Mythes ontmaskerd: communiceren over duurzaam verpakken
- Food-en-retail
- 12 jun 2018 @ 11:40
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MVOMarketing
- 12 jun 2018 @ 11:40
- Huib Burggraaf
De gemiddelde consument ziet liever papier of karton dan plastic, omdat dit ‘beter zou zijn voor het milieu’. Of nog ‘beter’: onverpakt. De ervaring van de consument in dit soort gevallen is helaas anders dan de wetenschap laat zien:
....verpakkingen spelen namelijk een belangrijke rol in de strijd tegen voedselverspilling en productuitval.
Retailers communiceren nog te weinig over duurzaamheid, waardoor consumenten onvolledig worden geïnformeerd. De verpakking zelf is overigens een uitstekend middel om over duurzaamheid te communiceren en af te rekenen met de mythes omtrent de milieu-impact van verpakkingen.
Onwetendheid overheerst
Op sociale media krijgen verpakkingen veel kritiek in relatie tot het milieu. Veel mensen pleiten voor een verpakkingsloze wereld. Het probleem is niet zozeer de verpakking, maar de overschotten aan plastic afval. Maar deze twee begrippen lijken in het kader van de milieu-impact tot één te versmelten. Bij verpakkingen ziet een grote groep mensen de plastic soep voor zich, maar een verpakking is zoveel meer. De onwetendheid overheerst en daarom moeten we de consument informeren. Vertel (via de verpakking) welk voordeel de folie om de komkommer, paprika of aubergine biedt ten aanzien de milieu-impact. En vergeet hierbij niet de kracht van herhaling.
Mythes ontmaskeren
De verpakking is geen op zichzelf staand item, maar onderdeel van een groter geheel. Stel jezelf de vraag: Wat is de functie van de verpakking in relatie tot (de milieu-impact van) het verpakte product? In het geval van de folie om de komkommer gaat de verpakking voedselverspilling tegen. De milieu-impact van voedselverspilling wordt door veel mensen onderschat, terwijl dit aanzienlijk is. Zo beschouwd is die folie misschien zo slecht nog niet…?
Zeg het voort!
Leef je uit met beeld en tekst en vertel welke belangrijke functie de verpakking vervult ten aanzien van het milieu. Teksten op verpakkingen zijn de trend. Maak hier gebruik van. Zeg waar het op staat en geef aan dat de verpakking bijdraagt aan de strijd tegen voedselverspilling. Dit kun je letterlijk communiceren, maar je kunt natuurlijk ook creatief aan de slag met aansprekende teksten, zoals:
Dankzij deze verpakking kun je extra lang van mij genieten.
Deze KNAPzak houdt mij lekker vers en knapperig!
En heb je geen ruimte op de verpakking zelf? Denk dan eens aan de mogelijkheden van QR-codes en Augmented Reality op verpakkingen, waarmee je voor consumenten een hele nieuwe wereld opent. Letterlijk in dit geval, want door duidelijk te communiceren over de functie van verpakkingen komt men tot verrassende nieuwe inzichten.
Duurzame energie en afvalscheiding zijn inmiddels aardig ingeburgerd. Nu is de verpakking aan de beurt. Help jij mee om het verhaal te vertellen om de mythes omtrent verpakkingen te ontmaskeren? Hoe zou jij dit aanpakken?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- verpakking
- mythes
- energie
- beurt
- nieuw
- zakloos
- VerpakkingXpert
- verrassend
- design
- verpakkingen
- aanpakken
- verpakkingen
- marketing
- Huib Burggraaf
- ontmaskeren
- inzichten
- afvalscheiding
- verhaal
- verpakken
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
- Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF... 30-06-2025
- Kassabon in supermarkt informeert... 27-06-2025
- Rivièra Maison tot verrassing... 26-06-2025
- Aix Rosé prolongeert Aixperiences... 25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation