Eppo koopt eigen merknaam van Sanoma

Eppo koopt eigen merknaam van Sanoma
  • Media
  • 22 jan 2019 @ 16:59
  • 11150 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenTijdschriftenGraphic

Het merk Eppo is niet langer in handen van Sanoma, maar is nu eigendom van het stripblad met de gelijknamige titel. De afgelopen tien jaar verscheen Eppo onder licentie van Sanoma, maar die is nu overgekocht.

De merknaam is voortaan officieel eigendom van Uitgeverij L, die Eppo al jaren uitgeeft. Daarmee schaart Eppo zich in de rij van tijdschriften die los van Sanoma aan een tweede leven zijn begonnen, zoals Vorsten, Kijk, Panorama, Playboy en Nieuwe Revu. 'Het verkrijgen van de merknaam is een kroon op het tienjarig jubileum dat Eppo deze maand viert', aldus uitgever Rob van Bavel.

Rijke historie van Eppo

Tien jaar geleden, op 19 januari 2009, verscheen het eerste nummer van de hernieuwde Eppo. Stripuitgever Rob van Bavel had een jaar daarvoor het plan opgevat om het legendarische tijdschrift een comeback te geven door het één jaar te laten verschijnen, met nieuwe avonturen van Storm, Franka, Agent 327, de Partners, January Jones en natuurlijk Eppo zelf. Het eerste nummer werd een groot succes. Zo groot zelfs dat het blad gewoon werd voortgezet na de eerste jaargang en inmiddels zijn tienjarig jubileum viert. 

In die 10 jaar werden er niet alleen nieuwe avonturen gemaakt van de oude helden. Nieuwe series kregen ook een kans, waarvan vele een vaste plek in de stripwereld veroverden zoals de verzetsstrip 'Haas' van Fred de Heij, 'Max Miller' van IJsbrand Oost, 'Rhonda' van Hans van Oudenaarden, 'Floris van Dondermonde' van Remco Polman en 'Jylland' van de Poolse tekenaar Przemyslaw Klosin.

Van al deze strips werden tevens succesvolle albums uitgebracht, waarvan de rechten ook aan het buitenland werden verkocht. Daarnaast publiceerde de uitgeverij ook twee boeken over de geschiedenis van zijn voorlopers, te weten: 'De jaren Pep' en 'De jaren Eppo'.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken