Radio 538 doet onderzoek met MWM2
- Media
- 3 sep 2019 @ 10:59
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnderzoekRadio
- 3 sep 2019 @ 10:59
- Jeroen Mirck
MWM2 is onderzoekspartner geworden van de 538 Ochtendshow met Frank Dane. Nieuwslezer Henk Blok doet voor de rubriek Henks Peiling onderzoek naar actuele onderwerpen, in samenwerking met het onderzoeksbureau.
De onderwerpen hebben heel divers karakter en worden per keer bepaald door Radio 538. Het laatste onderzoek van 2 september 2019 betrof een onderzoek naar stemmen, waarvan de start van het 538-spel ‘Win Met De Zin’ aanleiding is. Houdt de Nederlander meer van een mannen- of vrouwenstem? Welk accent vindt men het prettigst? En welke radiostem is het meest herkenbaar?
Nederlanders luisteren liever naar een vrouwenstem dan een mannenstem. Uitzondering daarop is de radio-dj en nieuwslezer. Dit blijkt uit onderzoek naar waardering van stemgeluid van Radio 538 in samenwerking met onderzoeksbureau MWM2. Henk Blok komt uit het onderzoek naar voren als meest herkenbare mannelijke nieuwslezer, gevolgd door Jeroen Tjepkema (NOS) en Jeroen Latijnhouwers (Radio Veronica).
Vrouwenstem geliefder dan mannenstem
Radio 538 heeft onderzoek laten doen naar stemmen en stemgebruik. Daaruit blijkt dat mensen liever naar een vrouwenstem luisteren dan naar een mannenstem. Of het nou om de navigatie in de auto gaat, de smartspeaker of om berichten op het station, de meeste Nederlanders horen het liefst een vrouw. Ook hardloopapps en berichten in de supermarkt moeten ingesproken zijn door een vrouw, vindt een meerderheid van de ruim 500 ondervraagde luisteraars.
Uitzondering zijn de radio-dj en de radionieuwslezer. Vooral de dj moet een man zijn. Bij het navigeren is de voorkeur voor een vrouwenstem het sterkst. Een vrouwenstem in het verkeer is duidelijker, beter te verstaan tijdens het rijden, en respondenten geven aan er rustiger van te worden. Bijna iedereen is het erover eens dat bij navigeren ABN (algemeen beschaafd Nederlands) het duidelijkst is. Slechts een hele kleine groep (5%) hoort liever in dialect of je links of rechts moet.
Welke nieuwslezers zijn het meest herkenbaar?
Uit het onderzoek blijkt ook dat de Nederlander over het algemeen best blij is met de eigen stem. 54 procent is tevreden, acht procent is zelfs heel tevreden. Zeven procent vindt z’n eigen stem niet mooi.
Van de nieuwslezers heeft Henk Blok (Radio 538) de meest herkenbare stem, gevolgd door Jeroen Latijnhouwers (Radio Veronica) en Jeroen Tjepkema (NOS). De meest herkenbare vrouwenstem is Radio 2-nieuwslezeres Carmen Verheul (NOS).
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers