[column] Service
- Algemeen
- 12 jan 2021 @ 08:18
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Klanten
- 12 jan 2021 @ 08:18
- Sjaak Hoogkamer
Het einde van het jaar 2020 gaf mij persoonlijk in termen van klantenservice - in feite de kern van succesvolle marketing - weinig hoop voor het nieuwe, terwijl corona ons toch een harde, maar zeer leerzame les heeft geleerd.
Mensen zitten thuis en bestellen en regelen alles online. Hoogstaande service is dan de enige onderscheidende factor wat mij betreft. Service wil ik, in overtreffende trap! En ik niet alleen.
Ergernis 1: ING Bank heeft een puntenwinkeltje. Trouwe klanten kunnen daar allerlei zooi bestellen tegen betaling van gespaarde punten en een iets kleiner geldbedrag. Het verschil met spullen uit de gewone winkel is miniem, maar vooruit, je voelt je als klant gewaardeerd. Klokje besteld voor mijn vrouw als kerstcadeau. Je raadt het al: klokje kwam niet op tijd. En ook niet na de kerst. Het kwam helemaal niet! Communicatie met de bank was alleen mogelijk via mail. Ik kreeg een standaardbriefje met de boodschap: uw bestelling is onderweg. Waar dan? En vooral waar naartoe? De leverancier kon het uiteindelijk niet leveren. Mijn commentaar aan de telefoon: als je als bank een winkeltje wil runnen, doe het dan goed of doe het niet. Ik had inmiddels de bestelling geannuleerd en mijn geld was teruggestort. Op zondag (!) 3 januari bleek PostNL mijn huis te hebben gevonden. In de envelop het bestelde klokje… On-voor-stel-baar.
Ergernis 2: Mijn nieuwe leaseauto, volledig 100% elektrisch, werd op 22 december geleverd. Zonder laadpas. Na 34 telefoontjes met Hitachi Mobility nog steeds geen pas. Het eerste pasje was in de post zoekgeraakt. Het tweede pasje arriveerde op 2 januari. Auto op zijn laatste energie naar laadpaal gekregen. Pasje werkt niet. Bij de tweede paal ook niks. Accu van de auto inmiddels bijna leeg. Servicenummers, alarmnummers, wat heb je eraan als niemand een oplossing biedt? Ergo, geen sprake van enige aftersales. Hoe bevalt uw nieuwe auto, werkt alles naar wens, kunnen we nog iets voor u betekenen…? De volledige kaalslag aan serviceverlening.
2021 wordt het jaar van de service. Is dat zo? Wat mij betreft wel. Het is een nieuwe tijd, een nieuw soort marketing. Marketing en service, die niet alleen hufterproof, maar vooral coronaproof zijn. Marketeers, wees gewaarschuwd! U allen een goed, gezond en vooral service minded nieuwjaar.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 01, 2021.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
- Esther Overmars nieuw hoofdjurylid Effie Awards
- Gouden combinatie van technologie, commercie en klantgerichtheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management