerk eigenlijk. Daarom hebben wij één verpakking waarin het product zweeft. Zo verbruiken we de helft minder aan verpakkingsmateriaal. Best slim, al zeggen we het zelf.' [4]
Ken jij nog andere voorbeelden van bedrijven en/of merken die duurzaam verpakken inzetten als marketingtool?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
noten:
[1] http://www.dossierduurzaam.nl/resultaten
[2] https://www.rvo.nl/sites/default/files/2013/10/DUURZAAM%20VERPAKKEN%20PFI-NVC%20def.pdf [p. 13]
[3] https://twitter.com/AlbertHeijnPers/status/872056417926230017
[4] https://insights.abnamro.nl/2017/08/wij-verleiden-consument-tot-circulariteit/
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- milieu
- zakken
- Dossier Duurzaam
- Puma
- webshop
- consumenten
- andere doos
- gekkenwerk
- duurzaamheidsmaatregelen
- duurzaam
- retail
- informatie
- verzend
- verpakking
- mvo
- verpakkingsmateriaal
- design
- verzenddoos
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers