Gordelroos Bewustwordingsweek geeft soms onzichtbare ziekte een gezicht

- Algemeen
- 26 feb 2024 @ 11:16
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 feb 2024 @ 11:16
- Michiel van Zaane
Ongeveer een kwart van de Nederlanders krijgt gordelroos en hiervan ontwikkelt 5 tot 30% chronische pijn. Om de veelvoorkomende ziekte die iedereen anders ervaart een gezicht te geven wordt van 26 februari tot en met 3 maart de tweede editie van de Gordelroos Bewustwordingsweek gehouden.
Tijdens de Gordelroos Bewustwordingsweek zetten onder andere het Samenwerkingsverband Pijnpatiënten naar één stem, GGD Platform, Stichting Pijn-Hoop en GSK zich in om meer bewustwording te creëren rondom gordelroos. Gordelroos is een ziekte die pijnlijk kan zijn, door zenuwpijn soms lang kan duren en die door iedereen anders ervaren wordt. Dit is vaak onzichtbaar - ook voor naasten. De verhalen van anderen horen en je eigen ervaringen delen, kan opluchten. Op aandachtvoorgordelroos.nl delen mensen die gordelroos hebben hun persoonlijke ervaring. Het zijn verhalen die duidelijk maken dat deze ziekte veel verschillende gezichten heeft.
Gordelroos
Gordelroos, ook wel herpes zoster genoemd, kan zorgen voor/leiden tot een jeukende, pijnlijke huiduitslag met blaasjes en wordt veroorzaakt door het varicellazoster virus (VZV). Bij kinderen veroorzaakt dit virus waterpokken, een ziekte die ruim 95% van de Nederlandse volwassen bevolking heeft gehad. Na genezing van waterpokken blijft het virus ‘slapend’ aanwezig in het lichaam. Als gevolg van een geleidelijk minder effectief afweersysteem, kan het weer opleven naarmate men ouder wordt - en gordelroos veroorzaken. Dit gebeurt bij 1 op de 4 Nederlanders. Bij 5 tot 30% van de mensen met gordelroos kan zenuwpijn ontstaan.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers