TikTok moet meer onderscheid reclame en content maken

TikTok moet meer onderscheid reclame en content maken
  • Online
  • 21 jun 2022 @ 14:22
  • 7433 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

TikTok moet de Europese consumentenregels beter naleven. Europese consumentenbonden hadden geklaagd over het feit dat het platform geen duidelijk onderscheid maakt tussen commerciële content en niet-commerciële content.

Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het belangrijk dat er een duidelijk onderscheid is. Na gesprekken met Europese consumententoezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het platform aanpassingen gedaan. De commerciële content wordt voortaan duidelijk gemarkeerd met een label. Hiertoe zullen diverse labels in de praktijk worden getest op zichtbaarheid en effectiviteit. Zo wordt bepaald wat het beste werkt voor deze doelgroep. Ook kunnen gebruikers het melden als zij content zien die commercieel bedoeld is maar niet als zodanig te herkennen is. Het is daarnaast makkelijker geworden voor gebruikers om af te zien van gepersonaliseerde advertenties, door de optie om die te weigeren op vergelijkbare wijze te tonen als de optie om die te accepteren.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘De stappen van TikTok verwelkomen wij. Samen met onze EU-collega’s monitoren wij de uitkomst en effectiviteit van de toezeggingen van TikTok. Hieronder valt in ieder geval de ontwikkeling door TikTok van een label dat commerciële content van overige content weet te onderscheiden, en het gedragswetenschappelijke onderzoek om de effectiviteit van dat label te onderbouwen.’

Foto: irinashatilova/123RF.COM

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken