[column] Top 5-TikTok-trends: verkiezingen, big spenders en oudjes on trend

[column] Top 5-TikTok-trends: verkiezingen, big spenders en oudjes on trend
  • Media
  • 28 nov 2023 @ 10:47
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: Verkiezingen

Het zal niemand ontgaan zijn: recent vonden er nieuwe verkiezingen plaats in ons land en de geheel onverwachte ‘landslide’ die er heeft plaatsgevonden, is al dagen hot topic. De PVV, de partij van Geert Wilders, heeft tegen alle verwachtingen in met afstand de meeste zetels weten te behalen en dat maakt veel los. Er is dan ook veel serieuze content rondom het onderwerp te vinden, maar er wordt ook veel gegrapt. Bijvoorbeeld zoals in deze video, waarin politiek en voetbal even bij elkaar samengebracht worden. Inhaken op de verkiezingen, op welke creatieve manier dan ook, is op dit moment in ieder geval geen verkeerde zet.

 



2. VIRAL: Awkward lach

Het sjabloon van een té schattig klein meisje duikt plots op in talloze TikToks. De peuter wordt iets gevraagd, waarna ze ongemakkelijk en overdreven lacht en de vraag zuchtend met een ‘ja’ beantwoordt. Het sjabloon wordt voornamelijk gebruikt als reactie op vragen of constateringen over iemands buitensporige uitgavenpatroon. Eén die vaak voorbij komt is bijvoorbeeld: “Je zou zóveel geld hebben als je het niet allemaal zou uitgeven aan drank”. Deze lollige trend is ook perfect toepasbaar op merkcontent, door herkenbare situaties te schetsen rondom nieuwe musthaves, lanceringen of events, kortingsacties, of de vele inkopen voor de feestdagen.

 



3. SOUND: Just get. Your shit. And go.

Een sound die het momenteel behoorlijk lekker doet, is een nummer van de Turkse dj Mahmut Orhan. Met de lyrics “Just get, your shit, and go” laten TikTokkers massaal weten dat je zonder pardon de deur uitgezet wordt als je je niet gedraagt. Daarbij hoort stiekem ook nog een bepaald dansje, waarbij je - met een zonnebril op je voorhoofd - iemand met een nonchalant handgebaar wegwuift en je zodra de beat valt ook je zonnebril op je neus laat vallen. Voor de ultieme ‘don’t care’-look, zeg maar. De sound is inmiddels al ruim 300K keer gebruikt en kan ook prima door marketeers worden ingezet. Hang er bijvoorbeeld een POV aan, zoals ‘wanneer lievelingsproduct X ineens weer op voorraad is’.

 



4. TREND: #HeyBirdie

Verder zien we een zorgzame handpop plots bijzonder vaak voorbijkomen. Een CapCut-sjabloon van een groen wezentje (waar-ie van is, durven we niet te zeggen, maar we krijgen enigszins Sesamstraat-vibes) dat zich ontfermt over een eenzaam kuikentje. Aandoenlijk hoor je ‘m zeggen: “Het is al goed, vogeltje. Ik ga voor je zorgen, vogeltje”, waarmee TikTokkers nu graag laten zien dat ze er voor iets of iemand zijn in een lastige situatie of zware tijd. In dat laatste schuilt overigens ook een vleugje sarcasme, want de geschetste situaties gaan veelal of blut zijn nadat iemand te veel geld heeft uitgegeven. Rondom het Black Friday-weekend is dat voor marketeers natuurlijk een leuke act om in te zetten en zo de aanbiedingen mee uit te lichten.



5. TREND: Bird eye

En dan hebben we nóg een trend met vogels. Althans, ‘vogelperspectief’. Gebruikers plakken momenteel massaal hun telefoons aan het plafond voor zogenoemde bird eye-TikTok filmpjes vanuit de lucht gemaakt. Op de specifieke ‘Surround Sound’ laat je eerst zien hoe de telefoon boven je hoofd bevestigd wordt, om vervolgens - op het moment dat het rustige beginmuziek overgaat op een dikke hiphop-tune - in een groepje te dansen ‘onder’ de camera. De trend is nagenoeg in iedere branche toe te passen en een hele leuke om op te pakken met een groepje collega’s op de werkvloer. Het leukste voorbeeld dat we tegenkwamen: deze ouderen in een bejaardenhuis die even laten zien dat ze nog he-le-maal on trend zijn.



Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken