Hoort Waylon in 2039 nog goed?

- Bureaus
- 30 aug 2019 @ 11:03
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Campagnes
- 30 aug 2019 @ 11:03
- Sjaak Hoogkamer
Zanger Waylon waarschuwt Nederlandse jongeren subtiel voor het gevaar van gehoorschade. Uit eerder onderzoek blijkt dat nu al meer dan een half miljoen jongeren een gehoorbeschadiging heeft opgelopen, zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. De campagne is het resultaat van een hechte samenwerking tussen De Persgroep, Alfred, Beter Horen en Waylon.
De klachten treden vaak pas twintig jaar later op. Het belang van gehoorbescherming wordt dan ook vaak onderschat, omdat jongeren nu nog niet stilstaan bij hoe hun gehoor er dan aan toe is. Om daar verandering in te brengen, prijst een 59-jarige Waylon een concert aan op 29 november 2039. Zijn boodschap: Enjoy 2039. ‘Want als je over twintig jaar ook goed wilt horen, moet je nu zorgen voor je oren,’ aldus de artiest.
Beter Horen en zanger Waylon willen in campagne duidelijk maken dat oorbeschadiging een serieus probleem is onder jongeren, neem nu je voorzorgsmaatregelen
Waylon kampt zelf ook met de gevolgen van een gehoorbeschadiging die hij een aantal jaar geleden opliep bij het afsteken van vuurwerk, tijdens Oud en Nieuw. Na een harde knal hoorde hij even niets meer, waarna zijn gehoor terugkwam, maar wel met een piep en ruis in zijn oor. “Inmiddels heb ik daarvan geen last meer, maar helaas word ik sneller moe en kan ik mijn gehoor veel minder belasten dan voorheen. Als artiest besef ik de waarde van een goed gehoor. Als ik had geweten welke risico’s ik liep, had ik zeker gehoorbescherming gebruikt. Dat is ook de reden dat ik graag aan deze campagne meewerk. Onderschat de gevaren van te veel decibels niet”, aldus Waylon.
Wie na een concert of festival met een pieptoon in zijn oren in slaap valt, weet dat zijn oren te veel te verduren hebben gehad. Maar liefst 93% van de stappers heeft hier dan ook last van. Er ontstaat daarmee onherroepelijke schade. Waylon: ‘De meeste mensen weten dat al wel, maar toch doen ze er te weinig tegen. Daarom heb ik ‘ja’ gezegd tegen de Enjoy 2039-campagne van Beter Horen. Mijn boodschap, bescherm je oren tegen te veel decibels. Tijdens concerten, festivals, maar ook bij het afsteken van vuurwerk. Dan kun je ook op latere leeftijd van muziek blijven genieten.’
Waylon 20 jaar ouder
In online bannering en print was Waylon al te zien als een man van 59. De in werkelijkheid 39-jarige zanger werd twintig jaar ouder geschminkt. Dat leidde tot veel vragen op met name social media. Enjoy 2039 was op dat moment nog niet gelinkt aan initiatiefnemer Beter Horen, om mensen nieuwsgierig te maken naar het verhaal achter deze uitingen.
We willen mensen, met name jongeren, aan het denken zetten over het belang van gehoorbescherming. Waylon was bereid om als rolmodel op te treden
Geen piepende oren
Dorenda Nefkens, Marketing Director van Beter Horen, zegt dat dat een bewuste keuze was. ‘We willen mensen, met name jongeren, aan het denken zetten over het belang van gehoorbescherming. Waylon was bereid om als rolmodel op te treden, maar dan wel op een subtiele manier. We zijn blij dat Enjoy 2039 tot allerlei vragen en discussie leidt. Wellicht ontstaat daardoor onder jongeren meer vraag naar gespecialiseerde gehoorbescherming tijdens festivals en concerten. Oordoppen waarmee je niets mist van de muziek en de sfeer, maar die je oren optimaal beschermen tegen overmatige blootstelling aan decibels. Zo stap je nooit meer met piepende oren je bed in en hoor je over 20 jaar nog steeds goed.’
21.500 jongeren per jaar
Jaarlijks lopen 21.500 Nederlandse jongeren gehoorschade op bij concerten, festivals en stadionbezoeken. Ongeveer een kwart van alle Nederlandse jongeren kampt met een vorm van gehoorschade die vaak pas op latere leeftijd aan het licht komt. Wereldwijd riskeren 1,1 miljard jongeren gehoorschade, zo blijkt uit cijfers van de WHO.
Facts and figures
Hier volgen een aantal highlights uit het onderzoek.
• 93% van de stappers heeft een piep in het oor na het uitgaan
• 82% van de bezoekers vertrouwt erop dat de discotheek beschermende maatregelen treft om het gehoor van bezoekers te beschermen, of dat de overheid die maatregelen oplegt
• 4% van de stappers draagt gehoorbescherming
• 54% denkt dat het niet nodig is gehoorbescherming te dragen als het gehoor nog goed is
Hechte samenwerking
De campagne is het resultaat van een hechte samenwerking tussen De Persgroep, Alfred, Beter Horen en Waylon. Daarnaast werden tijdens de ontwikkeling nog tal van externe partijen aangehaakt, die uit betrokkenheid met het thema hun expertise hebben ingezet om de campagne tot een succes te maken. De campagne omvat printuitingen, social posts, homepage takeovers, online video’s, (video) banners, behind the scenes-materialen en een videoclip.
Credits: Verantwoordelijk bij De Persgroep: Miranda Kooger, Marlies Kracht | Verantwoordelijk bij Beter Horen: Dorenda Nefkens | Michel Kriatkow, Yoeni Kuyper | Bureau: Alfred international |Creatie: Jan-Willem Smits | Strategie: Paul van Kuilenburg | Account: Sanne Tolsma, Irene Spronk, Naomi Bogers | Editor: Marco Kruk | Design: Jurre Lüken, Dion Slegt, Bas Aarse, Vanessa Spolders | Video/fotografie: Arno Bosma | PR-bureau: NewsLab, Anne van Leeuwen | Online-bureau: De Franse Kamer, Thomas Termaat.
Genoemde cijfers komen uit deze onderzoeken:
* Gorter AF. Gehoorschade als gevolg van harde muziek: risicogedrag en misconcepties onder uitgaanspubliek. Resultaten vragenlijstonderzoek onder 130.000 bezoekers van muzieklocaties en –evenementen. Hoorstichting, 2012
* Martens, M. Wat Werkt Dossier – Preventie van gehoorschade. Rapport veiligheid.nl, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Stoov op zoek naar de échte koukleum
- Harrie Kuipers nieuwe CCO Happy Horizon
- Singer-songrapper Snelle in nieuwe campagne Milka
- [column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
- Stayokay lanceert nieuwe merkcampagne: ‘Stay meer dan okay’
- Cases vanuit een abonnementsmodel zijn voor ons heel interessant
Laatste Nieuws
- Maaike Preuninger en Jasper Boon in... 01-02-2023
- Dept breidt uit met Adobe-specialist... 01-02-2023
- Considerationlist SAN New Kids On... 01-02-2023
- TBWA\Neboko versterkt team met... 01-02-2023
- Marlon von Franquemont en Reinier... 01-02-2023
- Nieuwe campagne 'Share the Luve' van... 31-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day