Verdwenen Merken (11): Vincent Everts over Baan Software

Verdwenen Merken (11): Vincent Everts over Baan Software
  • Bureaus
  • 30 sep 2016 @ 17:22
  • 30691 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • MerkenInnovatieZakelijk

In de serie Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: trendwatcher, vlogger en populair spreker over tech-zaken Vincent Everts. ‘Het merk dat ik echt mis is Baan software. De ‘€12 miljard Software Giant’ waar nog steeds bedrijven dagelijks mee werken.’

Baan is één van Nederlands meest aansprekende softwarebedrijven die ons land gekend heeft en geldt nog steeds als geliefd gespreksonderwerp bij beginnende beleggers. Het merk stond ooit zelfs tweede op de wereldranglijst van softwareleveranciers!

Baan Software is in 1978 opgericht door de gebroeders Jan en Paul Baan. Uniek was de wijze waarop Baan haar software als pakketten ontwikkelde in plaats van het ‘standaard’ maatwerk. In Nederland was dit toentertijd nog zeer ongebruikelijk. Het merk staat verder vooral bekend om haar roerige beursbestaan. De beursnotering ontwikkelde zich dan ook spectaculair vanaf de beursgang in 1995. Rond de millenniumwisseling was Baans beurswaarde zelfs groter dan die van KLM!

De verkoopcijfers bleken echter wel kunstmatig, met boekhoudkundige trucjes, te zijn verhoogd. Gezegd moet worden dat een rechter later oordeelde dat hierbij geen regels zijn overtreden. Imagoschade en klappen op de Aziatische markt zijn het bedrijf uiteindelijk wel fataal geworden. Baan is in 2000 voor zevenhonderd miljoen dollar verkocht aan het Britse Invensys. Drie jaar later werd Baan voor ‘slechts’ 135 miljoen dollar doorverkocht aan het Amerikaanse SSA Global Technologies waarna de merknaam Baan in 2005 ook is komen te vervallen.

Lees de verhalen van meer dan 300 verdwenen merken in het boek Verdwenen Merken. Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.

Lees ook:
Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel 
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
Jean-Paul Schaddé van Dooren over Caraco
Taco Rijssemus over Buckler
Patrick Petersen over Video 2000
Jeroen Kijk in de Vegte over Club Veronica   
Lodewijk van der Peet over Planet Internet

Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken