Mythes ontmaskerd: communiceren over duurzaam verpakken

Mythes ontmaskerd: communiceren over duurzaam verpakken
  • Food-en-retail
  • 12 jun 2018 @ 11:40
  • 13610 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • MVOMarketing

De gemiddelde consument ziet liever papier of karton dan plastic, omdat dit ‘beter zou zijn voor het milieu’. Of nog ‘beter’: onverpakt. De ervaring van de consument in dit soort gevallen is helaas anders dan de wetenschap laat zien:

....verpakkingen spelen namelijk een belangrijke rol in de strijd tegen voedselverspilling en productuitval.

Retailers communiceren nog te weinig over duurzaamheid, waardoor consumenten onvolledig worden geïnformeerd. De verpakking zelf is overigens een uitstekend middel om over duurzaamheid te communiceren en af te rekenen met de mythes omtrent de milieu-impact van verpakkingen.

Onwetendheid overheerst
Op sociale media krijgen verpakkingen veel kritiek in relatie tot het milieu. Veel mensen pleiten voor een verpakkingsloze wereld. Het probleem is niet zozeer de verpakking, maar de overschotten aan plastic afval. Maar deze twee begrippen lijken in het kader van de milieu-impact tot één te versmelten. Bij verpakkingen ziet een grote groep mensen de plastic soep voor zich, maar een verpakking is zoveel meer. De onwetendheid overheerst en daarom moeten we de consument informeren. Vertel (via de verpakking) welk voordeel de folie om de komkommer, paprika of aubergine biedt ten aanzien de milieu-impact. En vergeet hierbij niet de kracht van herhaling.  

Mythes ontmaskeren
De verpakking is geen op zichzelf staand item, maar onderdeel van een groter geheel. Stel jezelf de vraag: Wat is de functie van de verpakking in relatie tot (de milieu-impact van) het verpakte product? In het geval van de folie om de komkommer gaat de verpakking voedselverspilling tegen. De milieu-impact van voedselverspilling wordt door veel mensen onderschat, terwijl dit aanzienlijk is. Zo beschouwd is die folie misschien zo slecht nog niet…?

Zeg het voort!
Leef je uit met beeld en tekst en vertel welke belangrijke functie de verpakking vervult ten aanzien van het milieu. Teksten op verpakkingen zijn de trend. Maak hier gebruik van. Zeg waar het op staat en geef aan dat de verpakking bijdraagt aan de strijd tegen voedselverspilling. Dit kun je letterlijk communiceren, maar je kunt natuurlijk ook creatief aan de slag met aansprekende teksten, zoals:

Dankzij deze verpakking kun je extra lang van mij genieten.

Deze KNAPzak houdt mij lekker vers en knapperig!

En heb je geen ruimte op de verpakking zelf? Denk dan eens aan de mogelijkheden van QR-codes en Augmented Reality op verpakkingen, waarmee je voor consumenten een hele nieuwe wereld opent. Letterlijk in dit geval, want door duidelijk te communiceren over de functie van verpakkingen komt men tot verrassende nieuwe inzichten.

Duurzame energie en afvalscheiding zijn inmiddels aardig ingeburgerd. Nu is de verpakking aan de beurt. Help jij mee om het verhaal te vertellen om de mythes omtrent verpakkingen te ontmaskeren? Hoe zou jij dit aanpakken?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken