World Television Day viert diversiteit

World Television Day viert diversiteit
  • Media
  • 21 nov 2019 @ 12:48
  • 12639 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TelevisieMedia

Wereldwijd wordt op 21 november aandacht besteed aan de kracht en veelzijdigheid van tv tijdens World Television Day. Dit jaar staat ‘diversiteit’ centraal. Zowel in (non-)lineair aanbod, zenders en platforms als ook in kijkerspubliek.

Waarom diversiteit? Televisie biedt volgens de initiatiefnemers van WTD 2019 een ongeëvenaarde variëteit aan content voor zeer uiteenlopende doelgroepen wereldwijd. Diversiteit is bovendien een belangrijk maatschappelijk vraagstuk dat steeds vaker wordt behandeld in tv-programma’s en reclamecampagnes. Met het enorme aanbod aan content levert tv een belangrijke, positieve bijdrage aan het maatschappelijke debat.

Door diversiteit een podium te bieden met inspirerende, kwalitatief hoogstaande programma’s, stimuleert televisie de kijkers hun blik te verbreden en voorbij hun eigen dagelijks leven te kijken. 

'Diversiteit is een belangrijk onderdeel van een positieve en levendige samenleving en moet worden gezien als een rijkdom in plaats van een bedreiging. Elke poging om iedereen te betrekken en niemand uit te sluiten draagt bij aan een betere wereld', stelt Caroline Petit, adjunct-directeur van het Regionaal Informatiecentrum van de Verenigde Naties.

574.000 tv-programma’s

Diversiteit komt onder meer tot uiting in het enorm aantal TV-programma’s dat jaarlijks uitgezonden en bekeken wordt. In de periode van 1 november 2018 tot en met 31 oktober 2019 waren dat maar liefst 574.000 programma’s, uitgezonden door de 36 full audit zenders die meelopen in het kijkonderzoek van SKO. De genres met de meeste programma’s zijn de kinderseries en tekenfilms, gevolgd door sportprogramma’s en op de derde plek nieuws (Bron: SKO).

Diversiteit zit zowel in het aanbod van tv-programma’s als in het publiek dat naar deze programma’s kijkt. Wekelijks worden 90 procent van alle personen ouder dan zes jaar bereikt met één van de tv-programma’s. Onder de doelgroep tuiniers ligt dit weekbereik zelfs op 96 procent, terwijl de inwoners uit de drie grote steden minder kijken en een weekbereik van 88 procent hebben (Bron: SKO).

In Nederland wordt het thema van World Television Day dit jaar ondersteund met een video die geproduceerd is in samenwerking met Egta, ACT, EBU en The Global TV Group. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken