Onderzoek: smartphone speelt steeds grotere rol

Onderzoek: smartphone speelt steeds grotere rol
  • B2b
  • 18 nov 2020 @ 11:14
  • 12008 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Smartphone

Het belang van de mobiele telefoon in het dagelijks leven van Nederlanders is de afgelopen twee jaar verder toegenomen, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Whats Happening Mobile onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 1.195 Nederlanders.

Daaruit blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagde deelnemers de mobiele telefoon heel belangrijk vindt. We gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer we maar kunnen. Tijdens het televisie kijken (60%), wachten (48%) of in het openbaar vervoer (48%) maken we dankbaar gebruik van ons mobieltje om de tijd door te komen. Maar ook in bed (47%) of op de wc (42%) nemen we de mobiele telefoon graag mee. De helft van de Nederlanders geeft dan ook aan niet meer zonder de mobiele telefoon te kunnen.

Haat-liefde verhouding met de mobiele telefoon

Ook al hechten we nog zo aan onze mobiele telefoon, het gebruik leidt ook wel eens tot irritatie. Drie kwart van de Nederlanders stoort zich wel eens aan het mobiele telefoon gebruik van anderen. Maar schijnbaar storen we ons ook aan ons eigen gedrag; drie op de tien Nederlanders zouden zelf minder tijd willen besteden op de mobiele telefoon.

Een betere balans begint bij jezelf

De helft van de Nederlanders gaat wel eens bewust offline. Dit doen we voor een rustige nacht of om meer aandacht te hebben voor waar we mee bezig zijn of met wie we zijn. Een deel gaat cold turkey en zet de telefoon echt uit (36%), maar vaker leggen we de telefoon gewoon even weg (44%) of wordt het geluid op stil gezet (42%). Zo blijft de online wereld toch binnen handbereik.

Over het onderzoek

Het onderzoek is op eigen initiatief uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok NetPanel. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder die in het bezit zijn van een mobiele telefoon. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Het onderzoek heeft plaatsgevonden van 31 juli tot en met 29 augustus 2020. In totaal hebben 1.195 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. In het What's Happening Mobile rapport bekijken we de trends en ontwikkelingen rondom mobiele telefonie. Denk aan onderwerpen als belang, gebruik, veiligheid en nieuwe ontwikkelingen. De volledige rapportage is aan te vragen via https://www.ruigroknetpanel.nl/whats-happening-mobile-2020

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken