Marketing is topsport: falen en weer opstaan!
- Bureaus
- 21 apr 2017 @ 18:01
- Link
-
Helga Voogd
Partner
Van Santen Netwerk - StrategieMarketingInnovatie
- 21 apr 2017 @ 18:01
- Helga Voogd
Het moet steeds sneller, effectiever en klantgerichter. Verzaken kan niet, want de verwachtingen nemen toe. Van klanten, doelgroepen, managers en opdrachtgevers. Geen idee of jij het ook zo ervaart, maar ik krijg persoonlijk een adrenaline rush van al die overtreffende trappen. Ze dagen me uit om boven mezelf uit te stijgen.
En dat is nodig ook, want ons vak evolueert in razend tempo. De kennis neemt toe en we verzamelen steeds meer zinvolle data. Dankzij ons vermogen tot disruptief denken en het toepassen van nieuwe technieken kunnen we doelgroepen in het hart raken. Met de nadruk op raken, want de fase van bereiken ligt al achter ons.
Innovatie leidt tot data, data tot innovatie
De interactie met de klant wordt steeds beter, intensiever en de merkbeleving groeit. De resultaten van al die pogingen kunnen we real time volgen via hightech dashboards op alle mogelijke devices. Marketing anno nu is een ongoing proces; innovatie leidt tot data, data leiden tot innovatie. Waren analyse en creatie ooit twee gescheiden werelden, inmiddels gaan ze hand in hand. Het talent van nu zijn beiden volop aanwezig en verenigd. Een geïntegreerde denkwijze is voorwaarde voor marketing succes.
Falen en weer opstaan
Bureaus en marketingafdelingen experimenteren en oefenen als topsporters. We falen, vallen, staan op en gaan weer door. We leren, leren, leren en bouwen teams die mensen, processen en techniek aan elkaar koppelen. Om ieders potentieel optimaal te benutten, is de traditionele single talent (creatieve) benadering vervangen door de multi-talent benadering. De tijd dat een art director alleen artwork deed en voor artwork werd ingeschakeld ligt ver achter ons. Om de opdracht te kunnen uitvoeren is een veelvoud aan competenties vereist. Het moderne marcom-team bestaat uit talent dat elkaar aanvult. Samenwerken leidt tot onverwachte oplossingen en is veel slimmer dan mensen op de vierkante centimeter hun ding laten doen.
Marketing is wendbaarder dan ooit
De éénwording van al die verschillende competenties maakt ons vak niet alleen mooier, maar biedt bedrijven ook de mogelijkheid om op de snel veranderende, dynamische wereld in te spelen. Sinds we zenden hebben vervangen door verleiden, is marketing wendbaarder dan ooit. Mensen, merken en dingen raken steeds meer connected. Met alle mooie resultaten van dien.
Jaren geleden stelden directeuren van bedrijven me wel eens de vraag of marketing toegevoegde waarde had. Voor topbestuurders was het een ongrijpbaar vak. Dat is veranderd. Door de hoeveelheid kennis en data die marcom professionals overleggen, worden ceo’s en cfo’s in staat gesteld om betere besluiten te nemen. Marketingresultaten dragen echt effectief bij aan de bedrijfsdoelstellingen.
De mogelijkheden zijn eindeloos
Het is heerlijk werken in deze nieuwe realiteit. Good old marketing is het kolomdenken ontstegen. In plaats van een impactvolle actie te bedenken, zijn we voortrekkers van innovatie. We zijn overal bij betrokken. Doordat data verfijnder en beter interpretabel zijn dan ooit, worden concepten rijker en doeltreffender. En het beste nieuws: we zitten nog lang niet aan ons plafond. Met de juiste focus, een open mindset en wat geduld kunnen we nog veel sneller, mooier, effectiever en klantgerichter werken.
Marketing is topsport. En topsporters denken niet in beperkingen. Die gaan uit van mogelijkheden. Voor marcomprofessionals zijn die eindeloos. Heerlijk!
-
Helga Voogd
- Werkt bij: Van Santen Netwerk
- Functie: Partner
- Website:http://www.vansantennetwerk.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Finalisten ADCN Awards 2025 bekend:... 14-03-2025
- Hornbach trapt tuinseizoen af met... 14-03-2025
- Belastingdienst lanceert 'Aangifte... 13-03-2025
- Ronald McDonald Kinderfonds... 13-03-2025
- Warc's Creative 100: Heineken stijgt... 12-03-2025
- Chocolate eerste bureau met true... 12-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center