Commercialreview augustus: Oranjefonds, Aldi en anderen

Commercialreview augustus: Oranjefonds, Aldi en anderen
  • Bureaus
  • 5 sep 2022 @ 07:45
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

We beginnen deze maand met de TV commercial en de buitenreclame van het Oranje Fonds, ontworpen door B.R.A.I.N. Creatives. Beide zijn onderdeel van een campagne die draait om het thema 'Samen voor de Buurt'. Hiermee wil het Oranje Fonds duidelijk maken dat een betrokken samenleving ertoe doet.

Meedoen in de samenleving en het gevoel hebben dat je ertoe doet begint immers in je eigen buurt. Daarom versterkt en verbindt het Oranje Fonds het hele jaar initiatieven die daaraan bijdragen.  In de TV commercial staat weer 1 van die initiatieven centraal zoals ook in vorige campagnes een voorbeeld van een mooi project centraal werd gesteld. De bijbehorende buitenreclame wil de aandacht trekken met de tekst “Hier in de buurt doen we er samen toe.”

We zien dat ons panel de beide uitingen waardeert en het ze aanspreekt wat bijvoorbeeld blijkt uit deze reactie: 'Misschien toch eens kijken of mijn hulp nodig is in de buurt'. De TV commercial scoort dan ook gemiddeld hoog op onder andere 'geloofwaardigheid' en 'zet aan tot actie'. Een potentieel verbeterpunt is dat we toch nog wel een aantal keer terugzien dat mensen niet goed weten wat het Oranje Fonds nou precies is en doet. Uit onderzoek blijkt dat de spontane en geholpen merkbekendheid van het Fonds al jaren stabiel zijn. Deze campagne is daarom onderdeel van een merkcampagne waarmee het Oranje Fonds gedurende langere tijd, stap voor stap, de inhoudsbekendheid bij het brede publiek verder wil vergroten.

In de nieuwe TV-commercial van Aldi, ontworpen door Indie Amsterdam, staan momenten centraal die herkenbaar zijn voor het einde van de vakantie. We zien het zetten van de wekker, het inpakken van de schooltas en het vullen van de koelkast en voorraadkasten met alledaagse boodschappen in plaats van vakantieboodschappen. Daarmee laat Aldi zien dat je 'net zo weer aan de bak kunt, maar dan goedkoper', omdat Aldi alles in huis heeft voor een frisse start.

Deze commercial is geloofwaardig en zo menselijk, gewone familie

De commercial past helemaal in de Aldi-stijl en heeft weer veel humoristische momenten in zicht. Het gevoel is voor veel kijkers herkenbaar, en wordt op deze manier luchtig en humoristisch ingevuld door deze supermarkt, wat bijvoorbeeld blijkt uit deze reactie: 'Deze commercial is geloofwaardig en zo menselijk, gewone familie.'

In de commercial van SNS, ontworpen door Alfred International, zien we een jong stel dat voor de zoveelste keer een potentieel koophuis bezoekt maar ook voor de zoveelste keer geen schijn van kans maakt.

Met deze campagne wil SNS de nieuwsgierigheid prikkelen onder jongere mensen voor wie het op dit moment knap lastig is om een eigen huis te kopen om naar informatie over de kansvergroters op zoek te gaan. In een orientatiegesprek kijken ze met persoonlijke aandacht naar de individuele situatie en bijbehorende doelen. Daarin ontdekken ze wat haalbaar is en welke kansvergroter het beste bij iemand past. De slogan 'eerst de mens en dan het geld' moet hierbij duidelijk maken dat de SNS echt naar de mens en de persoonlijke situaties wil kijken.

De commercial spreekt de kijkers aan en het probleem is in deze tijden zeer herkenbaar. Het is sterk dat de bank zich opwerpt om te helpen om dit probleem een stukje op te lossen. Dat blijkt onder andere uit deze reactie: 'Het geeft op een luchtige manier de problemen weer op de woningmarkt en dat SNS probeert mee te denken.'

We zien ook wel wat terughoudendheid bij ons panel omdat het probleem wel groot is en voor velen niet zomaar op te lossen lijkt. Deze reactie geeft dat bijvoorbeeld goed weer: 'Zou dit echt werken?' Toch zien we dat de meeste mensen het erg waarderen en wanneer SNS daadwerkelijk iets kan doen zal hen dat heel veel credits gaan opleveren!

Zou dit echt werken?

Interessant om te zien is dat de radiocommercial met dezelfde boodschap iets beter over lijkt te komen dan de tv-commercial. De radiocommercial scoort overall wat hoger en scoort ook relatief hoog op de factor 'zet aan tot actie.' Mogelijk is dit te verklaren doordat in de radiocommercial het iets concreter wordt gemaakt door 1 van de 5 oplossingen al te noemen.

Dan gaan we naar de 62e 'Even Apeldoorn bellen' commercial van Centraal Beheer, Ontworpen door DDB Unlimited. Opnieuw krijgen ze het voor elkaar om de aandacht op een positieve manier op zich te vestigen.

In de commercial zien we hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op kantoor van een transportbedrijf, grote logistieke gevolgen heeft voor een student die wakker wordt op zee. 'Denk je dat je de klus hebt geklaard, begint je baas tegen je uit te varen. Maar is dat wel terecht? Over hoe een klein foutje flinke deining kan veroorzaken. Precies, Even Apeldoorn bellen.' Ons panel reageert dan ook zeker enthousiast op deze commercial wat bijvoorbeeld uit deze reactie blijkt: 'Ik vind hem supergrappig, echt een typische 'even Apeldoorn bellen' commercial.' Wel zien we een aantal keren terugkomen dat de het verhaal niet direct begrepen wordt, waarbij bij sommigen mee lijkt te spelen dat het niet volledig in het Nederlands is. Dat kan een punt van aandacht zijn om de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen. Gelukkig zullen de meeste Nederlanders de commercial vaker voorbij zien komen dus genoeg tijd om het verhaal door te krijgen!

In de back-to-school commercial van bol.com, ontworpen door Dept Agency, zie je hoe een student (die net weer is begonnen met zijn studie), naast studeren op zijn laptop ook graag gamet. Hij is er best goed in, maar wordt steeds verslagen door dezelfde tegenstander. Erg vervelend natuurlijk… Als kijker verwacht je dat hij verslagen wordt door iemand zijn eigen leeftijd, maar aan het eind blijkt dat het zijn moeder is die hem keer op keer verslaat in zijn favoriete spel. Dit verwacht je natuurlijk niet, omdat moeders doorgaans geen goede gamers zijn. Maar deze moeder staat haar mannetje en heeft zelfs professionele gaming-gear in een geheime lade liggen.

De commercial trekt op een positieve manier de aandacht, zeker omdat het iets minder standaard is dan de back-to-school campagnes die we vaak zijn. Bij bol.com is het een traditie om elk jaar een back-to-school campagne te doen en deze is zeker geslaagd te noemen wat we ook in de reacties terugzien waarvan dit een goed voorbeeld is: 'humor, verrassend, leuk om te bekijken.' We zien vooral veel terugkomen dat kijkers de commercial 'verrassend' en 'origineel' vinden wat een compliment is aan bol.com.

We sluiten deze maand af met de commercial van Floriade Expo 2022 ontworpen door Neew. In deze tweede commercial heeft Floriade er bewust voor gekozen om meer van het park te laten zien. De eerste commercial van de Expo (maart - juni 2022) liet vooral de thematiek zien van Floriade: Growing Green Cities. In dit thema staan oplossingen die onze steden leuker, mooier en duurzamer maken centraal. Deze tweede commercial speelt juist in op de beleving van de bezoeker tijdens een dagje uit bij Floriade. Hierin wordt een duidelijke oproep gedaan om een bezoek te brengen aan de Expo in Almere.

De titel is van de commercial is: 'Geniet van tuinen vol innovatie en inspiratie' en wil de volgende boodschap overbrengen: 'Deze wereldtuinbouwtentoonstelling is nog maar een paar weken geopend en een leuk dagje uit voor het hele gezin, dus mis het niet.' De commercial bevat een heel duidelijke oproep om nu nog een bezoek te komen brengen aan Floriade. Het laat een aantal highlights zien van wat er te zien en te doen is, voor jong en oud. Er is daarom ook gekozen voor een ‘jong’ meisje en haar ouders en opa.

Overall: kort en krachtig

We zien terug in de resultaten dat de kijkers de boodschap goed begrijpen en dat hun interesse overall wordt gewekt wat bijvoorbeeld uit deze reactie blijkt: 'Vrolijk, zomers. Opgewekt. Wel een beetje drukke beelden. Maar overall: kort en krachtig.' We zien hier ook gelijk een potentieel verbeterpunt terug: de commercial komt onrustig over door de schokkerige en bewegende beelden, wat tegelijkertijd natuurlijk overkomt omdat het een vlog video is. Iets stabielere beelden zou de commercial wat rustiger kunnen maken. We hopen dat deze commercial zorgt voor nog een mooie eindsprint van bezoekers aan Floriade die nog tot en met 9 oktober geopend is!

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken