Rijksmuseum en Philips: Kunstluister als nieuwe podcastserie

Rijksmuseum en Philips: Kunstluister als nieuwe podcastserie
  • Sponsoring
  • 27 sep 2022 @ 13:57
  • 15917 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De serie Kunstluister heeft volgens het Rijks als doel ontspanning te bieden of stress te verlichten door te luisteren naar mensen die een bijzondere relatie hebben met een kunstwerk in het Rijksmuseum.

Het Rijksmuseum en Philips zetten zich naar eigen zeggen al jaren in ‘om een positieve impact te hebben op het leven van mensen door ze in aanraking te brengen met kunst.’

Guus Pennings, Head of Brand & Sponsorships bij Philips: ‘We werken al meer dan twintig jaar samen met het Rijksmuseum. Samen brengen we inspiratie van kunst en cultuur naar mensen om daarmee hun leven te verbeteren. De serie Kunstluister is daar een mooi voorbeeld van.’

Ontspanning is ontzettend belangrijk voor je mentale gezondheid, aldus Frederique van Reij, Senior Educator van het Rijksmuseum. ‘Met deze podcasts willen we escape bieden van de dagelijkse hectiek; of je nu even in een volle trein wilt ontspannen, of wanneer je niet kunt slapen.’

Er zijn verhalen te horen van Jörgen Tjon A Fong, Zaïre Krieger en Sander Kollaard. Nauw betrokken was Christiaan Vinkers, psychiater en hoogleraar Stress en veerkracht bij Amsterdam UMC.

In Kunstluister hoor je zeven verschillende verhalen van zeven verschillende makers:

•      Theatermaker Jörgen Tjon A Fong schreef een verhaal geïnspireerd op zijn eigen burn-out en hoe het schilderij De bedreigde zwaan hem hielp in zijn pad tot herstel. 

•      Podcastmaker en verhalenverteller Suheyla Yalçin neemt ons mee in een jeugdherinnering naar het Topkapi-paleis in Istanbul, aan de hand van het schilderij ‘Dansende Derwisjen’ (Jean Baptiste Vanmour, ca. 1720). Een verhaal over de persoonlijke relatie met God, en teruggaan naar waar je vandaan komt.

•      Ervaringsdeskundige Yaël Speck ontwikkelt rondleidingen voor mensen met een depressie en schreef bij Het Vrolijke Huisgezin (Jan Steen, 1668) een verhaal over het loslaten van negatieve emoties.

•      Schrijver Sander Kollaard schreef bij zijn favoriete kunstwerk uit het Rijksmuseum een verhaal over kijken met aandacht. Pas als je iets aandacht geeft, kan je het echt leren kennen. Hij neemt ons mee in een uitgebreide beschrijving van het portret van Marie Fargues (Jean-Etienne Liotard, 1856) en bevraagt ons wat we zien.

•      Dichter Gershwin Bonevacia schreef een gedicht over rouw en verlies bij De Brieflezende Vrouw (Johannes Vermeer, ca. 1663). Een gedicht over de kracht van een brief, en het moment van loslaten van dat wat je dierbaar is.

•      Spoken word artist Zaïre Krieger kiest woorden bij een schilderij van Jan Valckenburgh (Daniel Vertangen, ca. 1660) over het zwarte jongetje dat geen hoofdrol speelt. Een spoken word over het zichtbaar maken van dat wat onzichtbaar is.

•      In het verhaal van scenariste Maud Wiemeijer (Anne+) vraagt het personage Ruby zich hardop af hoe zij moet omgaan met de stress van verwachtingen. Een portret van Lizzy Ansingh (Thérèse Schwartze, 1902) geeft antwoord. Een verhaal over keuzes maken in je leven, de zoektocht naar seksuele identiteit en de tijd nemen om jezelf te zijn.

Je kunt luisteren naar deze zeven afleveringen van Kunstluister via de bekende podcastplatforms of via het podcastkanaal van het Rijksmuseum: https://www.rijksmuseum.nl/kunstluister

 

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken