DPG Media creëert eigen web voor adverteerder

DPG Media creëert eigen web voor adverteerder
  • Media
  • 7 okt 2020 @ 10:34
  • 22728 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

Na de inlijving van Sanoma zag DPG Media zich genoodzaakt om de salesorganisatie transparanter te maken. Want met het omvangrijke portfolio zagen die door de bomen het bos niet meer. En adverteerders krijgen via DPG hun een eigen web, naast Amazon, Facebook en Google.

Lauren van der Heijden (r. op de foto boven) (directeur Advertising), Kees Wilbrink (m.op de foto boven) (directeur Partnerships) en Stefan Havik (l. op de foto boven) (directeur Digital Business Development) ontvouwden deze week tijdens een digitale lunch de plannen richting de B2B markt. Wat is de nieuwe strategie? Waar staat DPG Media voor?

DPG Media ontvouwt plannen voor komende jaar en verder en lanceert eigen web voor adverteerders

DPG Media is naar eigen zeggen het grootste mediahuis van Nederland en met de komst van Sanoma is het portfolio inmiddels zo gigantisch dat adverteerders een handje moet worden geholpen. Kortom, hoe maken we het als DPG Media voor onze klanten allemaal zo simpel mogelijk? In feite was dat de opdracht aan iedereen intern van DPG Media. Onder het motto Simplicity is the ultimate sophistication – uitspraak geleend van Leonardo Da Vinci – is een denktank aan de slag gegaan om dingen simpel te maken voor adverteerders. Leidend in dat proces zijn 3 strategische kerngedachten: de merken succesvol digitaliseren, de online services uitbreiden en de synergievoordelen maximaliseren.

Digitaal kampioen

Volgens Van der Heijden moet DPG Media zo snel mogelijk digitaal kampioen van Nederland en België (met de mentaliteit van een challenger) worden. ‘Vanuit de netwerkgedachte moeten wij de digitale adverteerder alles kunnen bieden. Een enorm bereik, nationaal, regionaal en lokaal, en mogelijkheden brengen voor nieuwe proposities op het gebied van data en personalisatie.’ Met dat streven naar digitale hegemonie is niet gezegd dat print dood is, integendeel. Van der Heijden: ‘Zeker niet, print is en blijft heel belangrijk voor ons. En vergeet niet, de aankoop van Sanoma is juist gedaan om onze digitale kracht fors te versterken. Het is een verkeerde perceptie dat we een printbedrijf hebben gekocht. 70% van de advertentiemarkt inkomst van Sanoma was al digitaal.’

Vanuit de netwerkgedachte moeten wij de digitale adverteerder alles kunnen bieden

Positionering

Volgens Van der Heijden blijft de positionering van DPG Media: echte mensen, echte media, echte resultaten. Dat ‘echte’ schreeuwt overigens wel om grote verantwoordelijkheid en bewijsvoering, zeker voor wat betreft resultaten. ‘Dankzij de combinatie digitaal, print en radio zijn wij voor adverteerders het grootste mediahuis met een bewezen track record. Met de nieuwe organisatie komen we tegemoet aan de wensen van onze klanten, namelijk bet bieden van laagdrempeligheid, eenvoud en transparantie. We doen wat we beloven. Daar mogen onze klanten ons op aanspreken.’

We doen wat we beloven. Daar mogen onze klanten ons op aanspreken

Overzichtelijke sales

Om het ook ‘echt’ overzichtelijk te houden is de salesorganisatie van 315 personen in 3 overzichtelijke takken van sport verdeeld: accountmanagement met generalistische kennis, specialisten op diverse domeinen en oplossingen en een groot team dat zich bezighoudt met digitale productontwikkeling. Daarmee is volgens Van der Heijden de kennis over alle DGP producten geborgd. Van der Heijden: ‘We doen het anders dan de rest, dat vind ik cruciaal in dit verhaal. We willen de mentaliteit van de challenger echt waarmaken. We zijn een familiebedrijf, niet beursgenoteerd, en dat geeft ons veel vrijheid. We gaan soms rechts waar anderen naar links gaan. Daar is lef voor nodig en ik ben blij dat dit hier kan.’

DPG Media lanceert namelijk een zogeheten ‘trusted web ’ dat volgens Havik een prima aanvulling is op Amazon, Facebook en Google

Eigen digitaal web

Dat ‘anders gedragen’ zit ook in de eigenzinnige digitale ontwikkeling van het bedrijf. DPG Media lanceert namelijk een zogeheten ‘trusted web ’ dat volgens Havik een prima aanvulling is op Amazon, Facebook en Google. ‘Ook hier zijn we eigenzinnig. Je kunt je aansluiten bij de bestaande situatie of iets totaal nieuws beginnen. Wij willen graag zelf in control zijn en digitale advertising een eigen, vertrouwde en veilige plek geven. Vandaar de komst van trusted web.’ Andere spelers in de markt zoals RTL, Talpa, Beslist.nl en anderen worden uitgenodigd aan te sluiten.

Dankzij een eigen creatieve studio, databank c.q. studio (waar eigen data zijn te verrijken met data van DPG) plus een self service kan de adverteerder zijn ads zelfstandig verrijken, ontwerpen en plaatsen. Uiteraard is ook doorplaatsen op social media mogelijk met een hogere aandacht dan regulier. Havik: ‘Adverteerders kunnen stories eenvoudig doorplaatsen in een adslot om zo nieuwe nieuwe doelgroepen te bereiken en gebruikers klikken intuïtief door de story heen met veel interactie. Je blijft weg van het complexe open web en je creëert je eigen efficiënte en effectieve advertenties.’ Trusted web maakt zijn entree in de komende maanden, maar zal pas in het voorjaar volledig operationeel zijn.

Vier B’s

Tot slot deed Wilbrink nog een duit in het zakje om de belofte van echte resultaten te onderbouwen. De vier B’s van begrijpen, bereiken, bewegen en bewijzen spelen daarin de hoofdrol. DPG Media heeft de mensen die de adverteerder zoekt al gevonden, zo beweert Wilbrink. Dankzij de inzet van de omvangrijke datawarehouse van DPG heeft de adverteerder veel meer grip op de doelgroep, op de journey, op de media-inzet en de resultaten. Dat warehouse geeft inzichten vanuit Panelinzicht (intenties en serveys), interesses (mediagedrag van lezers en abonnees), demografics, zoekgedrag en koopintentie (o.a. reclamefolder.nl). Het geeft zo waardevolle inzichten over doelgroepen voor adverteerders in diverse branches.

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken