Radio verliest luisteraars aan podcasts

  • Media
  • 8 okt 2019 @ 11:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaOnlineRadio

Het luisteren van online radio en podcast gaat voor bijna de helft ten koste van het luisteren naar de reguliere radio. Dit blijkt uit de eerste editie van het Online Radio en Podcast Onderzoek, dat woensdag op Online Radio Day wordt gepresenteerd.

Het luisteren naar radiostations die uitsluitend via internet te ontvangen zijn, is het afgelopen jaar met 21 procent toegenomen. Voor online streamingdiensten (zoals Spotify en YouTube) is deze toename 39 procent en voor podcast 40 procent. Deze groei gaat ten koste van het regulier luisteren naar de radio via FM of kabel. Hier neemt de luistertijd met 15 procent af, met name bij jongeren tussen 13 tot 29 jaar.

Het onderzoek werd afgelopen maand uitgevoerd door onderzoeksbureau DVJ Insights onder 500 respondenten.

Online Radio Day vindt plaats in Beeld en Geluid op woensdagmiddag 9 oktober tijdens de Dutch Media Week, het mediafestival van Nederland dat georganiseerd wordt van 4 t/m 13 oktober. De dag wordt afgesloten met de uitreiking van de Online Radio Awards.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken