Prijzen stijgen, grote vraag naar tv-reclameruimte

Prijzen stijgen, grote vraag naar tv-reclameruimte
  • Media
  • 16 sep 2022 @ 10:40
  • 8837 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De vraag naar televisiereclameruimte bleef in 2022 groot, terwijl tegelijkertijd het televisieaanbod van Ster afnam door overheidsbeperkingen en een verschuiving naar online kijken. Intussen rijzen de prijzen de pan uit: de netto basisprijs voor televisie stijgt met 14% naar 695 euro per grp.

Op televisie was Ster daarom regelmatig uitverkocht. Daarnaast is de online reclameruimte van Ster enkel beschikbaar voor partijen van algemeen nut.

Ster zegt dat de grote vraag en een dalend aanbod in 2023 zal aanhouden. Frank Volmer, algemeen directeur van Ster benoemde in de jaarplannen Ster Focus daarom de wens ‘om met alle stakeholders, zoals adverteerders, de publieke omroep en de overheid in gesprek te gaan over hoe Ster online op een bewuste, duurzame manier een rol kan laten spelen in een stabiele financiering van de publieke omroep voor de langere termijn.’

Nieuwe televisietarieven

De krapte op de televisiemarkt leidde in 2022 tot prijsstijgingen om vraag en aanbod beter in balans te brengen. Gezien de aanhoudende en groeiende schaarste is dat nu opnieuw het geval.

Frank Volmer, algemeen directeur van Ster; 'Ster ziet het als haar publieke taak om te zorgen dat adverteren rondom de mooie programma’s van de publieke omroep toegankelijk blijft voor alle merken en organisaties, ongeacht budget. Met een beperkte prijsverhoging hopen we toegankelijk te blijven maar nemen we wel het risico dat we niet alle aangevraagde zendtijd kunnen leveren. We hebben die situatie bewust verkozen boven een hogere prijsverhoging.'

De netto basisprijs voor televisie stijgt met 14% naar 695 euro per grp en daarnaast zullen enkele inkoopopties zoals YourTime, waarbij merken zelf het moment van uitzending kunnen bepalen, iets duurder worden.

Er zal nog steeds gezocht worden naar toegankelijke inkoopmogelijkheden voor televisiereclame bij Ster, al dan niet in combinatie met radio. 

Radio blijft toegankelijk

Voor radio kon Ster in afwachting van het nieuwe media-onderzoek nog geen tarieven bekendmaken. Wel werd de intentie uitgesproken om de scherpe prijzen van 2022 te behouden. Een voorbeeld hiervan is het radiopakket voor de combinatie-inzet van NPO Radio 2 en 3FM in de doelgroep 25-54.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken