FD segmenteert: alleen nog maar recensies non-fictie
- Media
- 24 feb 2014 @ 11:49
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintContentDoelgroep
- 24 feb 2014 @ 11:49
- Redactie Media
Verschil moet er wezen: Het Financieele Dagblad stopt vanaf april met het recenseren van fictie. De zakenkrant is van mening dat haar doelgroep meer zit te wachten op non-fictie, met name boeken over economische onderwerpen.
Het nieuws kwam naar buiten door een Facebook-bericht van een teleurgestelde FD-recensent. 'Met Polare gaat nu ook de fictie-pagina van het FD failliet', schreef Felur Speet. Nadat NRC dit bericht had opgepakt, bevestigde FD het nieuws.
In plaats van fictie zal de krant meer ruimte schenken aan besprekingen van non-fictieboeken. Volgens kunstredacteur Hilda Bouma was de pagina met fictiebesprekingen 'een beetje de vreemde eend in de bijt' van de zaterdagkrant. Ze meldt:
'Alhoewel we heel erg tevreden zijn over Jaap Goedegebuure, Fleur Speet en Marieke Smithuis, de drie vaste recensenten, weet je dat je op dat gebied niet op kunt tegen de Volkskrant en NRC Handelsblad, die meer ruimte vrijmaken voor besprekingen van fictie. Wij drukten maar twee fictiebesprekingen per week af. Wij gaan nu meer aandacht besteden aan de non-fictie die andere kranten laten liggen, zoals boeken over economische onderwerpen en biografieën. Onze lezers smullen daarvan.'
Is dit de voorbode van meer segmentatie en scherpere keuzes tussen en binnen kranten? De dagbladsector heeft het moeilijk, dus zou je verwachten dat de overgebleven spelers zich meer en meer van elkaar gaan onderscheiden. In plaats daarvan verschijnen straks alle kranten op tabloid (ook De Telegraaf) en beginnen NRC en de Volkskrant steeds meer op elkaar te lijken. Gaat dit veranderen?
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes