Rabobank start revolutionaire crowdsourcing: 'Reclamebureaus zijn voorspelbaar'
- Bureaus
- 4 apr 2017 @ 11:09
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MarketingBrandingMerkenCampagnes
- 4 apr 2017 @ 11:09
- Jeroen Mirck
Rabobank wil zijn nieuwe verhaal laten vertellen, maar niet door die opdracht bij één reclamebureau neer te leggen. De bank doet op social media een oproep aan ontwerpers, architecten, muzikanten, studenten, reclamemakers en andere creatieven om dat nieuwe verhaal te gaan vertellen.
'Stel je eens voor dat je Rabobank opnieuw mag voorstellen aan Nederland', zo luidt de online oproep van het Utrechtse bankbedrijf. 'Conceptontwikkeling en creatieve activering is meer dan reclame maken. We nodigen uit tot revolutionaire partnerships die een nieuwe lat in de markt willen leggen. Nationaal en internationaal.'
Rabobank beschrijft de beoogde doelgroep van deze actie als volgt: 'Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie- of TU-student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden.'
Geheime positionering
De twee jaar geleden geformuleerde bedrijfsstrategie (met als pijlers 'Bankieren voor Nederland' en 'Banking for food') is vertaald in een nieuwe positionering, die nu nog geheim is. Rabobank wil die op een onorthodoxe manier wereldkundig maken. ‘Je kunt wel weer aankloppen bij het reclamebureau, maar dan krijg je iets voorspelbaars’, zegt de nieuwe communicatiedirecteur Leendert Bikker vandaag tegen FD.
De nieuwe, 'revolutionaire' aanpak – eigenlijk een soort crowdsourcing – betekent een trendbreuk met het marketingbeleid van de bank tot nu toe. Volgens Bikker is het meer dan een proefballon. ‘Dit moet leidend worden.’ Dit betekent dat het marcom-budget van ruim 10 miljoen euro hiervoor wordt ingezet. Voor de goede orde: de circa 30 miljoen euro voor de nieuwe sponsorplannen die net zijn gepresenteerd, blijven buiten schot.
Uiteindelijk zal Rabobank vijf 'coalities' of concepten selecteren, die uitleg krijgen over de nieuwe positionering en daarmee aan de slag gaan. Dit moet zich na de zomer gaan vertalen in een nieuwe campagne.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- herpositionering
- reclamebureaus
- creatieven
- Rabobank
- merk
- campagne
- merk
- crowdsourcing
- marketing
- oproep
- bank
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Alpaca’s stelen de show in nieuwe Allianz-campagne
- Akqa Amsterdam, TBWA\, Ace en Happiness triomferen op 59ste...
- Commercialreview Q1 2025: ING, Welkoop en Lidl grote winnaars
- Look-O-Look lanceert kleurrijke merkcampagne
- Emotionele waarde van een fiets centraal in nieuwe campagne...
- Dr. Oetker lanceert Suprema met Chase
Laatste Nieuws
- Superrebel.Agency fuseert met The... 27-04-2025
- Branded content zonder verhaal is... 25-04-2025
- [column] Echte verhalen werken beter25-04-2025
- Diva Agency wint internationaal... 25-04-2025
- Branded content werkt pas echt als... 25-04-2025
- WE Fashion selecteert Springbok voor... 24-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management