‘Als u uw vooroordelen verliezen wilt, moet u reizen’

‘Als u uw vooroordelen verliezen wilt, moet u reizen’
  • Algemeen
  • 18 nov 2016 @ 17:30
  • 26254 x gelezen
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Merken

De kop van deze column is een quote van Marlene Dietrich. Mogelijk was zij geïnspireerd door haar land- en tijdgenoot Richard Schirmann, die in 1909 de eerste jeugdherberg ter wereld startte. Deze onderwijzer was ervan overtuigd dat reizen voor jongeren bijdraagt aan hun ontwikkeling tot wereldburger. In die tijd werden er steeds vaker schoolreisjes georganiseerd en daar was veilige, goede en goedkope accommodatie voor nodig. Een nieuwe markt dus! En niet zo maar een markt; vandaag de dag is die alleen al in Nederland goed voor 10 miljard euro, met een groei van 5 procent per jaar (bron: UNWTO, 2015).

Stayokay
In Nederland is Stayokay de koploper op het gebied van de herbergen die we tegenwoordig hostels noemen. Stayokay is opgericht in 1929 onder de naam NJHC (Nederlandse Jeugd Herberg Centrale). (Stads)jongeren emanciperen en trekken er zelfstandig op uit om de Nederlandse plattelandscultuur en natuur te ervaren en anderen te ontmoeten. De NJHC biedt deze jongeren een eenvoudige en verantwoorde verblijfs- en ontmoetingsplek, ongeacht levensovertuiging, afkomst of klasse. Met 24 locaties en circa een miljoen bezoekers per jaar één van de grotere marktpartijen in Nederland. Het is al lang niet meer zo dat alleen backpackers en scholieren gebruik maken van deze accommodaties. Steeds vaker zoeken ook families de hostels op. Wat trekt daarin nu zo aan, los van de locatie en de relatief lage kosten?

Huiskamer
Waar een hotel doorgaans veel aandacht geeft aan (het verblijf op) de kamer, richt een hostel zich vooral op de gemeenschappelijke ruimte, het samen verblijven met de andere gasten. Die gemeenschappelijke ruimte vormt als gezellige huiskamer de veilige uitvalsbasis om daarvandaan de omgeving te verkennen.

Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam heeft Stayokay de afgelopen jaren een echte metamorfose doorgemaakt. Ze zitten van oorsprong al op mooie plekken, van het Vondelpark tot Kasteel Assumburg in Heemskerk. De afgelopen jaren zijn ze er in geslaagd om die plekken ook nog eens heel mooi in te richten, met duurzame materialen en een goede, open sfeer. Echte ontmoetingsplekken, passend bij hun filosofie. Recent is daar een toplocatie aan het Neude in Utrecht bijgekomen, met een eigen loungeconcept, genaamd The Fifth. Ze serveren er biologische en streekproducten en heerlijke koffie en cocktails.

Stapelbedden
Qua bekendheid van het ‘nieuwe’ Stayokay valt er nog wel wat te winnen, vermoed ik. De eerste associatie bij een hostel in Nederland zal nog al te vaak stapelbedden, gezamenlijke douches op de gang en een eenvoudig ontbijt zijn. Gek is dat eigenlijk, want als je dezelfde doelgroep zou vragen naar hun beeld van hostels in het buitenland, dan komen prachtige verhalen van leuke Lonely Planet-locaties naar boven. Bij mij in ieder geval wel. Slapen was daar ook altijd ondergeschikt aan de gezelligheid van de gezamenlijke ruimte, waarbij de keuken en de bar een centrale rol speelden. Met name de mensen die achter die bar staan, omdat zij je als locals bij uitstek op weg kunnen helpen in een nieuwe omgeving of je wat bijbrengen over de plaatselijke cultuur. Zo draagt Stayokay op een commerciële en professionele manier bij aan het oplossen van één van de grote uitdagingen van deze tijd: ervaringen opdoen in een andere omgeving, wat bijdraagt aan begrip hebben voor de ander.

 

Deze bijdrage verscheen eerder in MarketingTribune 19, 1 november.

Roel Welsing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken