SponsorRingen 2016: KPN is sponsor van het jaar, oeuvreprijzen voor Philips en Randstad

SponsorRingen 2016: KPN is sponsor van het jaar, oeuvreprijzen voor Philips en Randstad
  • Sponsoring
  • 25 nov 2016 @ 16:22
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsorRingSponsoringAwards

Bij de uitreiking van de SponsorRingen 2016 is KPN uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar. Boskalis, Samsung, WE Fashion, Van Lanschot Bankiers en Amsterdam City Swim wonnen allen een SponsorRing tijdens de feestelijke uitreiking in de Amsterdamse Kromhouthal. Dance4life ging met de eer strijken in de nieuwe categorie Smart Budget. Er waren dit jaar ook Oeuvre Awards voor de jarenlange sponsorinspanningen voor Philips en Randstad. Hans Erik Tuijt, global Sponsorship director Heineken International, is benoemd tot Sponsor Personality van 2016.

Hoewel het aantal inzendingen iets lager lag dan vorig jaar was volgens het bestuur de kwaliteit van de genomineerde cases wederom van hoog niveau. ‘De kracht van dit jaar is absoluut dat we een breed en sterk palet aan winnaars hebben,’ aldus het bestuur.

Sponsor van het Jaar: KPN

KPN volgde Jumbo op als sponsor van het jaar. Zonder een winnende case, maar wel met drie opvallende nominaties: KPN Schaatsvriendendag 2016, Zilverlijn KPN Mooiste Contactfonds en Nationaal Ouderenfonds en voor de partnership met het tv-programma 'Dance, Dance, Dance'. Deze inzendingen zijn niet bekroond, maar de eretitel is volgens procedure (namelijk: meeste punten behaald) toegekend op basis van deze drie nominaties.

Bestuurslid Jan Paul de Wildt van Stichting SponsorRingen: ‘Hoewel geen van de drie nominaties konden worden omgezet in een SponsorRing, viel KPN toch weer op door zijn brede en dominante aanwezigheid. KPN is immer een onderscheidende sponsor die zich laat gelden op vele gebieden zoals sport, cultuur en maatschappij.’

De hoofdjury van de SponsorRingen, onder voorzitterschap van Jan Willem Brüggenwirth, beoordeelde de door de vijf vakjury’s vastgestelde nominaties op effectiviteit, creativiteit en maatschappelijke impact.

Maatschappij: Boskalis

Boskalis won overtuigend in de categorie Maatschappij met hun campagne The ocean cleanup’s North Sea prototype test. Met dit project heeft volgens de jury Boskalis zeer overtuigend het probleem van de plastic soup benoemd. ‘Boskalis heeft als relatief kleine sponsor het mega vraagstuk van de plastic vervuiling van de oceaan groot en breed op de maatschappelijke agenda gezet. Dit spreekt iedereen aan. De maatschappelijke impact is enorm. Het is een briljante case met een uitstekende fit. De case is innovatief door pure inzet in natura en niet in geld.’

Sport: Samsung

Samsung won met de Olympische Spelen VR campagne met Dorian van Rijsselberghe een SponsorRing in de categorie Sport. ‘Mooie activatie en exercitie met eigen producten van Samsung waardoor het merk in de kernwaarden naar voren komt. Goede doorvertaling van het mondiale IOC-sponsorship naar het lokale Nederland. Een snelle commerciële actie die efficiënt en authentiek is uitgevoerd,’ aldus het juryrapport.

Entertainment & Events: WE Fashion

WE Fashion ging met de eer strijken in de categorie Entertainment & Events en won een SponsorRing met The Voice Kids. Volgens het juryrapport scoort deze case hoog op effectiviteit. ‘Met weinig budget heeft WE Fashion met de deelname aan dit zeer populaire tv-programma een indrukwekkende storetraffic weten te realiseren. Een originele en inhoudelijk sterke case die alle doelstellingen heeft behaald.’

Kunst & Cultuur: Van Lanschot

Van Lanschot Bankiers won een SponsorRing in de categorie Kunst en Cultuur met de case over het Van Gogh Museum. De jury roemde vooral de activatie ‘die consistent, stijlvol en verfrissend is’ en spreekt de hoop uit dat Van Lanschot Bankiers een lange termijn relatie aangaat met het museum. ‘Het sponsorship is een groeibriljant. De resultaten zijn prima, maar er zit meer in het vat. Hier en daar mag het ook wel wat gedurfder. Wij zien vooral mogelijkheden om met deze partnership de jongeren aan te spreken. Een corporate sponsorship, mede voor de herpositionering en branding, vereist een lange termijn relatie.’

Gesponsorde: Amsterdam City Swim

In de categorie Gesponsorde ging Amsterdam City Swim met de hoofdprijs ervandoor. De jury roemde vooral de innovaties die aan het concept zijn toegevoegd zoals de Amsterdam Late Night Swim en het verder uitbouwen van de Kidsswim. Uit het juryrapport: ‘Groot respect voor de manier waarop het event in korte tijd is uitgebouwd tot een internationaal evenement met versies in Londen en NY. Dankzij de participatie van grote mediapartijen zoals RTL, de Telegraaf, Veronica en Interbest is het event extreem zichtbaar en top of mind in Nederland.’

Smart Budget: Dance4Life

Dance4life werd als beste beoordeeld in de nieuwe categorie Smart Budget. Met dance4life Situation Room heeft deze organisatie volgens de jury een heel nieuwe invulling gegeven aan het fenomeen fundraising. Zeven belangrijke sponsoren sloten zich 24 uur op en wisten 500.000 euro op te halen. De jury oordeelde dat dance4life ‘prima out-of-the-box heeft gedacht en een briljant event heeft georganiseerd. Heel klein en charmant, maar uiterst doelmatig. Met de Situation Room heeft dance4life veel impact gecreëerd met extreem weinig budget.’

Sponsorpersonality 2016

Hans Erik Tuijt, global Sponsorship director Heineken International, is door het bestuur van de SponsorRingen uitgeroepen tot Sponsorpersonality van het jaar 2016. Volgens het bestuur is Tuijt een echte dealmaker. ‘Waar anderen nerveus worden, houdt Hans Erik het hoofd koel en maakt hij de beste deal. Hij weet met minder geld dan de concurrentie grote global properties te overtuigen met Heineken in zee te gaan. Vooral dankzij de marketingbudgetten die Heineken achter een sponsorship zet waarmee grootschalige activaties worden opgezet en een sponsorship centraal in een campagne staat.’ Volgens de jury heeft Hans Erik gezorgd voor focus in het sponsorportfolio door middel van langdurige partnerships met Rugby World Cup, UEFA Champions League, James Bond en F1 - als laatste loot - aan de sponsorboom van Heineken

Oeuvre Awards: Philips en Randstad

Dit jaar zijn er twee Oeuvre awards uitgereikt: aan Philips en Randstad. PSV en Philips zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het is een unieke situatie dat de sponsor ook een van de grondleggers is van een vereniging, aldus het bestuur van de SponsorRingen. De Wildt: ‘Dit is het schoolvoorbeeld van sponsoring met een lange adem. PSV en sponsor zijn op een heel intensieve manier met elkaar verweven. Ook de erfenis is goed geregeld door aan te blijven als sponsor. Dit sponsorship is uniek in zijn soort en verdient dan ook niets minder dan een oeuvreprijs.’

Twintig jaar lang was Randstad sponsor van het NOC*NSF. Daar komt dit jaar een einde aan. Deze twee decennia hebben volgens het bestuur geresulteerd in een langdurige en uiterst consequent uitgevoerde activatie. De Wildt: ‘Randstad is duurzaam gekoppeld aan de Olympische sport in Nederland. Het schoolvoorbeeld van een sponsorship dat helemaal klopt qua merkcommunicatie en activatie.’



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken