Forward Strategy Program: vooruitdenken voor adverteerders

Forward Strategy Program: vooruitdenken voor adverteerders
  • Bureaus
  • 8 apr 2021 @ 08:36
  • 6721 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Adverteerders en marketeers kunnen zich volgens XXS beter voorbereiden op verwachte en onverwachte crises als de coronapandemie, de Brexit of het verdwijnen van cookies of het volgende onbekende.

Om hen daarbij te helpen start XXS – A Candid company, in april met het Forward Strategy Program, waarin diverse specialisten hun kennis delen over zaken als scenarioplanning, technologische veranderingen of het herpositioneren van merken.

Het programma wordt op 22 april afgetrapt met een webinar over scenarioplanning. Steeds meer bedrijven gebruiken dat om te kunnen anticiperen op grote, verwachte en onverwachte veranderingen in de toekomst. Door zich voor te bereiden op wat zou kunnen gebeuren staan ze sterker in crisissituaties. Scenarioplanning gaat veel verder dan alleen trends voorspellen en levert bedrijven een strategisch voordeel op. ‘Niemand kan de toekomst voorspellen, maar wat we wél kunnen is het vaststellen van verschillende scenario’s en per scenario een strategie ontwikkelen waarmee organisaties voorbereid zijn op wat komen gaat,’ zegt Arjan Leest, Strategy Director bij XXS.

Scenarioplanning in het bedrijfsleven

Scenarioplanning wordt volgens Leest al toegepast in het bedrijfsleven. Pensioenfonds Achmea gebruikt het bijvoorbeeld om de koersbewegingen op de beurzen beter te kunnen voorspellen. ‘Shell heeft scenarioplanning zowat uitgevonden en verwerkt al decennia lang politieke-, demografische, technologische- en klimaatontwikkelingen in toekomstscenario’s, zowel voor de eigen energiemarkt als voor adviezen aan regeringen en andere bedrijven.’

XXS zegt de vertaalslag te hebben gemaakt naar scenarioplanning voor adverteerders, communicatie en marketing.

Directe aanleiding hiervoor is de coronacrisis. Veel bedrijven schakelden volgens het bureau bij de eerste lockdown meteen over naar crisismanagement en communiceerden alleen nog directief met hun klanten over te volgen regels, sluitingen of afgelaste reizen en evenementen. ‘Voor zulke situaties zou je scenario’s moeten hebben om merkeigen te blijven communiceren en te zorgen dat de klant weer voor jou kiest, zodat jij de eerste bent die profiteert als alles weer open gaat,’ legt Leest uit. ‘Aan een pandemie, een vulkaanuitbarsting of een blokkade van een containerschip in het Suezkanaal kun je als bedrijf zelf niets doen, maar je kunt wel iets doen in je communicatie.’

Het Forward Strategy Program focust ook op vergaande digitalisering en technologische veranderingen.

Zo hadden retailers die een goede webshop hadden opgezet of horecazaken die al een goede bezorgservice hadden opgetuigd tijdens de corona-lockdown een voorsprong op de concurrentie. Tijdens het programma zoomt XXS onder meer in op het gebruik van augmented reality, Radio Frequency IDentification (identificatie met radiogolven, RFID), NFT’s, het gebruik van QR-codes, het verdwijnen van cookies en het ontsluiten van databases.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken