Duurzaam verpakken als onderdeel van de marketingmix
- Food-en-retail
- 26 sep 2017 @ 11:13
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingPackaging design
- 26 sep 2017 @ 11:13
- Huib Burggraaf
Steeds meer consumenten wegen duurzaamheid mee in hun aankoopgedrag. Het aandeel consumenten dat het belangrijk vindt dat bedrijven duurzaam ondernemen is vorig jaar gestegen van 64% naar 71% [1]. Bijna de helft van de consumenten (49%) let bij aanschaf van producten op duurzame aspecten. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol en vormt vandaag de dag een significant onderdeel van de marketingmix.
Onderzoek laat zien dat de wereldwijde markt voor duurzame verpakkingen jaarlijks met ruim 14% toeneemt [2]. Steeds meer bedrijven richten zich op duurzaam verpakken. Duurzaam verpakken is effectief verpakken, gelet op minimaal materiaalgebruik (gewicht en volume) en optimale productbescherming (minder uitval en verspilling). Het vinden van de juiste balans is niet eenvoudig en verschilt per product, maar dat is geen excuus: duurzame verpakkingen hebben de toekomst.
Voorbeelden duurzaam verpakken
Een recent voorbeeld van duurzaam verpakken is de nieuwe topseal verpakking voor zachtfruit van Albert Heijn. De supermarktketen bespaart hierdoor naar eigen zeggen 300.000 kilo aan plastic [3]. Andere voorbeelden zijn de compressed deodorants van Axe®, Rexona en Sanex en de Clever Little Bag van Puma. Op het gebied van e-commerce zien we in de strijd tegen oververpakking steeds meer verzendverpakkingen die het product perfect omsluiten. Verpakkingen zijn compacter en er is minder opvulmateriaal benodigd.
Naast minder materiaal kun je ook denken aan verpakkingen die geoptimaliseerd zijn voor hergebruik. Herbruikbare shoppers en verzendzakken zijn hier een goed voorbeeld van. Of wat denk je van verpakkingen die een tweede leven krijgen als krukje, lampenkap of kastje? Dit soort creatieve, duurzame verpakkingen worden door de consument gewaardeerd en stimuleren bovendien social sharing voor nog meer naamsbekendheid.
Perceptie
Voor consumenten is het echter niet altijd duidelijk in hoeverre een verpakking duurzaam is. Bovendien verschilt de perceptie over duurzaamheid per persoon. Karton en papier worden doorgaans als duurzaam ervaren. In tegenstelling tot plastic, wat voor veel mensen een doorn in het oog is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat de milieu-impact van plastic niet altijd hoger is. Sterker nog: in sommige gevallen is plastic duurzamer dan karton. Uit het Dossier Duurzaam 2016 [1] blijkt dat consumenten geholpen willen worden bij het maken van bewuste keuzes. Gebruik de verpakking om duurzaamheidsmaatregelen te communiceren. Je kunt dan denken aan milieu-informatie over de inhoud, maar ook over de verpakking zelf.
Zo staat er op de verzendzakken van Puma letterlijk: 'I’m half the bag I used to be' en Leap, specialist in refurbished Apple apparaten, vermeldt op haar verpakkingen: 'Een verzenddoos om weer een andere doos? Gekkenwerk eigenlijk. Daarom hebben wij één verpakking waarin het product zweeft. Zo verbruiken we de helft minder aan verpakkingsmateriaal. Best slim, al zeggen we het zelf.' [4]
Ken jij nog andere voorbeelden van bedrijven en/of merken die duurzaam verpakken inzetten als marketingtool?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
noten:
[1] http://www.dossierduurzaam.nl/resultaten
[2] https://www.rvo.nl/sites/default/files/2013/10/DUURZAAM%20VERPAKKEN%20PFI-NVC%20def.pdf [p. 13]
[3] https://twitter.com/AlbertHeijnPers/status/872056417926230017
[4] https://insights.abnamro.nl/2017/08/wij-verleiden-consument-tot-circulariteit/
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- verzenddoos
- Puma
- milieu
- duurzaam
- webshop
- verpakkingsmateriaal
- design
- gekkenwerk
- verzend
- consumenten
- verpakking
- Dossier Duurzaam
- andere doos
- mvo
- retail
- informatie
- zakken
- marketing
- duurzaamheidsmaatregelen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




