FD segmenteert: alleen nog maar recensies non-fictie

FD segmenteert: alleen nog maar recensies non-fictie
  • Media
  • 24 feb 2014 @ 11:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintContentDoelgroep

Verschil moet er wezen: Het Financieele Dagblad stopt vanaf april met het recenseren van fictie. De zakenkrant is van mening dat haar doelgroep meer zit te wachten op non-fictie, met name boeken over economische onderwerpen.

Het nieuws kwam naar buiten door een Facebook-bericht van een teleurgestelde FD-recensent. 'Met Polare gaat nu ook de fictie-pagina van het FD failliet', schreef Felur Speet. Nadat NRC dit bericht had opgepakt, bevestigde FD het nieuws.

In plaats van fictie zal de krant meer ruimte schenken aan besprekingen van non-fictieboeken. Volgens kunstredacteur Hilda Bouma was de pagina met fictiebesprekingen 'een beetje de vreemde eend in de bijt' van de zaterdagkrant. Ze meldt: 

'Alhoewel we heel erg tevreden zijn over Jaap Goedegebuure, Fleur Speet en Marieke Smithuis, de drie vaste recensenten, weet je dat je op dat gebied niet op kunt tegen de Volkskrant en NRC Handelsblad, die meer ruimte vrijmaken voor besprekingen van fictie. Wij drukten maar twee fictiebesprekingen per week af. Wij gaan nu meer aandacht besteden aan de non-fictie die andere kranten laten liggen, zoals boeken over economische onderwerpen en biografieën. Onze lezers smullen daarvan.' 

Is dit de voorbode van meer segmentatie en scherpere keuzes tussen en binnen kranten? De dagbladsector heeft het moeilijk, dus zou je verwachten dat de overgebleven spelers zich meer en meer van elkaar gaan onderscheiden. In plaats daarvan verschijnen straks alle kranten op tabloid (ook De Telegraaf) en beginnen NRC en de Volkskrant steeds meer op elkaar te lijken. Gaat dit veranderen? 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken