Politiek wil hervorming Publieke Omroep
- Media
- 13 okt 2014 @ 18:56
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisieRadioPolitiekInnovatieContent
- 13 okt 2014 @ 18:56
- Jeroen Mirck
De Publieke Omroep moet amusement overlaten aan de commerciële zenders en meer ruimte bieden aan externe rtv-makers. Deze plannen presenteerde staatssecretaris Sander Dekker van Media vandaag op de Veronica-boot. Omroepen reageren kritisch, maar in politiek Den Haag oogst de bewindsman veel bijval.
Dekker sprak zich in zijn presentatie onder meer negatief uit over amusementsprogramma's als Ranking The Stars en ook de gouwe ouwe Bananasplit. Volgens een woedende Jan Slagter van Omroep MAX is het niet aan de politiek om zich met de inhoud van programma's te bemoeien.
Ook zijn de omroepen huiverig voor de grotere ruimte voor externe producenten. Dekker, die daarmee aansloot op een advies van de Raad voor Cultuur, wil het bestel openstellen voor nieuwe, externe tv- en radiomakers. Die moeten de concurrentie met de omroepen aangaan en kunnen maximaal de helft van het programmabudget in de wacht slepen.
De Tweede Kamer reageert overwegend positief. Volgens VVD-Kamerlid Ton Elias staat de deur in Hilversum nu voor de helft open. Het was volgens hem noodzakelijk dat het ‘verzuilde en vermolmde omroepbestel’ werd opengebroken. Bovendien leidt de nieuwe aanpak volgens hem tot meer onderscheidende programma’s.
PvdA-woordvoerder Mohammed Mohandis is verheugd dat het kabinet kiest voor ‘een brede publieke omroep met drie zenders, meer mogelijkheden op digitale platforms, en volop kansen voor talentvolle televisiemakers.’ Mohandis reageert daarmee onder meer op het instandhouden van zorgenkindje Nederland 3 (dat tegenwoordig NPO 3 heet).
Ook de oppositie kan zich ten dele vinden in plannen. D66-Kamerlid Kees Verhoeven: ‘Dekker zet stappen richting een moderne publieke omroep: scherper bewaakte kerntaken en openbreken van het bestel voor concurrentie.’ Wel waarschuwt hij: ‘Voorkom kijkcijferblindheid en waak voor marktverstoring met belastinggeld. En zorg dat genrecoördinatoren geen extra bureaucratie geven.’
CDA-Kamerlid Pieter Heerma maakt zich hard voor de regionale omroepen. Hij is vooral blij dat Dekker is teruggekomen van zijn plan om de regionale omroepen te integreren in de landelijke omroep. Een zelfstandige regionale omroep is volgens Heerma van vitaal belang voor de controle op gemeentelijke en provinciale politiek.
De Tweede Kamer debatteert nog over de plannen van het kabinet. Pas na dat debat zal duidelijk worden hoe de toekomst van de Nederlandse Publieke Omroep er precies uit zal gaan zien. Al leert het verleden dat talloze omroepplannen in de loop der tijd zijn aangepast, uitgesteld of in de ijskast zijn verdwenen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- NPO
- concurrentie
- productiebedrijven
- VVD
- staatssecretaris
- omroep
- Publieke Omroep
- politiek
- CDA
- commerciële omroepen
- plannen
- PvdA
- hervorming
- radio
- televisie
- Sander Dekker
- D66
- Tweede Kamer
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Zakia Guernina en Roel Burgman nieuwe directie VPRO
- De zomerfavorieten van... Amarins de Boer (Metro)
- 3 decennia Gouden Loeki: Nieuwe categorie voor goede doelen
- Toezichthouders spreken Meta aan op informatie rond gratis...
- [onderzoek] Vrouwen ondervertegenwoordigd op streamingdiensten...
- NLziet steekt ouderwetse omroep(st)er in een modern jasje
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Vrouwen... 24-07-2024
- Toezichthouders spreken Meta aan op... 23-07-2024
- NLziet steekt ouderwetse... 23-07-2024
- 3 decennia Gouden Loeki: Nieuwe... 22-07-2024
- Zakia Guernina en Roel Burgman... 17-07-2024
- De zomerfavorieten van... Amarins de... 17-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing