Oranje succes in Cannes: Grand Prix voor G-Star, zes gouden Cyber Lions voor Sweetie (Lemz)
- Bureaus
- 19 jun 2014 @ 11:40
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - BrandingInteractieCannesAward
- 19 jun 2014 @ 11:40
- Jeroen Mirck
Nederland heeft zijn eerste Grand Prix gewonnen op het reclamefestival Cannes Lions 2014. In de nieuwe categorie Product Design won G-Star de hoofdprijs met ‘Raw For The Oceans’, een mode-project in samenwerking met FHV BBDO en Part Of A Bigger Plan. Daarnaast blijft Lemz goud delven: hun gedoodverfde favoriet Sweetie won wederom zes gouden leeuwen, ditmaal bij de Cyber Lions.
Op de derde uitreikingsavond in het Palais des Festivals aan La Croisette in Cannes werden woensdag de winnaars bekendgemaakt in vijf categorieën.
(Product) Design Lions
Als nieuwe categorie ontving Product Design in totaal 194 inzendingen. Daarvan werden er 28 genomineerd en vielen er uiteindelijk acht in de prijzen. Nederland stond slechts eenmaal op de shortlist, maar haalde daarmee wel het allerhoogste binnen: de Grand Prix voor het project 'Raw For The Oceans' van G-Star Raw en FHV BBDO/Part of a Bigger Plan (zie de foto hierboven en de video onderaan).
Ook bij Design was Nederland eenmaal genomineerd, maar DDB & Tribal viel niet in de prijzen met Concept Briquette. Van de 2624 inzendingen en 248 nominaties wonnen 12 cases goud, 21 zilver en 34 brons. De Granx Prix in Design ging naar het Noorse designbureau Anti Bergen dankzij de merkcampagne voor het Bergen International Festival.
Press / Radio Lions
Bij de Press Lions ging de Grand Prix naar Adam&Eve DDB London voor hun spraakmakende campagne voor warenhuis Harvey Nichols, met de op social media veel gedeelde filmpjes ‘Christmas Lunch’, ‘Gravel’, ‘Wire Wool’, ‘Sink Plug’ en ‘Toothbrush’. Van de 472 nominaties (uit 5007 inzendingen) wonnen 17 cases goud, 27 zilver en 50 brons. De enige inzending uit Nederland (Alzheimer Mess-up van N=5) won geen prijs.
Ogilvy & Mather Johannesburg won de Grand Prix in de categorie Radio met haar Lucozade-campagne ‘Teleconference’, ‘Kids Party’ en ‘Enrique Concert’. Zeven radio-cases wonnen goud, 20 zilver, 21 brons. Massive Music deelde in de feestvreugde omdat het Ecuadoriaanse bureau Maruri Grey vier keer zilver won met een lever-campagne waarvoor het Nederlandse bureau het Music & Sound Design regelde.
Cyber Lions
De belangrijkste categorie van woensdagavond was natuurlijk de Cyber Lion. Van de 311 genomineerden (uit 3660 inzendingen) wonnen er 23 cases een gouden leeuw. Daarnaast werd er 48 keer zilver vergeven en 71 keer brons.
De Cyber Lions kenden drie hoofdprijzen. De Grand Prix in de Cyber-categorie Craft ging naar ’24 Hours of Happy’, de bijkans oneindige videoclip van Pharrell Williams. Iconoclast Paris maakte dit werk voor Universal/Iamother. In de categorie Cyber Social werd het Zweedse bureau Forsman & Bodenfors bekroond met de Grand Prix voor ‘Live Test Series’, een campagne voor Volvo Trucks.
De derde Cyber Grand Prix (voor Branded Games, Branded Tech and Integrated Multiplatform Campaign) ging naar Creative Artists Agency uit Los Angeles voor de al eerder deze week met een Grand Prix bekroonde Chipotle-campagne ‘The Scarecrow’.
Van de vijftien Nederlandse nominaties werden er zes omgezet in een prijs, allemaal door Lemz. Het Amsterdamse bureau haalde een 100% score: zes keer goud voor haar zes Sweetie-nominaties. Daarmee staat de teller voor Mark Woerde en zijn team inmiddels op twaalf gouden leeuwen en een keer zilver.
Helaas wonnen de andere negen Nederlandse nominaties voor de Cyber Lions geen prijs. Toch was er nog een Nederlands bureau dat breed kon lachen: MediaMonks was als productiebureau betrokken bij maar liefst twaalf winnaars van een Cyber Lion. Behalve voor Lemz werkte het internetbureau ook voor onder meer 24andSunny (Amerikaans bureau, maar eveneens gevestigd in Amsterdam), dat een zilveren Leeuw won met Google Night Walk.
Young Lions Competition
Tot slot werden ook de winnaars van de Young Lions Competition gepresenteerd. De Design-competitie werd hier gewonnen door het Duitse team, bestaande uit Stefanie Golla en Dominique Winkel (Kolle Rebbe). Yuri Uenishi en Chihiro Yabe (Dentsu Japan) wonnen de Print-competitie, terwijl de Cyber-winnaar uit Roemenië kwam: Razvan Ghilencea en Bianca Dumitrascu van TBWA\Bucharest. Alle winnaars van harte proficiat!
Bekijk alle Nederlandse genomineerden in het MarketingTribune Cannes Dossier.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- MediaMonks
- gouden leeuwen
- Raw For The Oceans
- Cyber Lions
- G-Star
- Design Lions
- Sweetie
- Grand Prix
- winnaars
- FHV BBDO
- Cannes Lions 2014
- Cannes
- Part Of A Bigger Plan
- Product Design
- Cannes Lions
- Lemz
- awards
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hornbach lanceert najaarscampagne 'Luister naar je handen'
- Van hobby naar bedrijf: de succesvolle groei van JorRaptor op...
- ABN Amro illustreert in nieuwe campagne gekte op de huizenmarkt
- Techonomy sluit zich aan bij The Relevance Group
- RTL maakt overstap naar Dentsu
- Bouwbedrijf Heijmans lanceert nieuwe merkcampagne 'Het kan...
Laatste Nieuws
- Claire Daemen over Adnight 2024:... 09-10-2024
- Gemeente Den Haag lanceert... 09-10-2024
- Nieuwe campagne Zalando speelt in op... 09-10-2024
- RTL maakt overstap naar Dentsu07-10-2024
- Make-over voor Food for Skin04-10-2024
- Bouwbedrijf Heijmans lanceert nieuwe... 04-10-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing