DubbelFrisssgate: Even Apeldoorn bellen

DubbelFrisssgate: Even Apeldoorn bellen
  • Bureaus
  • 3 feb 2022 @ 10:50
  • 38953 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • CampagnesPR

Voor de introductie van de nieuwe commercial van DubbelFrisss met in de hoofdrol Churandy Martina kwam reclamebureau DDB Unlimited met een ‘briljant’ idee: om zoveel mogelijk media-aandacht te creëren, versturen we een persbericht met de aankondiging dat Martina een flitsbezorgdienst lanceert: Churundy.

Menig journalist tuinde er in en was not amused, zeker gezien het feit dat het PR-bureau bij navraag bij hoog en bij laag volhield dat het geen vroege 1-aprilgrap betrof en echt waar was. Waar ging het mis? We vroegen het Patricia Bruens van Triangle PR, het verantwoordelijke PR-bureau.

Wie kwam er op het idee?
Het idee is bedacht door DDB Unlimited, het bureau achter de nieuwe commercial voor DubbelFrisss met Churandy Martina in de hoofdrol. Triangle PR werkt voor zowel DDB als Riedel.

Het Parool plaatste Triangle PR op de zwarte lijst. Was er van tevoren rekening gehouden met deze ophef?
Nee, absoluut niet! Het was een grap, zonder slechte bedoelingen. Als het in de week voor 1 april had plaatsgevonden, hadden we deze ophef waarschijnlijk niet gehad. We hebben ook veel toffe reacties gekregen, maar dus ook een aantal heel heftige. Van bedreigingen en ander lelijks op social tot op de zwarte lijst van Het Parool. Nee, dat zag ik niet aankomen… niemand die hieraan meegewerkt heeft zag dit aankomen.

Is er van tevoren besproken wat er gezegd zou worden bij navraag van journalisten?
We - DubbelFrisss, DDB en Triangle - hebben van te voren afgesproken dat we de stunt een dag ‘levend’ wilden houden en de dag erna de onthulling zouden doen. We werden echter overladen met reacties en vragen en dat hadden we niet in die hoedanigheid verwacht. Ik heb tussendoor contact gehad met de opdrachtgevers en alle vragen van de pers doorgestuurd. In alle commotie hebben we ons laten verleiden daarop antwoord te geven en dat hadden we niet moeten doen.

Zou je het nog een keer doen?
We hadden niet moeten ontkennen dat het om een PR-stunt ging toen dat specifiek gevraagd werd. Dat zal ik absoluut niet meer doen en ik zal vanaf nu altijd transparant zijn als het om een stunt of iets dergelijks gaat.

Je staat nu op de zwarte lijst? Hoe verder?
Als reactie op de mail die Michiel Couzy van Het Parool mij heeft gestuurd, heb ik heb gevraagd of hij met DubbelFriss, DDB en mij in gesprek wil over deze kwestie. Hij heeft aangegeven niet open te staan voor een gesprek, maar zette wel bij het artikel dat wij niet bereikbaar zouden zijn voor commentaar. Misschien is het nu allemaal nog te vers en kunnen we er op een later moment wel een keer over praten. Zo niet, dan vind ik dat heel jammer en een extreem heftige reactie op één fout, maar dan is het niet anders en was het een harde les.
Ik wil tegen iedereen zeggen dat het absoluut niet onze bedoeling is geweest om iemand op welke wijze ook te benadelen. Helaas blijkt dat sommigen zich wel benadeeld en gepiepeld voelen. Dat betreur ik enorm en daarvoor bied ik mijn excuses aan. Zowel publiekelijk hier in dit artikel, als persoonlijk. Het was een grap, die door sommigen wel wordt gewaardeerd en door anderen niet. Ik neem jullie reacties serieus en zal er alles aan doen om dit niet meer te laten gebeuren. Maar die extreme cancelcultuur... Ik doe dit werk al jaren en heb nog nooit problemen gehad met persrelaties. Eén - voor sommigen - uit de hand gelopen grap en we worden digitaal gestenigd. Vind ik nogal heftig en overtrokken. Het zou fijn zijn als die mensen daar nu mee stoppen.

Lees ook het artikel van gister over de uit de hand gelopen 'marketingstunt':
[update] Flitsbezorgservice 'Churundy' blijkt nepnieuws Dubbelfrisss - reactie DDB | MarketingTribune Food en Retail.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken