Meedelen in de deeleconomie

Meedelen in de deeleconomie
  • B2b
  • 4 okt 2016 @ 08:51
  • 6744 x gelezen
  • Link
  • Ruud Brink
    Ruud Brink

    Digital Data Expert
    PA Consulting
  • Zakelijk

Veel technologische scale-ups die inmiddels niet meer weg te denken zijn, komen uit de deeleconomie. In toenemende mate zijn ook gevestigde bedrijven naarstig op zoek naar mogelijkheden om aan te haken bij de razendsnel groeiende deeleconomie. En dat is goed mogelijk, want de markt behoort niet exclusief toe aan nieuwkomers en biedt volop kansen aan traditionele spelers. Naast adviseur bij PA Consulting Group waar ik gevestigde bedrijven adviseer, ben ik ook ondernemer. Uit beide werelden haal ik lessen over hoe bedrijven met digitale disruptie omgaan. De deeleconomie is voor mij een belangrijke inspiratiebron, daarom heb ik eens goed gekeken naar de factoren die maken dat klein beginnende initiatieven uitgroeien tot eclatante successen die bestaande markten ontwrichten.

Het begint allereerst bij het ontwerp. Daarom: wat zijn de design principes achter de opkomst van de deeleconomie?

1. ‘Design for trust’ schept nieuwe UX-standaarden: De gebruikservaringen die platforms als Airbnb en Uber neerzetten, zijn volledig gebaseerd op onderling vertrouwen. Ze nodigen je uit meer over jezelf te vertellen zodat mensen die voorafgaand aan een transactie niet met elkaar vertrouwd zijn, elkaar snel beter leren kennen.

2. Contact is ook echt contact met echte mensen: Laatst moest ik iemand verhuizen. Iedereen met een reguliere kantoorbaan, weet hoe lastig het dan kan zijn om ’s avonds nog een busje te huren. Via Snappcar vond ik binnen no-time een busje bij mij om de hoek. Met deze verhuurder bouw ik een persoonlijke relatie op, huur ik uiteindelijk goedkoper en is de ervaring veel meer afgestemd op mijn wensen. Met machines heb je dit niet en in het creëren van een ‘persoonlijke’ ervaring begaan machines nog vaak fouten.

Wat kun je als traditionele speler hiervan leren? Drie praktische tips:

  • Steeds meer van de klanten die ik adviseer, zie ik hun community management/support democratiseren om zo hun klanten elkaar te laten helpen. De ‘design for trust’ mentaliteit helpt om het vuurtje aan te steken en klanten met klanten te laten sparren. Het is goedkoper omdat er minder supportkosten mee gemoeid zijn en de klantervaring is vele malen beter.
  • Markteers zie ik deeleconomie steeds vaker als segment selecteren en targetten via social media. Zo zijn de meeste gebruikers van deeleconomie diensten inmiddels echt niet allemaal 25-minners; de interesse vanuit de 40+ doelgroep groeit de laatste tijd enorm. Zij zoeken vooral naar kwaliteit en bewust consumeren, en dat zou je ze met een nieuwe service kunnen aanbieden. Conversiepercentages kunnen tot grote hoogten reiken, als je maar de juiste snaar weet te raken!
  • Over kwaliteit gesproken: partnerschappen met gevestigde firma’s worden gezien als manier om dichter op een doelgroep nieuwe producten te ontwikkelen. Miele besloot bijvoorbeeld deze zomer in te stappen op AirDnD, een snelgroeiende site waar hobbychefs en culinaire fijnproevers elkaar vinden. Dankzij deze samenwerking kunnen ze met onze chefs in gesprek komen waarop ze de keukenapparatuur beter kunnen maken. Ook liggen er voor Miele kansen in het benutten van het netwerk van de meest populaire hobbykoks.

Inspiratiebron
Bedrijven gebruiken de deeleconomie veelvuldig als inspiratiebron om aanvullende waarde voor klanten te creëren. Het bedrijf, of dat nu een start-up of een belegen multinational is, dat hiertoe het beste in staat is, bouwt iets duurzaams voor de toekomst.

 

Ruud Brink

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken