Japie Stoppelenburg (Truus): 'We maken reclame voor mensen die niet weten wat havermelk is'

Japie Stoppelenburg (Truus): 'We maken reclame voor mensen die niet weten wat havermelk is'
  • Bureaus
  • 19 okt 2020 @ 16:28
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Reclame

Japie Stoppelenburg (33) is oprichter van Truus, het Amsterdamse reclamebureau dat in september werd bekroond tot SAN New Kid on the Block. We spreken hem over het winnen van deze prijs, zijn verleden bij GeenStijl en 'reclame voor echte mensen'.

Japie Stoppelenburg startte zijn carrière in 2006 als redacteur bij Geenstijl, waarna hij bij verschillende bureaus werkte, onder meer als creative director bij Tam Tam en later Dept. Na een jaar gefreelancet te hebben, richtte hij in de zomer van 2019 reclamebureau Truus op.

Gefeliciteerd met de SAN-benoeming. Wat betekent deze prijs voor jou en jouw bureau?

Prijzen vind ik vaak dom, maar deze is stiekem leuk, omdat we klaarblijkelijk gezien worden, terwijl we gewoon onszelf zijn. We voelen ons gesteund door onze industrie en het is fijn dat onze manier van denken aanslaat bij de mensen voor wie we werken.

Hoe ziet Truus er organisatorisch uit en voor welk type klanten werken jullie?

Bij Truus maken we reclame voor echte mensen. Dat betekent dat we reclame maken voor mensen die niet weten wat havermelk is, of Daily Paper, of OneFit. Er zijn in Amsterdam genoeg bureaus die heel goed zijn in reclame maken voor hipsters; wij zijn er voor merken die heel Nederland als doelgroep hebben. Want dan moet je dingen maken die iedereen snapt. Simpel, niet dom. Creatief, maar niet artistiek. Reclame die z'n werk doet. Want kunst is leuk voor musea, maar reclame moet echte mensen echt in beweging krijgen.

Organisatorisch is het verder niet heel ingewikkeld. Ik ben managing director en met mij werken twee creative directors, met daarnaast nog tien mensen en een handjevol freelancers. Wel is het zo dat bij ons iedereen creatief talent heeft en kan schrijven of Photoshoppen of projectmanagen. Daardoor werken we continu samen in verschillende mixes, en gebruiken we ieder onze individuele talenten waar dat nodig is.

Waarom zie ik -naast de SAN-prijs- zo weinig van Truus?

We hebben het gelukkig heel druk gehad met werk maken voor onze opdrachtgevers. En we bestaan pas een jaar. Dus geef ons nog effe, het komt vanzelf.

Je hebt in het verleden voor GeenStijl geschreven. Zien we die provocerende stijl ook terug in het werk van Truus?

Ik ga dat maar eens van m'n LinkedIn halen denk ik, haha. Want zoveel stelde dat nu ook weer niet voor. We zijn bij Truus zeker niet provocerend, maar als je een jaartje tussen de comments van GeenStijl werkt, begrijp je wel hoe het gros van Nederland denkt. En dat pas ik graag toe in mijn werk voor Truus.

Waar staat Truus over vijf jaar?

Alles wat ik kan hopen, is dat we dan dezelfde energie hebben en dat onze klanten even blij zijn als nu. Leuk als dat met iets meer mensen en nog meer grote toffe merken is.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken