Gordelroos Bewustwordingsweek geeft soms onzichtbare ziekte een gezicht

- Algemeen
- 26 feb 2024 @ 11:16
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 feb 2024 @ 11:16
- Michiel van Zaane
Ongeveer een kwart van de Nederlanders krijgt gordelroos en hiervan ontwikkelt 5 tot 30% chronische pijn. Om de veelvoorkomende ziekte die iedereen anders ervaart een gezicht te geven wordt van 26 februari tot en met 3 maart de tweede editie van de Gordelroos Bewustwordingsweek gehouden.
Tijdens de Gordelroos Bewustwordingsweek zetten onder andere het Samenwerkingsverband Pijnpatiënten naar één stem, GGD Platform, Stichting Pijn-Hoop en GSK zich in om meer bewustwording te creëren rondom gordelroos. Gordelroos is een ziekte die pijnlijk kan zijn, door zenuwpijn soms lang kan duren en die door iedereen anders ervaren wordt. Dit is vaak onzichtbaar - ook voor naasten. De verhalen van anderen horen en je eigen ervaringen delen, kan opluchten. Op aandachtvoorgordelroos.nl delen mensen die gordelroos hebben hun persoonlijke ervaring. Het zijn verhalen die duidelijk maken dat deze ziekte veel verschillende gezichten heeft.
Gordelroos
Gordelroos, ook wel herpes zoster genoemd, kan zorgen voor/leiden tot een jeukende, pijnlijke huiduitslag met blaasjes en wordt veroorzaakt door het varicellazoster virus (VZV). Bij kinderen veroorzaakt dit virus waterpokken, een ziekte die ruim 95% van de Nederlandse volwassen bevolking heeft gehad. Na genezing van waterpokken blijft het virus ‘slapend’ aanwezig in het lichaam. Als gevolg van een geleidelijk minder effectief afweersysteem, kan het weer opleven naarmate men ouder wordt - en gordelroos veroorzaken. Dit gebeurt bij 1 op de 4 Nederlanders. Bij 5 tot 30% van de mensen met gordelroos kan zenuwpijn ontstaan.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met Kalverliefde-founder...
- Podcastserie over kracht van merkcommunicatie
- KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
- AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
- Hoe Welkoop groeit met advies, emotie en loyale klanten
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

