KNSB laat mediawaarde sponsoring zien via monitoring en analyses

KNSB laat mediawaarde sponsoring zien via monitoring en analyses
  • Sponsoring
  • 7 jul 2022 @ 08:00
  • 12900 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Schaatsbond KNSB laat aan zijn sponsors zien hoe vaak zij via het schaatsen in de media verschijnen en welke PR-waarde deze publicaties vertegenwoordigen. Vooralsnog gaat het om een pilot.

Voor de monitoring en analyse heeft de bond specialist in media monitoring, analyses en insights Clipit in de arm genomen. ‘Met deze media-inzichten tonen wij onze sponsors nog nauwkeuriger hoe groot de commerciële kracht van de schaatssport is' zegt Jeroen Kraaij, commercieel directeur van de KNSB. ‘Meten is weten, dat beseffen we in de sportwereld als geen ander. Marktonderzoeken lieten al zien dat er in Nederland geen sport is waarin je sponsorgeld zo veel mediawaarde oplevert als in het schaatsen. Door ook mediapublicaties te monitoren krijgen de betrokken partijen een completer beeld van het rendement van hun sponsoractiviteiten.’

In het afgelopen schaatsseizoen, tussen 1 oktober 2021 en 1 april 2022, liet de KNSB in een pilot alle publicaties van onder andere hoofdsponsor Daikin in relatie tot de schaatssport analyseren. In die periode zijn zo’n 1.000 artikelen over Daikin en schaatsen gepubliceerd, waren er 9.000 naamsvermeldingen en, mede dankzij de NOS-publicaties, meer dan 50 miljoen potentiële impressies. De publicaties geven een helder inzicht in zowel de PR-waarde, als het sentiment en de waarde voor het merk Daikin. Clipit gaat de totale impact van de publicaties nu verder onderbouwen via haar eigen berekeningsmethodiek in combinatie met media insights analyses.

Piek bij WK en Olympische Spelen
‘Dankzij deze cijfers weten we nu nog beter wat de impact is van onze schaatssponsoring’, bevestigt Edwin Hoogerwerf, managing director van Daikin Nederland. ‘De grootste pieken zien we bij activaties rond internationale topevenementen als de WK en Olympische Spelen, en met name bij de naamgevende evenementen, de Daikin NK’s Afstanden, Allround & Sprint en Shorttrack. We hebben nu een helder beeld van welke inspanningen het grootste effect hebben.’

Stijn Stortelder, manager Analyses & Insights van Clipit: ‘We zijn trots om samen te werken met de KNSB, vooral ook omdat de schaatsbond beseft wat de meerwaarde van mediadata is. Door de toevoeging van duiding en context door onze insights specialisten kijken we zowel kwantitatief als kwalitatief naar de data. Hiermee krijgen de KNSB en Daikin concrete inzichten die zij kunnen benutten bij de verdere ontwikkeling van hun sponsorbeleid.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken