Arnoud Schonis van Eredivisie: 'Hoe een digitale voetbalcompetitie opnieuw geboren werd'
- B2b
- 6 mrt 2023 @ 08:15
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - InterviewMarketing
- 6 mrt 2023 @ 08:15
- Nanny Kuilboer
Arnoud Schonis is Project Manager bij de Eredivisie CV en spreekt tijdens de 7e editie van Nima Marketing Day op donderdag 15 juni in DeFabrique in Utrecht. Een korte kennismaking met de wereld van esports.
Al sinds zijn jonge jaren wist Schonis dat de voetbalwereld zijn wereld zou zijn. Niet met een spelerscarrière, maar wel een zakelijke. Na zijn tijd bij AZ, FC Utrecht en Heracles Almelo startte hij in 2018 bij de Eredivisie CV. Daar is hij sindsdien verantwoordelijk voor de KPN eDivisie; de FIFA esportscompetitie waar alle eredivisieclubs aan deelnemen. Vanaf komend seizoen zal hij een nieuwe rol aannemen, maar tot en met het einde van dit seizoen ligt de KPN eDivisie, en de volledig vernieuwde strategie, in zijn handen.
De titel van zijn presentatie luidt: Hoe een digitale voetbalcompetitie opnieuw geboren werd. Schonis: ‘De KPN eDivisie kende na de oprichting in 2017 een vliegende start. De kijkcijfers gingen door het dak, media-aandacht was wekelijkse kost en commerciële partijen geloofden heilig in de potentie. Tot vorig jaar, toen de resultaten ineens tegenvielen. Het commitment van partners en clubs nam af, sentiment rondom de competitie werd met de week negatiever. Dit seizoen ging het roer drastisch om en met een nieuwe strategie en bijbehorende brand manual werd de competitie opnieuw geboren.’
Wat gaat jouw presentatie aan inzichten bieden voor marketeers?
Mijn verhaal biedt inzichten hoe – vooral - Gen Z grootschalig en succesvol bereikt kan worden. ‘Traditionele’ vormen van communicatie zouden tenminste aangevuld moeten worden met digitale initiatieven als esports/gaming als een merk/dienst die groep jongeren wil bereiken. Daarnaast laat de ommekeer van dit KPN eDivisie-seizoen zien dat het hereiken en flink aanpassen van een strategie zijn vruchten kan afwerpen.
Welke tips/adviezen heb je voor collega-marketeers?
1 Overweeg zeker een strategie in esports/gaming, maar verzamel daarin wél de juiste mensen om je heen. Het is echt een andere wereld dan je gewend bent.
2 Durf drastisch in te grijpen als resultaten tegenvallen. Neem het stuur in handen, draai de boel om en laat je niet leiden als je zelf overtuigd bent van de noodzaak tot verandering.
N I M A M A R K E T I N G D A Y 2 0 2 3
Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 15 juni 2023 in DeFabrique in Utrecht.
Reserveer hier uw ticket.
Meer informatie via nimamarketingday.nl.
Lees ook: John Kivit van Multiscope: 'Marketeer zou directe contact met doelgroep moeten koesteren'
Lees ook: Center Parcs: 'We vertellen het verhaal over hoe we ons merk vanuit de kern hebben veranderd'
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management