Oproep aan de trendwatcher
- Media
- 6 okt 2017 @ 16:35
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - InnovatieTrendsStorytellingEffect
- 6 okt 2017 @ 16:35
- Rogier van Kralingen
Lange tijd waren trendwatchers perfecte vertalers van onze tijd: optimistisch, een tikkeltje gek en diep verliefd op technologie. Maar nu de tijden veranderen, is het beroep aan erosie onderhevig. Tijd voor de beroepsgroep om het hele verhaal te vertellen.
Daar zit je dan. Grote zaal, vrijdagmiddag, moe van de week. Maar de baas had besloten dat we ‘inspiratie’ nodig hadden. Et voilà, een lezing van een trendwatcher. Dus je denkt, oké, misschien is het cool. En dan stapt de trendwatcher het podium op. Niet zelden met een rare gadget erbij. En het verhaal begint: over alle technologie die op ons af komt.
De boodschap is altijd hetzelfde: Je moet die technologie overnemen. Met een gigantisch blije glimlach brengt de trendwatcher een boodschap van totale doem: als je niet nu bent aangesloten, dan gaat het bedrijf naar de gallemiezen.
Hoofdschuddend publiek
En jij denkt: oh nee, niet nog meer tech. Terwijl je al 18 uur per dag online bent, je collega’s bij bosjes overspannen uitvallen en je veel liever aan je project had willen werken die middag. Hééél inspirerend hoor, die trendwatcher. Echt. Maar de maandag erop eist de baas dat je alles overneemt. Terwijl je al aan jouw tax zit.
Ik zie jullie, bij de honderden, zachtjes hoofdschuddend in de zaal. Ook ik sta op die podia namelijk, meestal net na die trendwatcher. Mijn verhaal staat altijd haaks op dat van hen. Dat Big Data-analyse heel vaak misgaat omdat we emotie vergeten. Dat neuromarketing nog steeds gebaseerd is op de verkeerde aanname. Dat chatbots klanten kosten omdat de afstand nog groter wordt. Dat we bespioneerd worden.
Ik verdien geld met simpelweg mensen eraan helpen te herinneren dat ze mensen zijn. Ik pak het graag aan, begrijp me niet verkeerd. Maar het is eigenlijk bizar dat ik het verhaal überhaupt moet vertellen. Je voelt je toch roepende in een woestijn van metaal. Ik praat liever gewoon over storytelling. Dat is emotie. Daar draait het om.
Negatieve trends
Niet dat er iets mis is met technologie. Het is alleen niet altijd echte progressie. Door de geschiedenis heen zijn dat zaken als emancipatie, eigendomsrecht, het onschuldbeginsel of de democratie geweest. Zaken die niet technologisch zijn. Maar menselijk. Echt succes gaat niet over artificiële maar over emotionele intelligentie. Altijd weer.
Bovendien zijn de trends van nu best negatief. Vertrouwen in bedrijfsleven en overheid staat op een absoluut dieptepunt. Technologie zorgt voor grootschalig banenverlies en krimp van de middenklasse, wat weer leidt tot protectionisme en op den duur zelfs haat. De opkomst van burnout - volksziekte nummer één – loopt parallel aan tech-ontwikkeling.
Natuurlijk is er hoop. Technologie wordt ook voor het goede gebruikt. Om samen tot verbetering te komen. Voorbeelden te over. En er komen fantastische nieuwe mogelijkheden aan. Maar jij en ik bepalen wat we ermee doen. Het is niet de tech maar wijzelf die bepalen wat goed of slecht gebruik is. Onze onderbuik is het belangrijkst.
Daarom een oproep aan trendwatchers: vertel een keer het hele verhaal. We leven in een onzekere tijd. Die overleven we wel. Maar dat eeuwige optimisme over techniek begint behoorlijk op de zenuwen te werken. Laat de gadgets achterwege en maak een realistische connectie met die hard werkende mensen in de zaal. Ze verdienen het.
Rogier van Kralingen is founder van The Whole Story en schrijver van The Outerweb – En de Vrouwen tegen de Robots.
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
- spreker
- mensen
- opinie
- technologie
- congres
- trends
- verhaal
- realiteit
- trendwatcher
- innovatie
- vernieuwing
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Management neemt PXR Media over
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

