Philips gelooft in healthcare

  • Algemeen
  • 6 mei 2015 @ 17:15
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Technologie

Philips-topman Frans van Houten houdt volop geloof in de zorgdivisie, die een belangrijke pijler vormt voor de toekomst van het technologieconcern, zegt de topman in een interview in het FD. Door wisselkoerseffecten en de naweeën van een productiestop bij een Amerikaanse fabriek staat de winstgevendheid bij dit onderdeel onder druk.

'Ik ben heel positief over de marges die we in de toekomst kunnen halen met Healthtech. Die zijn bovengemiddeld. In deze markt en bij vergelijkbare bedrijven liggen die tussen de 15 en 20 procent', zei Van Houten onlangs tegen het Financieele Dagblad. Philips' divisie die medische systemen maakt voor ziekenhuizen wordt samengevoegd met het onderdeel dat consumentenartikelen produceert, zoals stofzuigers en scheerapparaten. De derde tak, Philips Lighting, wordt volgend jaar afgestoten, waarna Philips zich alleen nog met gezondheidstechnologie bezighoudt.

Ongunstig kwartaal

Volgens het FD drukken op de korte termijn de mindere prestaties van Healthcare vooral hun stempel op de kwartaalresultaten. Van Houten: 'Het is geen verrassing. We wisten dat die investeringen eraan kwamen. Wel was het kwartaal ongunstig door de valutategenwind,. Die was bij Healthcare substantieel, omdat die meer kosten in dollars maken.'
Het FD laat kritische analisten van RBC Capital Markets aan het woord: 'Philips is een verhaal van zelfhulp en het plan om de lichtdivisie naar de beurs te brengen of te verkopen suggereert de mogelijkheid van waardecreatie op de lange termijn. Over de hele linie lijkt de ommezwaai bij Healthcare vooral op werk in uitvoering en zien we in de kwartaalresultaten geen draai in het investeringssentiment.'

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken