Verdwenen Merken (11): Vincent Everts over Baan Software
- Bureaus
- 30 sep 2016 @ 17:22
- Link
-
Richard Otto
Founder
Tens Media - MerkenInnovatieZakelijk
- 30 sep 2016 @ 17:22
- Richard Otto
In de serie Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: trendwatcher, vlogger en populair spreker over tech-zaken Vincent Everts. ‘Het merk dat ik echt mis is Baan software. De ‘€12 miljard Software Giant’ waar nog steeds bedrijven dagelijks mee werken.’
Baan is één van Nederlands meest aansprekende softwarebedrijven die ons land gekend heeft en geldt nog steeds als geliefd gespreksonderwerp bij beginnende beleggers. Het merk stond ooit zelfs tweede op de wereldranglijst van softwareleveranciers!
Baan Software is in 1978 opgericht door de gebroeders Jan en Paul Baan. Uniek was de wijze waarop Baan haar software als pakketten ontwikkelde in plaats van het ‘standaard’ maatwerk. In Nederland was dit toentertijd nog zeer ongebruikelijk. Het merk staat verder vooral bekend om haar roerige beursbestaan. De beursnotering ontwikkelde zich dan ook spectaculair vanaf de beursgang in 1995. Rond de millenniumwisseling was Baans beurswaarde zelfs groter dan die van KLM!
De verkoopcijfers bleken echter wel kunstmatig, met boekhoudkundige trucjes, te zijn verhoogd. Gezegd moet worden dat een rechter later oordeelde dat hierbij geen regels zijn overtreden. Imagoschade en klappen op de Aziatische markt zijn het bedrijf uiteindelijk wel fataal geworden. Baan is in 2000 voor zevenhonderd miljoen dollar verkocht aan het Britse Invensys. Drie jaar later werd Baan voor ‘slechts’ 135 miljoen dollar doorverkocht aan het Amerikaanse SSA Global Technologies waarna de merknaam Baan in 2005 ook is komen te vervallen.
Lees de verhalen van meer dan 300 verdwenen merken in het boek Verdwenen Merken. Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.
Lees ook:
Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
Jean-Paul Schaddé van Dooren over Caraco
Taco Rijssemus over Buckler
Patrick Petersen over Video 2000
Jeroen Kijk in de Vegte over Club Veronica
Lodewijk van der Peet over Planet Internet
-
Richard Otto
- Werkt bij: Tens Media
- Functie: Founder
- Website:http://www.tensmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
- Belastingdienst lanceert 'handige' campagne
- Tatoma start Agency Circle: AI als structurele groeimotor voor...
- Essent zet Thuisvoordeel centraal in wintercampagne
- 113 Zelfmoordpreventie start campagne rond nieuwe...
Laatste Nieuws
- Rijksoverheid lanceert campagne Man,... 05-11-2025
- War Child toont veerkracht in nieuwe... 05-11-2025
- Makro brengt humor in... 05-11-2025
- ICI Paris XL lanceert sitcomserie La... 04-11-2025
- Intertoys brengt De Grote... 03-11-2025
- Belastingdienst lanceert 'handige'... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

