Onderzoek: Veluwe en Zuid-Limburg dit jaar favoriet bij Nederlander
- Algemeen
- 8 jul 2024 @ 11:19
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 jul 2024 @ 11:19
- Sjaak Hoogkamer
De Veluwe is voor Nederlanders dit jaar de favoriete streek om op vakantie te gaan, direct gevolgd door Zuid-Limburg. De rest van de top 5 bestaat uit Texel, de Achterhoek en Terschelling.
Opvallend is dat Zuid- én Noord-Limburg als vakantiestreken hoog scoren, maar dat de reputatie van Limburg als geheel steeds verder wegzakt. Noord-Brabant, Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland hebben als woon- en werkprovincie veel meer te bieden, vindt de gemiddelde Nederlander. Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Aan het onderzoek doen sinds 2011 ruim 123.000 respondenten mee.
Veluwe dankt zijn nummer één positie als vakantiestreek vooral aan de hoge rapportcijfers voor de mooie natuur met de fijne wandel- en fietsmogelijkheden. De aantrekkingskracht van Zuid-Limburg wordt gevormd door de mix van natuur en gastvrijheid. Een vakantie in Zuid-Limburg wordt weliswaar als sfeervoller ervaren, maar de Nederlander voelt zich meer thuis op de Gelderse Veluwe, blijkt uit het onderzoek. Daarom gaat men nóg liever naar de Veluwe.
Favoriete vakantiestreken in 2024
1. Veluwe
2. Zuid-Limburg
3. Texel
4. Achterhoek
5. Terschelling
6. Utrechtse Heuvelrug
7. Ameland
8. Noord-Limburg
9. Zeeuwse eilanden
10. Schiermonnikoog
Limburg is leuk voor even, maar wonen doe je liever elders
Opvallende onderzoeksuitkomst is de dalende reputatie van Limburg als geheel. Terwijl de provincie bij de eerste onderzoeksmeting van 2011 nog de koppositie innam, moet Limburg dertien jaar later genoegen nemen met plek nummer vijf op de reputatieranglijst van Nederlandse provincies. Noord-Brabant heeft enkele jaren geleden de nummer één plaats al overgenomen, maar Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland moet Limburg nu ook voor laten gaan.
Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Terwijl de Nederlander in coronatijd een landelijke omgeving veel meer is gaan waarderen, heeft Limburg niet geprofiteerd van deze trend. Als vakantiebestemming blijft de provincie heel populair, met name onder Randstedelingen, maar na de vakantie gaat men graag weer naar huis. Bij tieners zie je dit patroon ook duidelijk: voor hen is Limburg favoriet om te bezoeken maar later als ze groot zijn, gaan ze het liefst wonen in Zuid-Holland, Noord-Brabant of Noord-Holland. Limburg mist de gewenste dynamiek en de faciliteiten die voor wonen belangrijk zijn, zoals een rijk cultuur-, sport- en winkelaanbod.’
Provincies met sterkste reputatie in 2024 (+ positie in 2011)
1. (2) Noord-Brabant
2. (5) Zuid-Holland
3. (4) Gelderland
4. (3) Noord-Holland
5. (1) Limburg
6. (10) Overijssel
7. (6) Utrecht
8. (8) Drenthe
9. (7) Zeeland
10. (9) Friesland
11. (11) Groningen
12. (12) Flevoland
Onderzoek onder 123.000 volwassen Nederlanders sinds 2011
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies. Sinds 2011 zijn 123.000 respondenten ondervraagd over de bekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- merken. Veluwe. Limburg
- hendrik beerda brand consultancy
- zomer
- wandelen
- vakantie
- fietsen
- natuur
- provincies
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Zanger Claude en Basic-Fit vragen aandacht voor mentale...
- In het wiel van Allard Hansma CMO Greenwheels
- Nieuwe campagne tegen opvoeren e-bike: 't kan hard gaan
- Enterprise lanceert campagne met virtuele én echte glitter...
- Greenwheels: geniet van wat je niet hebt
- Irene Moors trapt publiekscampagne voor onderzoekscentrum...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing