ADCN lanceert marketing creativity accelerator

  • Bureaus
  • 3 dec 2020 @ 09:02
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Educatie

ADCN en THNK School of Creative Leadership hebben een programma samengesteld om CMO’s en hun teams te bekwamen in creative leadership capabilities.

De eerste editie van ‘Mastering Marketing Creativity’ start op 4 februari 2021.Het creatieve potentieel van marketingorganisaties, -investeringen en -middelen wordt nu vaak onvoldoende benut. Ondertussen nemen de uitdagingen, verantwoordelijkheden en complexiteiten van marketingteams alleen maar toe.

ADCN en THNK School of Creative Leadership: creatieve potentieel marketing vaak onvoldoende benut

De modules van het programma zijn deels gericht op het hands-on oplossen van concrete uitdagingen en barrières in het creatieve proces, zoals het schrijven van betere briefings, het bepalen van de juiste kpi’s, het beoordelen van ideeën, het geven van feedback, het omarmen van fouten en het bouwen van vertrouwen in de samenwerking tussen alle disciplines. Dit moet volgesn ADCN bijdragen aan de creatieve kwaliteit, snelheid en effectiviteit van het werk.

Daarnaast werkt het programma aan creatief leiderschap binnen het marketing ecosysteem. Dinesh Sonak, Managing Director van ADCN: ‘Hoe zorg je voor culturele sensitiviteit, hoe manage je interne politiek en ego’s, hoe cast je diverse teams en hoe ontwikkel je een cultuur van empathie, nieuwsgierigheid, ondernemerschap en ‘bravery’?’

Het programma helpt volgens Sonak marketingorganisaties ook met het duiden van de context en de ontwikkeling en storytelling van een creatieve toekomstvisie. Deelnemende marketeers werken samen met een community van peers, coaches en ‘masters’ en krijgen toegang tot premium content en creative leadership tools. 

Wij hebben - samen met alle partners zoals THNK, Dawn, KPN en MediaMonks - de ambitie om Nederlandse marketing en merken op wereldniveau te brengen

Meer creativiteit en ROI

ADCN, de club voor creativiteit, en THNK School of Creative Leadership verwachten dat de marketinginvestering in het programma makkelijk terugverdiend wordt door besparingen in het creatieve proces, vermindering van de kosten van middelmatigheid en een hoger rendement op marketinginvesteringen in onder andere creatie, productie, media en product. Op lange termijn moeten de capabilities bijdragen aan businessgroei en maatschappelijke impact. Onderzoek van onder andere McKinsey toont aan dat bedrijven met betere creative marketing capabilities innovatiever zijn en financieel beter presteren. 

Sonak: ‘Wij hebben - samen met alle partners zoals THNK, Dawn, KPN en MediaMonks - de ambitie om Nederlandse marketing en merken op wereldniveau te brengen. Met een generatie CMO’s en marketingteams die nog beter in staat zijn om de merken van de toekomst te bouwen. In de komende twee jaar willen wij meer dan 250 marketingmanagers en de top 100 merken gaan versterken qua creativiteit. Laten we zorgen dat de continue balancing act van marketing snel verandert in een motor van groei en bloei.’

Mark Vernooij, Partner THNK School of Creative Leadership: ‘Merken spelen een grote rol in ons denken en doen, als individu en als maatschappij. Dit brengt merken in een unieke positie om de leiding te nemen in het creëren van een beter toekomst voor ons allemaal’.

Senior marketeers 

Het programma is gericht op senior marketing managers met minimaal tien jaar ervaring, actief in verschillende marketing disciplines – zoals strategie, digital, communicatie, product, media en design. ADCN en THNK School of Creative Leadership willen een zo divers mogelijke groep samenstellen, met Nederlandse en internationale merken, grote en kleinere organisaties, en een goede mix qua sectoren. Het ontwerp van het programma is gebaseerd op tientallen sessies met marketing- en bureaudirecteuren. Verschillende modules zijn in de afgelopen paar jaar ontwikkeld en getest in samenwerking met de marketingteams van KPN, de founding partner van het programma. 

Het programma sluit perfect aan bij het recent gepubliceerde ‘CMO 2025’ rapport van SpencerStuart over het profiel en leiderschap van de ideale CMO.

Tien modules met world-class masters

Het programma bestaat uit tien online modules van vier uur. Hierin werken maximaal veertig marketingmanagers samen in kleine teams. Ze worden begeleid door creative leadership coaches en door ‘masters’. De CMO’s, founders en creative directors - uit binnen- en buitenland - van de meest innovatieve merken en toonaangevende bureaus, zoals Spotify, MediaMonks, Forsman & Bodenfors, Wieden+Kennedy, Oatly, Headspace, Heineken, IDEO, Dawn, Tony’s Chocolonely en adidas. In elke module staat een creative leadership capability centraal, zoals exploring, architecting, conducting, directing. Mastering Marketing Creativity start op donderdag 4 februari.

Informatie & registratie: Masteringmarketingcreativity.nl

Credits

Identiteit: Dawn

Website: MediaMonks

Illustraties: Rob en Robin

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken