[Interview] Inge Fraters van het kersverse 3Dprint Magazine: 'Bij New Skool Media bruist het!'

[Interview] Inge Fraters van het kersverse 3Dprint Magazine: 'Bij New Skool Media bruist het!'
  • Media
  • 5 mei 2015 @ 10:03
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaPrintInterviewTrends

New Skool Media stond vorig jaar in één klap op de kaart door 19 tijdschriften over te nemen van marktleider Sanoma. Inmiddels is de uitgeverij verder aan het uitbouwen. Na het op vrouwen gerichte fietsmagazine Pedala is afgelopen week alweer een nieuwe titel gelanceerd: 3Dprint Magazine. Inge Fraters, hoofdredacteur van KIJK en Know How, runt het nieuwe tijdschrift samen met Maarten Verkoren van 3D-specialist Assembl3d. MarketingTribune voerde met haar een driedimensionaal gesprek. ' New Skool Media wil een extra slag slaan op de boekenmarkt.'

Proficiat met het nieuwe tijdschrift 3Dprint Magazine! Waarom moest dit blad er komen?

Inge Fraters: 'Je hoort vrijwel dagelijks nieuws over 3D-printen. Over een 3D-geprinte spalk die kinderlevens kan redden of over pizza’s die uit de 3D-printer komen rollen. Maar ook dat een 3D-printer tegenwoordig goedkoper is dan een Macbook, of dat je zelfs bij de HEMA al je eigen 3D-design kunt laten printen. 3D-printen is kortom hot – maar een consumentenmagazine was er nog niet. Wij denken dat de tijd daar rijp voor is.'

New Skool Media maakt dit tijdschrift samen met de specialisten van Assembl3d. Wie doet wat precies?

'De mensen van Assembl3d hebben ongelooflijk veel hands-on kennis van 3D-printen. Zij leveren veel inspiratie en informatie, wij zijn de bladenmakers. Samen beslissen we over de onderwerpen en wij zorgen vervolgens dat het een mooi blaadje wordt. Dus dat de juiste freelancer de juiste verhalen schrijft, dat we een goeie fotograaf op pad sturen, dat het magazine een goed bladritme krijgt en aantrekkelijk is voor de lezer. Ook de distributie en de druk loopt via de kanalen van New Skool Media. Marketing en PR zijn dan weer een gezamenlijke effort, daarin is het netwerk van Assembl3d minstens zo belangrijk als het onze.'

Voor jou persoonlijk geldt dat je het hoofdredacteurschap van KIJK en Know How combineert met deze nieuwe titel. Heb je dan nog wel tijd voor alle drie bladen?

'Dat is een uitdaging inderdaad. Natuurlijk heb ik minder tijd, maar gelukkig waren we bij KIJK en Know How al gewend om met een heel kleine club heel veel werk te verzetten. Alles valt of staat bij de juiste mensen in het team, zoals de chefs voor KIJK en Know How en de chef en de coördinator van 3Dprint Magazine. Omdat ik op hen kan vertrouwen, kan ik me beperken tot de echte beslispunten. Maar het was zeker even doorbikkelen de afgelopen tijd.'

Hoe is de samenwerking met mede-hoofdredacteur Maarten Verkoren van Assembl3d? Hoe is jullie rolverdeling?

'Het leuke is dat Maarten en ik meteen een klik hadden; we hebben hetzelfde ambitieniveau en dezelfde humor. Hij is het gezicht naar buiten, ook commercieel, en ik ben de bladenmaker achter de schermen. Op de grote punten zoals logo en cover beslissen we samen en ook inhoudelijke oplossingen bedenken we samen. Vervolgens stuur ik het team aan bij de uitwerking en bewaak ik het budget. Dat gaat allemaal heel soepel en natuurlijk.'

Hoe gaan jullie 3D-printing in print vangen? Krijgen de lezers er 3D-patronen bij, net zoals vroeger de breipatronen bij de Margriet? Of kunnen ze het blad ook zelf 3D-uitprinten?

'Haha, goeie! Nou, dat doen we inderdaad, maar dan online, op 3d-printmagazine.com. Daar hebben we elke week toffe ontwerpen die je zelf direct kunt gebruiken voor je eigen 3D-printer. En in het magazine geven we natuurlijk tips en trucs, voor de early adopters die zelf een printer thuis hebben, maar vooral ook voor iedereen die iets wil láten printen. Hoe pak je dat aan, en is dat wel echt zo makkelijk? En wat kost dat dan?'

Wat is de ambitie van deze nieuwe titel? Kijken jullie het een tijdje aan tot de hype er een beetje van af is, of verwachten jullie echt dat 3Dprint Magazine een blijvertje wordt?

'Vooropgesteld: we willen natuurlijk een magazine maken waar vraag naar is. Maar we denken ook echt dat we op het juiste moment komen, dat 3D-printen op een kantelpunt staat en dat het – zeker de komende paar jaar – alleen nog maar groter wordt. Het is heel voorstelbaar dat over een jaar of twee, drie een 3D-printer in huis net zo gewoon is als een inkjetprinter of een spelcomputer. En het customizen van allerlei producten neemt dankzij 3D-printen een enorme vlucht, dat zie je nu al. Dus voorlopig denken we zeker voort te kunnen.'

Assembl3d organiseert ook events over 3D-printing. Gaan ze dat voortaan samen met New Skool Media doen? Welke plannen hebben jullie samen?

'Uiteraard zijn wij met het magazine volop aanwezig op de 3D-print events van Assembl3d. In alle manieren van informatie naar buiten brengen over 3D-printen willen we samen optrekken. Het magazine is daar een eerste voorbeeld van, maar er volgt zeker meer.'

New Skool Media is een speler die door de overname van veel Sanoma-titels als kool is gegroeid. Wat doet dat met de uitgeverij: kunnen jullie het nog een beetje bijbenen?

'Sterker nog: New Skool Media is speciaal opgericht om met 19 Sanoma-titels aan de slag te gaan! Daar zijn twee voetbal-gerelateerde titels van Blue Flower Media – het vorige bedrijf van een van onze twee eigenaren – aan toegevoegd én alweer twee nieuwe titels bij gekomen: het fietsmagazine voor vrouwen Pedala en 3Dprint Magazine. Er staat al veel, maar we bestaan nog maar een klein jaar, we zijn nog steeds een start-up, we zijn nog volop in ontwikkeling. Het borrelt en bruist hier. Alles is erop gericht om van New Skool Media een succesvol special interest mediabedrijf te maken.'

Wat kunnen we in de nabije toekomst nog aan nieuwe ontwikkelingen verwachten bij New Skool Media?

'Dicht bij huis: er komt begin juni een grootse restyling aan van KIJK. Daar werk ik op dit moment keihard aan. KIJK heeft vanouds een waanzinnig toffe inhoud op het gebied van wetenschap en technologie. Met de nieuwe koers en de nieuwe "look & feel" willen we laten zien dat KIJK, 47 jaar jong, springlevend en heel erg van nu is. Science is sexy, en KIJK straks ook weer. Dat is het fijne van New Skool Media, dat er weer dingen kúnnen. Ook andere titels mogen weer gerestyled worden, van Seasons en Home & Garden tot Zin. En er gebeurt nog veel meer, vaak samen met derden. Slechts twee voorbeelden: we hopen met New Skool Media een extra slag te slaan op de boekenmarkt en er loopt er een samenwerking met een review-website die volgens een heel nieuw model gaat werken.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken