De nieuwe Apple TV: Game Changer!

De nieuwe Apple TV: Game Changer!
  • Media
  • 4 sep 2015 @ 10:55
  • Link
  • Gérard Ghazarian
    Gérard Ghazarian

    CEO
    Candid Group
  • Televisie

Ik moet toegeven dat ik al lange tijd een liefhebber ben van Apple producten, maar mijn liefde is niet onvoorwaardelijk. Een Apple product waar ik helemaal niets mee heb, is de Apple Watch. Een horloge waarvan ik al ver voor de introductie het idee had dat het één van de zwakste producten van Apple zou worden en daar lijkt het nu ook echt op uit te draaien. Apple Music is ook zo’n product waar ik het nut niet van inzie, Spotify doet al alles wat Apple Music doet, maar beter.

Een product waar ik de potentie altijd wél van heb ingezien (en nooit heb begrepen waarom deze niet werd geüpgrade tot een ‘echte’ home entertainment set) is Apple TV. Maar goed nieuws: het is zover! Apple heeft de release van de nieuwe Apple TV aangekondigd, die vermoedelijk al ergens in oktober in de schappen zal liggen. Waarom een nieuwe release van Apple TV? Waarom juist nu? Op welke nieuwe functies mogen we ons verheugen? 

In tegenstelling tot de betaalde muziekstreamingdienst, waarbij Apple zich vreemd genoeg de kaas onomkeerbaar van het brood heeft laten eten door Spotify, zijn betaalde streaming tv-diensten net aan het opwarmen. Netflix heeft inmiddels een knap marktaandeel weten te verwerven. Daarnaast zijn er ook nog Hulu, Sling tv en de standalone opties van HBO en Showtime. En we mogen ook de groeiende groep YouTube-kijkers niet vergeten (YouTube denkt ook al na over een betaalde dienst zonder reclame). Al deze opties maken de streaming tv-markt zeer gefragmenteerd en dit is precies waar Apple TV op wil inspelen.

TechCrunch’s Matthew Panzarino heeft laatst een mooi stuk over Apple TV’s ambities geschreven waarin hij stelt dat het bedrijf zich in de beste positie bevindt om de gefragmenteerde tv-streaming markt samen te brengen in één console. Matthew Panzarino schreef hierover: "Ik houd van mijn Xbox, het is fantastisch, maar ik zie het niet als TV entertainment. Er zijn vast mensen die dit misschien wel kunnen, maar zij vormen naar mijn idee lang niet de meerderheid. De ervaring die Apple TV hier juist wél gaat bieden, zal het gros van dit soort ‘junky smart TV interfaces’ wegvagen. Dit zal het eerste echte Apple tv-product worden.” Ik deel zijn visie volledig en denk dat dit het televisiekijkgedrag op de middellange termijn verder ingrijpend zal veranderen.

Het grootste obstakel voor Apple zijn dezelfde partijen die de streaming tv-ervaring jaren hebben tegengehouden: de contentproviders en de kabelmaatschappijen. Zij werken al jaren een echte transformatie van de manier waarop wij tv kijken tegen. Hun commerciële belang ligt bij de (te dure) traditionele bundels en hun eigen kanalen. 

Nu de traditionele tv-bundelverkoop uit elkaar dreigt te vallen, is Apple in de positie om deze markt naar zijn hand te zetten en zich te presenteren als de redder in nood. Schepper van orde in de chaos in de tv-contentproducenten en kabelproviders. De situatie is vergelijkbaar met de tijd waarin Napster en andere illegale downloaddiensten de traditionele cd-verkoop volledig dreigde uit roeien en Apple zijn ITunes lanceerde.  

De kabelmaatschappijen en contentproducenten vinden het prima om een nieuw verkoopkanaal te verkrijgen voor hun producten, maar zijn minder blij met de komst van een nieuw platform dat zoveel verschillende content bij elkaar brengt (en volgens een artikel in het toonaangevende Variety mogelijk zelf ook gaat ontwikkelen of partijen gaat overnemen). Een platform dat bovendien de wensen van de gebruiker centraal stelt en rekening houdt met de tijdsbesteding. De bestaande partijen stellen dat hiermee een enorm machtsblok zal ontstaan, dat uiteindelijk de overhand zal krijgen in de onderhandelingen. 

De traditionele tv-markt kan zich schrap zetten nu Apple in staat blijkt om een product op de markt te brengen dat de kabelmaatschappijen totaal uit balans kan brengen. Voor mij is dit toch weer een echte Apple revolutie en een stuk spannender dan de lancering van de Apple Watch of Apple Music. 

We spreken hier mogelijk over een game changer! En over games gesproken, in deze hoek verwacht ik dat er ook klappen zullen vallen. De nieuwe Apple TV komt met een appstore gedeelte, waar we ook games kunnen downloaden en spelen met de meegeleverde -bewegingsgevoelige controller-, vergelijkbaar met de Nintendo Wiimote. Het kastje zal iets groter en breder worden om de behuizing te creëren voor de krachtiger hardware, die zowel grafisch als processormatig moet gaan concurreren met de laatste generatie PlayStation 4 en Xbox 360. 

Nog spannender dan de komst van nieuwe Apple TV is voor mij (en de communicatie-industrie) de vraag: Wat zal dit voor effect hebben op de traditionele tv-advertentiemarkt op de midden- en langere termijn? In mijn volgende artikel zal ik hier verder op ingaan en vooruitblikken op mogelijkheden en veranderingen die hieruit kunnen ontstaan.

Gérard Ghazarian is directeur van Head to Head
www.headtohead.nl
www.twitter.com/headtoheadmedia

Gérard Ghazarian

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken