[column] Stop de virtuele munt!
- Media
- 30 nov 2018 @ 00:15
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - VerdienmodellenInnovatieE-commerceOnline betalenVerkoop
- 30 nov 2018 @ 00:15
- Rogier van Kralingen
In Star Trek zijn de Q een buitenaards ras dat zichzelf ziet als superwezens maar die niet in staat zijn om het leven en de liefde te omarmen. Daardoor hebben ze een vernietigende werking op alles wat leeft. De Q - de nieuwste virtuele munt - is dus een verdomd goede naam voor alweer zo’n allesvernietigend virtueel piramidespel.
Het is een extreme milieuvervuilende, niet aan de reële economie gekoppelde rage onder handelaren die snel geld willen.
Er was een tijd dat ook ik geloofde in de Bitcoin. Ze beloofde een eerlijk financieel systeem. Dat is niet uitgekomen. Het punt is: geld is vertrouwen. Zelfs als het virtueel is. De gein is alleen: ons geld is al virtueel. Het is letterlijk metaal en papier met afgesproken waarde.
Virtuele munten fungeren nu als de spaarsystemen uit games. In de context van zo’n spel heeft een ‘munt’ wel waarde. Maar buiten die context is haar waarde non-existent. Nul in de letterlijke zin van het cijfer: het bestaat niet. En doordat de virtuele munt maar niet lekker koppelt aan de reële, op schaarsheid gebaseerde, economie, blijft het een gecreëerde schaarsheid. Niet een echte. Net als in een computerspel. Inclusief de nerds.
Fraude met virtuele munten
Wat wél echt is, is de fraude rondom virtuele munten. Deze nieuwe Q, een munt die letterlijk (!) gratis geld belooft, zal niet anders zijn. En weet je, als je zo stom bent om daarin te trappen... ware het niet dat de wereld wel echt énorme pijn heeft van deze munten.
Door al dat ‘minen’ van die munten, verbranden computers gigantische hoeveelheden energie. In 2020 is de schatting dat dit minen meer energie slurpt dan de hele wereld nu verbruikt. Met een temperatuurstijging van twee graden als gevolg. Twee graden!
Dit betekent dat de hobby van een klein groepje geldtechneuten direct verantwoordelijk is voor het uitsterven van letterlijk miljarden dieren. Plus dat het ons eigen bestaan nog verder bedreigt.
Wereldvernietigers
Ik neem het je niet kwalijk dat je het destijds probeerde. Maar nu je dit weet? Dump dat stomme rotgeld toch en distantieer je van deze wereldvernietigers. Het heeft ons een virtuele versleuteltechniek gegeven, dus de munt kan nu de échte prullenbak in.
Het doet mij verdacht veel lijken op de Q uit Star Trek: niet in staat is om het leven en de liefde te omarmen. Ik ben het zat om elke keer weer de rotzooi van de financiële wereld op te moeten ruimen. En die rotzooi bedreigt goddomme nu zelfs ons bestaan.
Dus: wie doet mee en verspreidt dit artikel? We moeten een beweging starten om deze onzin te stoppen. Rot op met je virtuele munt en ga lekker een computerspelletje spelen.
Rogier van Kralingen is schrijver, spreker en oprichter van productiebedrijf The Whole Story. Zijn recente purpose-blogs zijn een extract uit zijn komende boek over storytelling.
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Telegraaf vernieuwt grondig app en website
- [onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren
- DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP...
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit onderzoekt cosmeticamerken
- Boudewijn de Groot wint Lennaert Nijgh Prijs
- Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
Laatste Nieuws
- Mediaconsumptie zomer: print,... 13-06-2025
- DPG Media deelt attention score met... 13-06-2025
- Digital stuwt mediabestedingen naar... 10-06-2025
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit... 06-06-2025
- DPG Media zet nieuwe standaard in... 05-06-2025
- Telegraaf vernieuwt grondig app en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation