Onderzoek: smartphone speelt steeds grotere rol
- B2b
- 18 nov 2020 @ 11:14
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Smartphone
- 18 nov 2020 @ 11:14
- Sjaak Hoogkamer
Het belang van de mobiele telefoon in het dagelijks leven van Nederlanders is de afgelopen twee jaar verder toegenomen, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Whats Happening Mobile onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 1.195 Nederlanders.
Daaruit blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagde deelnemers de mobiele telefoon heel belangrijk vindt. We gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer we maar kunnen. Tijdens het televisie kijken (60%), wachten (48%) of in het openbaar vervoer (48%) maken we dankbaar gebruik van ons mobieltje om de tijd door te komen. Maar ook in bed (47%) of op de wc (42%) nemen we de mobiele telefoon graag mee. De helft van de Nederlanders geeft dan ook aan niet meer zonder de mobiele telefoon te kunnen.
Haat-liefde verhouding met de mobiele telefoon
Ook al hechten we nog zo aan onze mobiele telefoon, het gebruik leidt ook wel eens tot irritatie. Drie kwart van de Nederlanders stoort zich wel eens aan het mobiele telefoon gebruik van anderen. Maar schijnbaar storen we ons ook aan ons eigen gedrag; drie op de tien Nederlanders zouden zelf minder tijd willen besteden op de mobiele telefoon.
Een betere balans begint bij jezelf
De helft van de Nederlanders gaat wel eens bewust offline. Dit doen we voor een rustige nacht of om meer aandacht te hebben voor waar we mee bezig zijn of met wie we zijn. Een deel gaat cold turkey en zet de telefoon echt uit (36%), maar vaker leggen we de telefoon gewoon even weg (44%) of wordt het geluid op stil gezet (42%). Zo blijft de online wereld toch binnen handbereik.
Over het onderzoek
Het onderzoek is op eigen initiatief uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok NetPanel. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder die in het bezit zijn van een mobiele telefoon. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Het onderzoek heeft plaatsgevonden van 31 juli tot en met 29 augustus 2020. In totaal hebben 1.195 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. In het What's Happening Mobile rapport bekijken we de trends en ontwikkelingen rondom mobiele telefonie. Denk aan onderwerpen als belang, gebruik, veiligheid en nieuwe ontwikkelingen. De volledige rapportage is aan te vragen via https://www.ruigroknetpanel.nl/whats-happening-mobile-2020
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers