Gouden Gids terug in digitale vorm

  • Media
  • 1 mrt 2023 @ 08:12
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De Gouden Gids is terug van weggeweest, dit keer digitaal. Youvia, het moederbedrijf van de Gouden Gids dat werkt voor en met MKB-ers heeft de gids nieuw leven ingeblazen in de vorm van een digitaal platform.

Waar De Telefoongids (DTG) zich vooral focuste op het vinden van personen, is de Gouden Gids juist gericht op het vinden van bedrijven. Bij lokale bedrijven ontstond volgens Youvia een groeiende behoefte om goed gevonden te worden en bij consumenten om betrouwbare online resultaten te krijgen in hun zoektocht naar diensten en bedrijven.

Bezoekers kunnen zoeken op rubriek, trefwoord en plaatsnaam of regio. ‘Van onze servicemedewerkers hoorden we steeds vaker verhalen over hoe lastig het is voor consumenten om bij de juiste bedrijven uit te komen. Daar ontstond de ambitie om de vertrouwde ‘oude’ Gouden Gids in een nieuw jasje te steken. We blijven bouwen aan het vernieuwde online platform en onze missie om bedrijven vindbaar te maken voor de consument, op een transparante manier’, aldus Raymond van Eck, CEO bij Youvia.

Lokale zoektocht verbeteren
De kracht van de Gouden Gids zit in het samenbrengen van lokaal vraag en aanbod. Van Eck: ‘Het is onze ambitie om het platform zo transparant en helder mogelijk te maken voor consumenten. Wie zoekt naar een loodgieter in Alkmaar, krijgt loodgieters in Alkmaar te zien. Bij de bekende grote zoekmachines worden eerst de grote partijen zichtbaar die investeren in hun Google-positie. Daarnaast zijn niet altijd alle zoekresultaten relevant doordat er bijvoorbeeld ook resultaten uit andere regio’s naar boven komen. Bij de Gouden Gids weet je dat de regionale loodgieters waar jij op hebt gezocht, zichtbaar worden.’

Invloed op vindbaarheid
Algoritmes van de grote zoekmachines bepalen welke bedrijven hoog in de ranking komen. ‘Transparantie zit ook de vindbaarheid en te gebruiken filters’, vervolgt Van Eck. ‘Consumenten kunnen bij de Gouden Gids aangeven welke filters ze belangrijk vinden, zoals de optie ‘dichtbij mij’. Maar ook bedrijven kunnen aangeven hoe zichtbaar ze willen zijn in de regio. We hopen vraag en aanbod op deze manier zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.’

Aanmelden is gratis voor bedrijven. Tegen betaling is het voor bedrijven mogelijk om het bedrijf extra te profileren en zo hoger in de ranking komen in hun buurt. Daarnaast kunnen bedrijven zelf eenvoudig gegevens toevoegen en aanpassen.

Het platform zit sinds de start nu op zo’n 1,7 miljoen bezoekers per maand.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken