[Mijn marketing] Karen de Loos: ‘In de Effie-jury word ik op scherp gezet'

[Mijn marketing] Karen de Loos: ‘In de Effie-jury word ik op scherp gezet'
  • Algemeen
  • 19 okt 2020 @ 10:21
  • 15149 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Karen de Loos (54) is zelfstandig marketingadviseur en deeljuryvoorzitter van de Effie Awards. Ze ergert zich niet zo snel, maar spreekt liever over VVV: verbazen, verwonderen, verbijsteren. 'In het filmpje dat Joe Public voor de SAN maakte, komt veel samen. En ik heb er een bescheiden rolletje in.'

Op scherp

Ik vind het mooi om weer de Effie-jury Gedragscampagnes Kort te mogen leiden. Dit jaar heb ik veel inspirerende en creatieve campagnes voorbij zien komen – om vervolgens met de Hoofdjury te kalibreren, zoals ik dat noem. We gaan nooit over één nacht ijs, dus het is fijn dat ik -ondanks mijn ervaring- door mijn vakgenoten wordt uitgedaagd en op scherp wordt gezet.

Flexibel

Corona is voor mij een bevestiging dat wanneer je al goed of slecht in timemanagement was, er nu een grote kans is dat je dat in het thuiswerken en videobellen ook bent. En dat de mensen met wie ik werk flexibel zijn en 'niet lullen maar poetsen'.

Trots

Ik hou van Franse merken, zoals Rians, Le Petit Marseillais, Super U en LU - ook omdat ik zelf veel in Frankrijk vertoef. Ook ben ik groot fan van het Nederlandse linnengoed- en beddenmerk Vandyck en andere speciaalzaken, zoals boekhandel Los in Bussum en bakkerij Le Petit Fournil in Hilversum. Daarnaast ben ik trots op Nederlandse merken die zo groot zijn geworden dat je ze overal ter wereld tegenkomt, zoals G-Star, Supertrash, Scotch & Soda, Rituals en Van Moof.

Raak

Ik zie regelmatig mooie campagnes uit zowel binnen- en buitenland, maar Nike blijft toch altijd jaloersmakend raak. Hoe ze een statement maken. Over kop boven maaiveld gesproken.

VVV

Ergeren? Ik noem het liever VVV: verbazen, verwonderen, verbijsteren. In het filmpje dat Joe Public voor de SAN maakte, komt heel veel samen. En ik heb er een bescheiden rolletje in.

Late majority

Van de paar podcasts die ik beluisterd heb, moet ik zeggen dat De Krokante Leesmap een fijne is. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik op het gebied van podcasts tot de late majority behoor en ik weet nog niet of het me uiteindelijk helemaal kan bekoren. De toekomst zal het uitwijzen.

Lekkere bladen

Ik ben niet meer zo magazinerig als vroeger, maar ik moet zeggen dat Linda, Jan en &C best lekkere bladen zijn voor de regenachtige zondagmiddag of op een bedje in de zon.

Iets anders

Omdat ik de afgelopen jaren zoveel mooie opdrachten heb mogen vervullen, wordt het steeds lastiger iets te doen waar ik echt energie uit haal. De vraag die me nu dus vooral bezighoudt: hoe kom ik het vak uit? Ik overweeg binnenkort wat langer vrij te nemen en cursussen te doen, zoals bij The Bakery Institute of de Franse taal bijspijkeren bij Reginia Coeli in Vught. Eens even iets anders, dat mag ook wel na 32 jaar doordenderen. Nu al zin in.   

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken