In memoriam creatief Mart Boudestein

In memoriam creatief Mart Boudestein
  • Bureaus
  • 8 apr 2023 @ 20:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMakers

Bekende reclamecreatief die boven zichzelf uitgroeide als fotograaf, is voor velen onverwacht en in elk geval te jong overleden: RIP Mart Boudestein. Hij werkte eerder o.a. bij bureaus PMS en Roorda. Een bloemlezing uit de reacties en de reactie van Roorda.

Mart Boudestein (1956) begon tijdens zijn middelbare schooltijd met fotografie. Hij studeerde aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam (1973-1978), waar de Nederlandse fotografen Frits van Santen en Pieter Vandermeer zijn leermeesters waren. Tijdens zijn carrière als art director in de reclamewereld is fotografie altijd een belangrijk onderdeel van zijn werk geweest, aldus Lens Culture.

Bij bureaus als PMSvW, WeThePeople en bij Roorda, dat ook enkele jaren zijn naam droeg (Roorda Boudestein Verbeek), vestigde Mart zijn naam als aimabele, tikje ruige creatief 'met een scherp randje'. Bij Roorda was hij ruim tien jaar partner en creatief directeur en medeverantwoordelijk voor de Bob-campagne en voor de campagne die supermarkt Dirk beroemd maakte. Eerder werkte Mart onder meer bij DDB Amsterdam, Publicis en Young&Rubicam, waar hij eveneens het nodige prijswinnend werk maakte. Met SAN Accenten als deze werd zijn reputatie bevestigd, ook liet hij zich niet onbetuigd in jury's zoals deze van de ADCN (een lijst waaruit al meerdere grote namen zijn verdwenen).

Boudesteins recente bezoeken aan het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis in Amsterdam deden al vrezen, waarvoor hij nu vroegtijdig deze planeet heeft verlaten. De redactie wenst familie, vrienden en vakgenoten sterkte met dit onverwachte verlies. Hieronder een bloemlezing uit de diverse reacties op de socials.
(PvWK)


Vroegtijdig heengaan Mart Boudestein maakt veel los op de socials

Een kleine selectie uit Marts karakteristieke fotografische oeuvre

REACTIE ROORDA RECLAMEBUREAU
Met groot verdriet en diepe verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze vriend, voormalig partner en collega Mart Boudestein. Alle huidige en voormalige partners en medewerkers van Roorda wensen familie, vrienden, collega's en vakgenoten veel sterkte met dit grote verlies.

In memoriam Mart Boudestein
17 november 1956 - 06 april 2023

'De aardigste man uit de reclamewereld met de mooiste stem'

Mart was tot 2012 partner bij Roorda en de bedenker van o.a. de beroemde Dirk Tas. Hij was een echte klassiek opgeleide art director, in de zin dat Mart een alleskunner was. Van het bedenken van mooie campagnes, het ontwerpen van verpakkingen tot en met het maken van flip overs voor paniekerige accountmensen. Na zijn carrière in de reclamewereld bleek dat Mart ook nog eens een zeer goede en veel gevraagde fotograaf was.

Mart was zeer geliefd bij iedereen, in elk bureau waar hij heeft gewerkt droegen collega’s en klanten hem op handen. Ik heb Mart ontmoet in 1984 bij het toenmalige Ogilvy & Mather Amsterdam waar hij een creatief team vormde met Joeri Bakker.  Mart als talent en aardig mens was een extra reden voor mij om in 2004 partner te worden bij Roorda, opgericht door Eugene Roorda, waar Mart, in de woorden van Eugene in zijn boek Kogelharde Spruiten, 'minstens 250 keer op de vroege dinsdagmorgen me vergezelde naar de burelen van Dirk.'

Met zijn mooie stem kon Mart vaak prachtige verhalen vertellen, over het reclamevak, de avonturen met zijn Porsches en over de complexiteit van de wereld. Naar hem te luisteren en naar hem te kijken met die karakteristieke kop en stem was een groot plezier.

Mart was een unieke man die, ondanks het feit dat hij een succesvolle reclameman was, aardig, bescheiden en gewoon lief is gebleven.

tekst: Jan Oldenburger
namens alle  huidige en voormalige partners en medewerkers van Roorda

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken