[branded content] SEO blijkt waardevol specialisme

[branded content] SEO blijkt waardevol specialisme
  • Algemeen
  • 4 sep 2020 @ 10:34
  • 18278 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 4 sep 2020 @ 10:34
  • 18278 x gelezen
  • Sales

Het belang van SEO en organische vindbaarheid is dit voorjaar extra duidelijk geworden. Wie investeert in een solide SEO-basis kan namelijk veel beter meebewegen met de markt en is niet of minder afhankelijk van advertentiebudgetten. Blauwe Monsters legt als specialist graag uit hoe zij dat aanpakken.

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld

Aan tafel zitten Dennis Stokman, directeur en oprichter, en Jules van Dongen, commercieel adviseur. Zij zagen in april en mei bij veel klanten de marketingbudgetten in één klap helemaal of grotendeels wegvallen. Al jaren leggen zij het belang van SEO uit maar er is waarschijnlijk geen beter argument dan de huidige crisis. “Als je niet investeert in SEO en alleen maar adverteert dan ben je volledig uit beeld als de budgetten ineens wegvallen,” zegt Stokman. “Er waren natuurlijk bedrijven die wel adverteerden omdat iedereen thuis zat en aan de slag ging met thuiswerken, klussen en de tuin. Maar de concurrentie in die advertentiemarkt was groot en de tarieven lagen dan ook hoog. Dus met of zonder budget: alleen van advertenties moet je het niet hebben.”

SEO richt zich op de zichtbaarheid op lange termijn. Een mooi actueel voorbeeld: Barcelona is nu code oranje dus is er niemand die nu adverteert voor een stedentrip naar die bestemming. Wie zich nu wel aan het oriënteren is om bijvoorbeeld volgend jaar naar Barcelona te gaan ziet nu alleen de organische resultaten. Sta je daar dan blijf je goed in zicht van de consument.

SEO en CRO

Blauwe Monsters specialiseert zich binnen de digitale marketing vooral op SEO, het vindbaar maken binnen de organische zoekresultaten. Van Dongen: “Dat doen we door het goed inrichten van de website maar waar we vooral in uitblinken is linkbuilding. Dat is zorgen voor goede, relevante artikelen op externe websites die doorlinken naar de klant. Google waardeert dat en verhoogt de ranking in de zoekresultaten.”

Bezoekers naar de website halen is één maar belangrijker nog is dat het klanten worden en vooral ook blijven. Het verhogen van de conversie-ratio (CRO) is dan ook de tweede belangrijke specialisatie.
Stokman: “De route van bezoeker naar klant kun je heel goed beïnvloeden. Op basis van het kijk-, klik- en koopgedrag kun je bezoekers steeds beter profileren, op basis van data vanuit de eigen website. Bijvoorbeeld vanuit eerdere aankopen weet je adres en postcode en dat geeft ook een indicatie van inkomen. Je kunt dat verrijken door een verjaardagsverrassing aan te bieden voor registratie van de geboortedatum en leeftijd. Dat valt allemaal binnen de regels van de privacy. Profielen gaan nooit verder dan groepsniveau. De gegevens van alle anderen in een profiel verrijken het nog verder. Als consument is de kans zo groter dat je iets aangeboden krijgt dat bij je past.”

“Als je niet investeert in SEO en alleen maar adverteert dan ben je volledig uit beeld als de budgetten ineens wegvallen”

Profielen werken vooral voor het uitsluiten van opties: wie een spijkerbroek uit het hogere segment koopt zal niet snel geïnteresseerd zijn in merkloze sneakers of een budgetauto. Door webpagina’s aan te passen op het profiel sluit je aan bij de belangrijkste interesse maar ook aankooptrigger. Voor de een zijn reviews belangrijk terwijl de ander sneller besluit omdat er nog maar een beperkte voorraad is.

“Een nieuwe klant wil je ook graag als klant vasthouden,” voegt Van Dongen daaraan toe. “Aan herhalingsaankopen zijn veel lagere marketingkosten verbonden en dat is interessant voor de marges. Omdat je de klant steeds beter kent, kun je ook steeds beter een passend aanbod doen.”

Geen offerte maar gratis advies

“Bedrijven komen bij ons met de vraag hoe ze sneller kunnen groeien,” vertelt Stokman. “Wij maken altijd eerst een proof of concept – we scannen hun hele website en vertellen wat er allemaal beter kan. Geen offerte dus maar een gratis advies. Heel soms zien we echt geen mogelijkheden en dat zeggen we dan ook.”

Niet alleen de klanten willen groeien maar Blauwe Monsters ook. Van Dongen: “Toen ik bijna vijf jaar geleden hier begon waren we met zes medewerkers. Nu zijn we met 35 fte, er zijn onlangs nog twee nieuwe collega’s bijgekomen. Vorig jaar groeiden we 100% en zelfs dit jaar verwachten we nog een groei van 20 tot 30%. In de markt van digitale marketing worden bureaus steeds groter, vooral door overnames. Maar wij zijn specialist en dat maakt ons zo sterk. En van waarde voor de klant, dat vooral.”

Alleen tevreden klanten

De rol van Blauwe Monsters begint bij het adviseren van de klant over de groeikansen. Als CRO onderdeel is van de gekozen strategie dan kunnen we ook helpen bij de keuze van de juiste software en deze daarna implementeren en inrichten. De klant is dus altijd eigenaar van het systeem en daarmee ook van alle data en informatie.

Stokman: “Dat is niet vanzelfsprekend in deze markt waar vaak sprake is van lock-in en lange contracten en opzegtermijnen. Wil je stoppen met een bureau dan is dat niet alleen lastig maar raak je vaak ook alle opgebouwde data en content kwijt en moet je helemaal opnieuw beginnen. Wij werken zonder vaste contracten en opzeggen kan per maand. Factureren gebeurt op basis van een basisbudget en daadwerkelijk gemaakte uren. Voor ons is het dus extra belangrijk dat klanten tevreden zijn en blijven. Dat lukt ook prima: vorig jaar hadden we een retentie van 97% en we hebben nooit een probleem in het aanleveren van referenties.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Blauwe Monsters


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken