Biografie De redactie van MarketingTribune schrijft naast algemeen nieuws ook specifieke nieuwsberichten en achtergronden op acht deelgebieden, te weten B2B, Zorgmarketing, Food&Retail, Media (creatie), Contentmarketing, Sponsoring, Online marketing en Design.
Redactie MarketingTribune

![[column] Art of positioning 1: NS](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 1: NS
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de eerste aflevering: NS is het spoor bijster.

'Onderzoekbranche scoort bijna 9 procent meer omzet'
Uit de 15e editie van het Trendrapport Marktonderzoekbureaus in samenwerking met MOA blijkt dat de marktonderzoekbranche met vertrouwen uitkijkt naar 2023.
![[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?
We moeten het over de meisjes hebben. Meisjes ja. Of misschien past de term meiden beter, aangezien ik het heb over vrouwelijke middelbare scholieren.

Het nieuwe elan van Kinderpostzegels: 'Konden we nog wel verder met deze merknaam?'
Aflevering 10 van de rubriek Marketeer van een betere wereld in gesprek met Marlies Maasdam (links op de foto), Hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving Kinderpostzegels en Kim Cramer (rechts op de foto), Co-Founder/CEO BR-ND People.

Online verkoop groeit 4 procent in derde kwartaal ondanks productendip
In het derde kwartaal werd online iets meer uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal in 2021. De online consumentenbestedingen komen uit op 7,2 miljard euro, een groei van 4 procent.
![[column] Had hier clickbait moeten staan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.

Onderzoek: De waarde van aandacht
Tijdens de Mi3-LinkedIn B2B Next Summit in Australië in augustus 2022 werden twee populaire marketingwetten op scherp gezet. Sharp viel over de 60:40-regel van Binet en Field en de discussie laaide op over de waarde van aandacht, waarin ook Mark Ritson en Karen Nelson-Field zich in mengden

Shortlist Gouden Zaag 2022 bekend
Talent is schaars. Daarom presenteren MarketingTribune, Lode Schaeffer en de Jonge Honden voor het negentiende jaar in successie de ‘Gouden Zaag’ voor aanstormend creatief toptalent. Dit zijn de zes topzagers van 2022, geselecteerd door het Jonge Hondenbestuur.

Margot Klerkx van Renewi: 'We recyclen nu 66 procent van alles wat we ophalen'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In de 9e aflevering Margot Klerkx, Head of Marketing bij afvalverwerker en recyclebedrijf Renewi.

De perfecte positionering voor marketeers (1)
Hoe krijg je meer invloed en realiseer je meer impact als marketeer? In een drieluik schetst Julian Stevense, senior consultant en founder van het Amsterdamse Brandgurus, hoe marketeers een stevige positie krijgen en houden in de boardroom. Vandaag deel 1: De staat van marketing.

EIGEN ONDERZOEK: We besparen liever op pasta en toiletpapier dan op goede koffie
Speciaal voor ons Dossier over onderzoek zoomden MarketingTribune en Validators in op het aankoopgedrag van consumenten als het gaat om levensmiddelen, en dan vooral de keuze tussen huismerk en A-merk in tijden van crisis. Een van de uitkomsten: Onze huisdieren mogen van A-merken blijven genieten.

Lianne Hanenberg van Bonduelle: 'Voor sollicitanten is de impact die je maakt als bedrijf doorslaggevend'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In de 8e aflevering Lianne Hanenberg, Marketing Manager Benelux bij Bonduelle.
![[branded content] Hoe speel je in op de veranderende markt van influencer marketing?](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Hoe speel je in op de veranderende markt van influencer marketing?
Samen met Bob ten Berge, Head of Strategy, en Leonie Belderbos, Team Lead Brand Partnerships, blikken we in 2 delen terug op tien jaar Talpa Social en de belangrijkste mijlpalen. In dit tweede deel, een blik op de nieuwste trends in influencer marketing.

De Grand Prix Content Marketing is terug!
De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe partner, nieuwe jury en nieuwe categorieën. Samen met Het Genootschap van Contentstrategen reikt MarketingTribune begin oktober de Grand Prix Content Marketing Awards uit, de enige echte prijzen voor de beste cases op het gebied van contentmarketing.

Leonie Dankers (Healthy Seas Socks): 'Dat is wat een rebranding en doordacht eenduidig verhaal voor je merk kan doen'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de 7e aflevering van deze serie geschreven door Gijs de Swarte Leonie Dankers, marketingmanager van Healthy Seas Socks.

Rob den Dool van Yumeko: 'Hiermee kunnen we echt impact maken'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over ook die voorzien dat die trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Ervaringsdeskundigen aan het woord...

Wie is de Beste Brabantse Marketeer van 2021?
Op woensdag 25 mei a.s. wordt de Beste Brabantse Marketeer verkozen in het Parktheater te Eindhoven. De titel Beste Brabantse Marketeer wordt in drie categorieën uitgereikt.

Dossier Direct Marketing: Aandacht is een kostbaar goed
Dinsdagavond, u komt terug na een lange kantoordag en leegt de brievenbus. Lopend naar de deur scant u de post. Een brief en een paar reclamefolders. Dan valt uw oog op uw eigen naam. Leuk, attent, is de eerste reactie. Reclame is de tweede gedachte. U bent gespot in de wereld van Direct Marketing.
![[column] Love Storm](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Love Storm
We kwamen met 2022 net lekker op stoom of Corona werd opgevolgd door Corrie. Zoals Corona namen kent als Delta en Omikron, hebben stormen die ook. Na Corrie kwamen Dudley, Eunice en Franklin. Voor het bedenken van namen zouden meteorologen en virologen wat mij betreft inspiratie op kunnen doen bij make-up merken.

Naïf: 'Het is de kunst om het verhaal simpel te houden'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast, maar hoe doe je het als merk goed? Voor de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 4 Naomi Becht van Naïf.

Bedzzzy: 'Gemak bleek nog belangrijker dan duurzaamheid'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 3 is het de beurt aan Bedzzzy.

Mediq: 'Eerst aantoonbare stappen zetten, dan pas communiceren'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de nieuwe serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 2 is het de beurt aan Mediq.
![[NMD 2022] Marketingdag zoekt marketingcases](/templates/img/lazyload.gif)
[NMD 2022] Marketingdag zoekt marketingcases
Blok die dag! Op donderdag 16 juni 2022 zal de zesde editie van de NIMA Marketing Day plaatsvinden. De brainstorm over de programmering vindt plaats op 3 maart én de organisatie is op zoek naar enthousiastelingen die zitting willen nemen in de Adviesraad NMD.

Dossier Sportmarketing
Nieuw in 2022! In elke editie van MarketingTribune het 'Dossier’: ouderwetse naam, actuele thema’s. In editie 02 het Dossier Sportmarketing in het kader van de Olympische Winterspelen en later dit jaar het WK Voetbal. Een dossier bestaande uit meerdere artikelen, allemaal te vinden op één plek vol kaders, quotes, facts & figures en linkjes naar voor de marketeer relevante artikelen.

Esprix: nog 9 dagen om in te zenden
Nog 9 dagen en dan begint het werk van de ruim 130 juryleden uit het vak om alle cases in te lezen en te beoordelen. De deadline om in te sturen was vandaag 15 februari, maar is reeds verlengd naar woensdag 23 februari.
![[column] Voorwaarts](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Voorwaarts
‘Aan domheid valt niet te ontsnappen’, zo dreigde de achterflap. Dat maakte nieuwsgierig en voordat ik het wist was ik – eindelijk - De Draagbare Encyclopedie van de Domheid van Matthijs van Boxsel aan het lezen.

Spar sluit partnership met Atletiekunie
Spar en de Atletiekunie sluiten een meerjarige samenwerking om zo samen richting de Olympische Spelen in Parijs te werken. De verbintenis is per 1 februari van kracht.

Abbot Kinney's: 'Niet dat boze veganistische vingertje'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de nieuwe serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken.

MOA: 'Data en insights geven vertrouwen in 2e coronajaar'
De onderzoeksbranche heeft in 2021 ruim 10 procent meer omgezet, blijkt uit de 14e editie van het Trendrapport Marktonderzoekbureaus van het MOA: 'Data en insights geven vertrouwen in 2e coronajaar.'

Dossier Personeel: Oplossen tekort vereist meer dan zak met geld
Nieuw in 2022! In elke editie van MarketingTribune publiceren wij ‘een Dossier’: ouderwetse naam, actuele thema’s. We trappen af met het Dossier Personeel in het kader van de krapte op de arbeidsmarkt. Een artikel vol kaders, quotes, facts & figures en linkjes naar voor de marketeer relevante artikelen.

Nieuwe Country Manager Benelux Puma
Vanaf 1 maart 2022 treedt Gerwin Willemsen (zie foto boven) in dienst als nieuwe Country Manager van Puma Benelux. Hij neemt het stokje over van de huidige Country Manager Bas van den Bemt.

Nima, Pim en Adfo staken uitreiking Dutch Marketing Awards
'Nima, Pim en Adformatie hebben in goed overleg besloten niet verder te gaan met de Dutch Marketing Awards', melden de betrokkenen. De laatste twee edities van de Dutch Marketing Awards vonden wegens corona digitaal plaats.
- AlgemeenNieuws #haalhetnietinjebol: oproep...Nieuws Top 100 Adverteerders 2023 van...Nieuws DOSSIER Als merk de barricades op!...Nieuws [branded content] De non-tech...Nieuws Sanquin en Kinepolis vragen...Nieuws One Hundred maakt van WC-bezoek...
- B2BNieuws DDMA publiceert visierapport over...Nieuws [branded content] COO Bas van...Nieuws Nominaties SAN ABC Accenten 2022Weblog Column SXSW 2023: AI, interactieve...Weblog Column omarm de tijd variabele Nieuws Hoe zet je als B2B-bedrijf een heel...
- BureausNieuws Nieuwe campagne HalloStroom stelt...Nieuws Haarlem Campus kiest Continews Nieuws Swapfiets lanceert internationale...Nieuws New York Pizza kiest For You AgencyNieuws SAN nominaties: Bavaria, TBWA, Fama...Nieuws De Oude Kerk lanceert nieuwe website
- ContentmarketingNieuws Havas+Lemz lanceert Havas PlayNieuws Kledingmerk geeft woningisolatie wegWeblog [Marketing the Rainbow #31] Unilever...Nieuws 13 miljoen kijkers voor...Nieuws Bureau ContentKiosk biedt content...Nieuws 'Nederlanders willen dat uitvaart...
- DesignWeblog Column Skoda, koploper in marketing...Nieuws Citroën 2CV rijdt zo Playmobil inNieuws Cameranu introduceert nieuwe...Nieuws ICS introduceert nieuwe huisstijl Weblog [column] Stilte op zijn Frans Weblog [column] De schreeuw om hulp van Van...
- Food en RetailNieuws Taartenfluisteraar Siemon de Jong...Nieuws Sultana vernieuwt receptuur en...Nieuws Aldi belooft een net zo vrolijk maar...Weblog Hoe duurzaam zijn de merken in de...Nieuws Vereniging E-Commerce Nederland...Nieuws [CBS] 'Aantal rokers aanzienlijk...
- MediaNieuws Kijken, lezen en luisteren in...Nieuws Bindinc zet favoriete binge-series...Nieuws Spotler Group neemt Wireless...Nieuws Metropole Orkest verblijdt ook op...Nieuws TV-reclamemarkt groeit naar 977...Nieuws Tinka: betalen met eerste DOOH...
- Online MarketingNieuws Onderzoek: grote discrepantie B2B...Weblog [column] Digital Cleanup Day: 4...Nieuws Interpolis komt met vervolg op...Nieuws Salesforce lanceert Einstein GPTNieuws Rechtbank Amsterdam tikt Facebook op...Nieuws Notitieblok Nederlandse delegatie...
- SponsoringNieuws Cannondale official bike partner KNVBNieuws Lidl wordt Official Partner van Uefa...Nieuws Vogelbescherming bundelt krachten...Nieuws Muziekfestival DGTL vergroot focus...Nieuws Campagne KNVB en Mitsubishi Electric...Nieuws DP World Tour en Fortinet sponsor...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Cannondale official bike partner KNVB22-03-2023
- Lidl wordt Official Partner van Uefa... 21-03-2023
- Vogelbescherming bundelt krachten... 21-03-2023
- Muziekfestival DGTL vergroot focus... 16-03-2023
- Campagne KNVB en Mitsubishi Electric... 09-03-2023
- DP World Tour en Fortinet sponsor... 08-03-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »