Spits stopt, TMG voegt krant bij Metro

- Media
- 14 jul 2014 @ 18:44
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintJournalistiekZakelijkContent
- 14 jul 2014 @ 18:44
- Redactie Media
Gratis dagblad Spits wordt in oktober stopgezet. Moedbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) trekt de stekker uit de krant en voegt hem samen met de eveneens gratis krant Metro. Dat meldt het mediaconcern maandag.
Met deze samenvoeging hoopt TMG het bereik van Metro vanaf oktober uit te breiden door het verspreidingsgebied te vergroten en de oplage te verhogen naar een gemiddelde van 510 duizend exemplaren per dag, zo meldt TMG in een verklaring:
'Bovendien wordt Metro uitgebreid met de meest gewaardeerde onderdelen uit Sp!ts. Zo ontstaat een dikkere en nog completere krant die een nog grotere doelgroep bereikt. Telegraaf Media Groep geeft dan met De Telegraaf en Metro de twee grootste kranten van Nederland uit.'
Om de positie van Metro als nieuwsmerk verder te versterken, zal met name worden ingezet op smartphones en tablets. 'Iedereen die met het openbaar vervoer reist, weet hoe belangrijk mobiel is voor reizigers', zegt hoofdredacteur Robert van Brandwijk. 'We willen de lezer gedurende de hele dag optimaal bedienen, via het platform dat hij of zij op dat moment prefereert. Het laatste nieuws van Metro zullen we straks direct via onze site delen. De krant blijft bij uitstek de plek voor achtergronden en duiding.'
Metro en Spits verschenen voor het eerst op 21 juni 1999. Sinds september 2012 is de Nederlandse editie van Metro eigendom van TMG. Over de samenvoeging van beide gratis kranten is sindsdien vaak gespeculeerd. Nu Spits verdwijnt, blijft de website Spitsnieuws.nl wel bestaan. Volgens TMG trekt die namelijk met succes een 'geheel eigen doelgroep'.
Over de strategische overwegingen zegt uitgever Cees Polman: 'Het feit dat De Telegraaf later dit jaar ook naar tabloid gaat zorgt voor een logisch moment om het beste van Metro en Sp!ts samen te voegen tot één gratis dagblad. Adverteerders kunnen straks bij ons zeer eenvoudig één campagne plaatsen in de twee grootste kranten van Nederland. Dat is een zeer krachtige positie die we niet hadden gehad met twee aparte gratis dagbladen.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Spits
- Telegraaf Media Groep
- dagblad
- Robert van Brandwijk
- krant
- dagbladen
- TMG
- nieuws
- samenvoegen
- bereik
- Metro
- stopt
- Telegraaf
- gratis
- Sp!ts
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Alexia op TikTok, het Romeinse...
- DOSSIER RETAILMEDIA 'Retailmedia wordt net zo groot als...
- Onderzoek: 6 op 10 Nederlanders wil meer lezen
- [column] Uitgesteld kijken als gamechanger - kijkcijfers...
- Abovo Maxlead vraagt B Corp-certificering aan
- Pathé introduceert loyaltyprogramma ‘Club Pathé’
Laatste Nieuws
- Universiteitsblad Cursor op zwart... 04-10-2023
- Stenden Hogeschool start minor... 04-10-2023
- Robbert-Jan van de Velde station... 04-10-2023
- Ster gaat reclameruimte regionale... 04-10-2023
- Elma Media en ANP Business gaan... 03-10-2023
- 'Advertentievrije variant Facebook... 03-10-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing