5 redenen waarom je als bedrijf moet starten met mobile en voice search

5 redenen waarom je als bedrijf moet starten met mobile en voice search
  • B2b
  • 31 okt 2018 @ 10:22
  • 14008 x gelezen
  • Link
  • Wilfred Stomp
    Wilfred Stomp

    Eigenaar en online marketing expert
    online marketingbureau 2Bfound
  • Smartphone

Mobiel wordt steeds vaker gebruikt voor het internet waar voice search een steeds prominentere rol gaat spelen. Hoe kun je als bedrijf inspringen op deze nieuwe technologie en wat is de beste strategie? Gastblogger Wilfred Stomp, eigenaar & SEO expert 2Bfound – online marketing, bespreekt de kritische succesfactoren.

Je bent misschien wel bekend met het filmpje dat dateert uit 1998. Mensen op straat worden gevraagd of zij in het bezit zijn van een mobiele telefoon. Het meest gegeven antwoord?  ‘Nee, ik heb geen mobiele telefoon, ik heb er geen nodig.’ Ze zien het nut er niet van in. Zo’n twintig jaar later ziet de wereld er compleet anders uit. Mobiel wordt steeds vaker gebruikt voor het internet waar voice search een steeds prominentere rol gaat spelen. Inspelen op natuurlijke vragen is hierbij het meest van belang. Google komt met Google Assistant en Google Home. Amazon heeft Alexa. Apple heeft Siri en zo zijn er nog een aantal smart speakers op de markt. Maar waarom is het zo belangrijk om als bedrijf vandaag nog in te springen? En hoe kan je dit het best aanpakken?

De snelle ontwikkeling van mobile en voice search in Nederland

Statista toont dat het wereldwijde percentage zoekverkeer via mobiel sinds 2009 constant toeneemt. In 2018 bedraagt dit percentage 52.2%, dit percentage is in Nederland nagenoeg hetzelfde. Voorspeld wordt dat maar liefst 50% van alle zoekopdrachten rond het jaar 2020 wordt uitgevoerd door middel van voice search. Dat is dus al binnen twee jaar!

Toename in mobiel zoekverkeer. Bron: statista.com

 

Sinds juli dit jaar is Google Assistant beschikbaar in Nederland. Google Assistant is de eerste spraakhulpdienst die volledig in het Nederlands beschikbaar is, ook voor externe partijen. Grote partijen als Jumbo, Bol.com, KLM en Albert Heijn maken sinds de uitrol in Nederland gebruik van de dienst. Zo is het bij KLM mogelijk om vluchtinformatie op te vragen. Bol.com en Mediamarkt bieden virtuele spraakhulp om cadeautjes uit te zoeken of aanbiedingen te selecteren. Het spraakhulp programma van Apple, Siri, is al langer geschikt voor Nederlandse commando’s, maar niet voor externe partijen.
Met de komst en mogelijkheden van Google Home gaat er een nieuwe wereld open op het gebied van voice search. Het gemak van voice search in combinatie met smart speakers blijkt in de Verenigde Staten al een waar succes te zijn. Nederland kan nu gebruikmaken van goedwerkende voice search mogelijkheden. De hoogste tijd dus om daar als bedrijf vandaag nog op in te springen! De onderstaande 4 redenen zullen je daarvan zeker overtuigen:

 

1.Google Home is vanaf nu ook in Nederland beschikbaar

Google Home is sinds eind oktober verkrijgbaar in Nederland. Deze slimme speaker van Google maakt gebruik van Assistant en zal deze technische ontwikkeling verder doen ontwikkelen. Concurrentie kan immers niet achterblijven. Een aantal maanden geleden werd bekend dat 1 op de 6 Amerikanen al een slimme speaker in het bezit heeft. Dit aantal zal vandaag de dag naar alle waarschijnlijkheid hoger liggen. In Nederland is deze markt nog hartstikke jong, alle redenen dus om er als bedrijf in te springen.

 

2.Het schrijven van aansluitende content is essentieel; de zoekmachine bepaalt het antwoord

Bij de reguliere manier van zoeken worden de zoektermen ingetypt en krijg je een tiental aan keuzes voorgeschoteld waar je vervolgens zelf de keus maakt. Bij het stellen van een vraag aan bijvoorbeeld Google Home wordt, op basis van Google ’s algoritme, het beste antwoord gegeven. De gebruiker kiest dus niet meer zelf het antwoord, in tegenstelling tot de reguliere manier van zoeken op het internet. De context van de zoekopdracht wordt daarnaast ook duidelijker. Wat daarmee wordt bedoeld? Denk aan de zoekopdracht ‘remarketing’. Zo zal deze zoekopdracht via voice search kunnen zijn: ’Wat is remarketing?’ Het algoritme van Google kan door deze longtail zoekopdracht beter bepalen welke partij het beste antwoord biedt voor de gebruiker.

De zoektermen via voice search zijn bij voorbaat al longtail ten opzichte van de reguliere zoektermen. Maar het grootste verschil is dat de zoekopdrachten niet alleen longtail, maar ook natuurlijker zijn. Belangrijk dus om in te spelen op de natuurlijke vraag van de gebruiker. Zo kan een persoon een voice search uitvoeren op basis van een probleem. Denk aan: ‘Welke vliegtuigmaatschappij biedt de beste budget vakanties naar Spanje aan?’ Dit opent een nieuwe wereld voor content. Er kan namelijk meer focus worden gelegd op het probleem van een gebruiker in plaats van een shorttail zoekterm als ‘’budget vakantie’’.

3.Lokaal wordt nóg belangrijker

Voor een lokale partij wordt voice search een belangrijk onderdeel. Statistieken tonen dat minimaal 20% van de gesproken zoekopdrachten een gerichte intentie heeft. En dat is niet vreemd, gezien het feit dat ongeveer 60% van deze zoekopdrachten wordt uitgevoerd tijdens het uitvoeren van een andere taak, zoals auto rijden. Stel; een automobilist krijgt een melding dat er iets mis is met zijn auto, dan is de kans groot dat de volgende gesproken zoekopdracht wordt uitgevoerd: ‘Waar is de dichtstbijzijnde autogarage?’ Speel jij als eigenaar van een autogarage in op lokaal én op voice search, dan zal jouw organisatie worden geadviseerd. Maar denk ook aan een voorbeeld van shoppende mensen die op zoek zijn naar een lekker broodje.

een voorbeeld van local search results.

4.Laat de grote organisaties in Nederland niet nóg meer marktaandeel innemen

Om als kleine organisatie mee te doen met de grote jongens in Nederland is het noodzakelijk om mee te doen met deze technologische ontwikkeling. Zoals eerder benoemd wordt het beste antwoord voor de zoekopdracht gegeven door één van de smart speakers. Hierdoor wordt de concurrentie op het internet nóg heviger. Jumbo, Bol.com en KLM zijn voorbeelden van partijen die hier al op inspelen. Daarnaast hebben grote organisaties meer budget voor onderzoek en ontwikkeling. Daarom is het noodzakelijk dat jij als kleinere partij zo snel mogelijk moet inspelen op mobiel en voice search.

Kritische succesfactoren om in te spelen op mobile en voice search

  • Er worden natuurlijke vragen gesteld. Vragen die vaak beginnen met ‘hoe, waar of wat’. Geef door middel van goede content op jouw webpagina’s antwoord op deze vragen. Er wordt immers maar één antwoord beschikbaar gesteld aan de belanghebbende.
  • Zoektermen worden langer. In plaats van twee of drie termen worden dit hele zinnen. Beperk jezelf niet langer tot het benoemen van enkel deze termen in jouw content.
  • Het schrijven van goede content wordt daarmee steeds belangrijker. SEO (Search Engine Optimization) wordt met deze ontwikkeling nóg belangrijker voor een organisatie. Verwerk gebruikelijke zoektermen in vragen en informatieve antwoorden.
  • Verlaag de laadsnelheid van jouw webpagina zo veel mogelijk. Niet alleen de gebruikers maar ook de voice search programma’s vinden de laadsnelheid belangrijk. Zij willen namelijk dat de gebruikers een zo goed mogelijke ervaring hebben en de dienst vaker gaan gebruiken. Test my site van Google is een snelle manier om de laadsnelheid van je website te testen.
  • Wanneer een gebruiker op je mobiele website komt is het belangrijk dat de pagina overzichtelijk is.
  • Geef het antwoord op de vraag en zorg voor een duidelijke structuur. Onderzoek via Google Analytics wat het gedrag is van jouw gebruikers op mobiel of tablet. Ontdek welke pagina’s zorgen voor de meeste verlaters en wat jij hier eventueel aan kan doen.
  • Creëer pagina’s die toegewijd zijn aan veelomvattende, veelgestelde vragen. Houd de antwoorden kort maar informatief. Individuele pagina’s zijn in dit geval beter zodat Google deze pagina’s beter kan indexeren.
  • Ga voor een featured snippet, ook wel Google ‘s Answer Box genoemd. De hierboven genoemde factor biedt mogelijkheid om in te spelen op de featured snippet optie. Speel in op veelgestelde vragen. Uit onderzoek is gebleken dat een antwoord van 40 à 50 woorden de meeste voorkeur krijgt van Google. Hieronder is een voorbeeld getoond.
  • Zorg ervoor dat jij bovenaan staat bij lokale zoekopdrachten. Wanneer iemand zoekt met ‘in de buurt’ of ‘waar vind ik’.

Een voorbeeld van een featured snippet.

Wilfred Stomp

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken