Kunstmatige stemmen NRC bij luisterartikelen

  • Media
  • 20 apr 2023 @ 07:35
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Dagblad NRC introduceerde in 2021 een voorleesversie van alle artikelen. In de afgelopen maanden ontwikkelde de krant kunstmatige stemmen gebaseerd op die van NRC-redacteuren Mischa Spel en Egbert Kalse.

Volgens de krant zijn de luisterartikelen een succes. Omdat uit onderzoek bleek dat lezers belang hechten aan de kwaliteit van de voorleesstemmen, móest het niveau omhoog. Daarbij streefde het dagblad naar een herkenbaar geluid, dat zich onderscheidt van de standaardstemmen van Microsoft Azure. NRC koos voor de stemmen van de eigen redacteuren Mischa Spel en Egbert Kalse. Urenlange voorleessessies in de studio zorgden voor een dataset waarmee een machine learning model werd getraind om de artikelen voor te lezen.

Zowel uitspraak als intonatie zal nog niet volledig foutloos zijn. Daarom presenteert de krant  vooralsnog een beta-functionaliteit waar continu aan gesleuteld wordt. NRC hoopt met deze functie de journalistiek breder toegankelijk te maken voor mensen die moeite hebben met lezen of slechtziend zijn. Daarin werkt het team samen met Koninklijke Visio, het expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken