Prijzen stijgen, grote vraag naar tv-reclameruimte
- Media
- 16 sep 2022 @ 10:40
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 16 sep 2022 @ 10:40
- Sjaak Hoogkamer
De vraag naar televisiereclameruimte bleef in 2022 groot, terwijl tegelijkertijd het televisieaanbod van Ster afnam door overheidsbeperkingen en een verschuiving naar online kijken. Intussen rijzen de prijzen de pan uit: de netto basisprijs voor televisie stijgt met 14% naar 695 euro per grp.
Op televisie was Ster daarom regelmatig uitverkocht. Daarnaast is de online reclameruimte van Ster enkel beschikbaar voor partijen van algemeen nut.
Ster zegt dat de grote vraag en een dalend aanbod in 2023 zal aanhouden. Frank Volmer, algemeen directeur van Ster benoemde in de jaarplannen Ster Focus daarom de wens ‘om met alle stakeholders, zoals adverteerders, de publieke omroep en de overheid in gesprek te gaan over hoe Ster online op een bewuste, duurzame manier een rol kan laten spelen in een stabiele financiering van de publieke omroep voor de langere termijn.’
Nieuwe televisietarieven
De krapte op de televisiemarkt leidde in 2022 tot prijsstijgingen om vraag en aanbod beter in balans te brengen. Gezien de aanhoudende en groeiende schaarste is dat nu opnieuw het geval.
Frank Volmer, algemeen directeur van Ster; 'Ster ziet het als haar publieke taak om te zorgen dat adverteren rondom de mooie programma’s van de publieke omroep toegankelijk blijft voor alle merken en organisaties, ongeacht budget. Met een beperkte prijsverhoging hopen we toegankelijk te blijven maar nemen we wel het risico dat we niet alle aangevraagde zendtijd kunnen leveren. We hebben die situatie bewust verkozen boven een hogere prijsverhoging.'
De netto basisprijs voor televisie stijgt met 14% naar 695 euro per grp en daarnaast zullen enkele inkoopopties zoals YourTime, waarbij merken zelf het moment van uitzending kunnen bepalen, iets duurder worden.
Er zal nog steeds gezocht worden naar toegankelijke inkoopmogelijkheden voor televisiereclame bij Ster, al dan niet in combinatie met radio.
Radio blijft toegankelijk
Voor radio kon Ster in afwachting van het nieuwe media-onderzoek nog geen tarieven bekendmaken. Wel werd de intentie uitgesproken om de scherpe prijzen van 2022 te behouden. Een voorbeeld hiervan is het radiopakket voor de combinatie-inzet van NPO Radio 2 en 3FM in de doelgroep 25-54.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- NMO publiceert Mediatrends 2023
Laatste Nieuws
- NMO publiceert Mediatrends 202319-03-2024
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing