[onderzoek] Lezen populair, papier betrouwbaarder dan online
![[onderzoek] Lezen populair, papier betrouwbaarder dan online](/media/nieuws/2024/06/onderzoek-lezen-populair-papier-betrouwbaarder-dan-online/Tijdschriften.jpg)
- Media
- 26 jun 2024 @ 13:52
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 jun 2024 @ 13:52
- Michiel van Zaane
Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking en krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken en radio luisteren. Daarnaast hecht 43% van de Nederlanders meer waarde aan wat ze op papier lezen dan wat ze online vernemen.
Dat meldt de Magazine Media Associatie (MMA) op basis van een representatief onderzoek dat Panel Inzicht uitvoerde onder 1.000 respondenten. Lezen staat op zes in de populariteitslijst achter films/series, reizen, televisie, muziek en vrienden. Bij de oudste generatie (50-70 jaar) staat lezen zelfs op drie. Bij jongeren (20-34 jaar) eindigt lezen op de tiende plaats. Uit een ander onderzoek bleek al dat lezen (in dit geval van boeken) de vakantie leuker maakt.
Harriët Schrier, directeur van de MMA: ‘Uit eerder onderzoek blijkt dat 74% van de jongvolwassenen wel meer zou willen lezen. Ook leest 57% van de 6–12 jarigen vaak of af en toe een papieren magazine. Dat is niet alleen goed voor de ontwikkeling en leesvaardigheid, maar ook om te ontspannen.’ Schermtijd is een mogelijke boosdoener van het feit dat Nederlanders moeite ervaren met tijd vrijmaken voor lezen.
Waardebeleving
Lezers ervaren verder een verschil in waardebeleving tussen papieren en digitale tijdschriften. Bij de groep van 34-70 jarigen is dit gevoel van meer vertrouwen in papier het sterkst (45%), terwijl bij jongeren (20-34 jaar) dit verschil iets minder aanwezig is (38%). Volgens Schrier zijn ouderen opgevoed met papier. ‘De krant als mijnheer die dagelijks op de mat plofte of tijdschriften als De Groene Amsterdammer en EW (voorheen Elsevier, red.). Dat waren en zijn autoriteiten die steeds belangrijker worden in de online en AI wereld waarin je een tussenlaag van journalisten nodig hebt die checkt wat waar en vals is.’
Leesverwachting magazines
In het onderzoek is ook gekeken naar de leesverwachting van papieren en digitale tijdschriften. In totaal 63% van de Nederlanders verwacht over 5 jaar nog steeds tijdschriften te lezen, sommigen twijfelen en 20% heeft zich dan afgekeerd van deze vorm van informatie. Schrier: ‘Dat een deel van de bevolking geen nieuws meer consumeert, is natuurlijk schokkend en ontwrichtend voor de maatschappij. Waar ik wel blij mee ben, is dat je ziet dat tijdschriften online hun positie hebben gevestigd. Ze zijn actief op alle platforms. Van Instagram tot X, op YouTube en TikTok, delen podcasts, e-learnings, maar creëren ook enorme communities via events als de Zomerweek van Libelle en Margriet, en Maison Quote. Volgens eerder onderzoek is er nog nooit zoveel tijdschriftcontent geconsumeerd.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management