[column] Blikvanger: de trend van inblikken

[column] Blikvanger: de trend van inblikken
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2018 @ 11:39
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designMarketing

Blik als foodverpakking is bezig aan een comeback. Enerzijds gevoed door de toenemende vraag naar duurzaam verpakken, maar ook omdat blik een coole blikvanger is.

Het idee dat eten uit blik ongezond is raakt steeds meer op de achtergrond. Er ontstaan nieuwe foodconcepten met blik in de hoofdrol. Zo staan sinds begin oktober de kleurrijke maaltijdblikjes van 'vanBlik' in het conservenschap. En ook biermerken kiezen steeds vaker voor blik als verpakking. Blik is gezond, makkelijk, duurzaam en grafische ontwerpers kunnen zich helemaal uitleven op de blikverpakking.

Schoolvoorbeeld 
Blikverpakkingen worden het schoolvoorbeeld van de circulaire economie genoemd. Het materiaal is namelijk 100% oneindig recyclebaar. In ons land wordt maar liefst 95% van de metalen verpakkingen gerecycled, zo meldt de Stichting Kringloop Blik op de website[1]. Het is één van de redenen waarom merken steeds vaker kiezen voor blik. Een ander voordeel is de lange houdbaarheid. Dit biedt mogelijkheden in de strijd tegen voedselverspilling.

Katten en zwervers   
De gedachte aan kattenvoer of zwerversbier bij blik is inmiddels achterhaald. Food in blik is niet per definitie ongezond en smakeloos. Dat bewijst vanBlik met de kant-en-klaar maaltijden die suikerarm zijn en minder zout bevatten dan traditionele kant-en-klaar maaltijden. Ook zouden vitaminegehaltes in blik nauwelijks verschillen met verse groenten die een paar dagen in de supermarkt liggen. En of je nu kiest voor blikfood of verse groenten: uiteindelijk worden de producten in beide gevallen verhit. In het geval van bier laat blik geen licht door, waardoor de kwaliteit en smaak beter behouden blijven. En nieuwe technieken maken de angst voor smaakoverdracht overbodig.

Blik past bovendien uitstekend bij de convenience-trend, waarin de vraag naar less effort gerechten toeneemt. Even opwarmen en je bent klaar.  

Blikvanger
Qua design biedt blik legio mogelijkheden en ook dit maakt het materiaal voor steeds meer merken interessant. De verpakking is immers een belangrijke marketingtool. Instagram staat vol met foto’s van gave (bier)blikjes. Door het gebruik van blik krijgt een product bovendien al snel een retro of vintage look. Dat spreekt aan in een tijd waarin mensen verlangen naar vroeger. Het materiaal is inmiddels zo populair dat blik in sommige restaurants zelfs een ereplekje krijgt op tafel. Zo kun je in het Amsterdamse Xampanyeria Centra een blikje sardientjes met brood bestellen.

Hoe zie jij de toekomst van blik? Ik ben benieuwd naar jouw blik op blik!

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Bron:
[1] https://kringloopblik.nl/kampioen-recycling-0

 

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken