[column] Commercialreview maart: o.a. EerlijkeWoz, Hornbach, Albert Heijn
- Bureaus
- 4 apr 2023 @ 08:40
- Link
-
Ruben Balfoort
Oprichter
CommercialReview.nl - Geen tag
- 4 apr 2023 @ 08:40
- Ruben Balfoort
We kijken weer terug op de meest opvallende commercials van maart. Wie scoorde hoog, wie moet nog schaven aan zijn creatieve uitingen?
We starten met de voorjaarscommercial van Hornbach, gemaakt door HeimatTBWA\. De nieuwe commercial laat tot in het kleinste detail zien wat er gebeurt als de natuur haar eigen weg zoekt. Talloze zaadjes worden door de wind en het regenwater verspreid. Ze vinden hun eigen plek ergens in de tuin om zich daar in de aarde te nestelen. En met het licht en de warmte van de zon groeien ze uit tot prachtige bloemen en planten. Het thema van de commercial is dan ook “Laat de natuur haar gang gaan” en is een uitnodiging om het beeld van de perfecte tuin los te laten.
De spot wordt positief beoordeeld door onze reviewers, ondanks dat hij ook bij sommige kijkers tot verbazing leidt.
Deze reactie vat het algemene gevoel van de kijkers goed samen: "Vreemde maar opvallende reclame. Wel mooi gemaakt.” Hornbach heeft het opnieuw waargemaakt: een campagne, die de nodige aandacht trekt en de kijkers een beetje in vertwijfeling achterlaat.
De commercial die deze maand ook de aandacht trok is van Velthuis Kliniek, ontworpen door No Tomato. Met deze nieuwe merkcampagne wil het bedrijf laten zien dat ze helpen hun cliënten het beste uit zichzelf te halen en zichzelf te blijven. De kracht van de campagne ligt in het communiceren op de emotie.
Het script gaat over een persoon die net een behandeling bij Velthuis kliniek heeft ondergaan, een koffiebar binnenkomt lopen en een vriendin die deze persoon complimenteert dat hij/zij er zo stralend uitziet. De situatie is ‘point of view’ gefilmd, wat betekent dat je de persoon die de behandeling heeft ondergaan niet ziet. De kijker van de commercial kan zelf invulling geven of de hoofdpersoon een man of vrouw betreft, welke behandeling hij/zij heeft ondergaan en hoe deze persoon eruitziet.
Dit maakt het een opvallende commercial die ook bij ons panel positief opviel, wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Leuk, opvallend, origineel.” Maar ook deze: "Enige is: ik weet nu nog niet precies wat Velthuis Kliniek doet.” Dit is ook de kanttekening bij de commercial: als je niet bekend bent met Velthuis Kliniek, dan wordt het niet duidelijk wat ze doen en om welke behandelingen het gaat. Puntje van verbetering dus.
We kunnen ook zeker niet om de paascommercial van Albert Heijn heen, die is gemaakt door TBWA\NEBOKO. In de commercial zien we oma die de hoofdpersoon Ilse belt en voorstelt om als paashaas naar het paasdiner te komen.
Vroeger verkleedde oma zich al als paashaas. Ilse heeft daar gemengde herinneringen aan. Maar het is typisch oma die het zelf een heel goed idee vindt om het pak weer eens van zolder te halen en haar kleinkinderen te verrassen. In de televisiecommercial is te zien hoe oma eieren verstopt voor de kinderen Tommy en Robin, maar hier de nodige moeite mee heeft. De commercial wordt erg positief ontvangen: “Leuk, grappig. Goede humor. De familie is zo op een leuke manier ingezet.”
Dan gaan we naar de commercial van Simyo, ontwikkeld door Joe Public met het thema ‘Waarom duur doen?’ In deze campagne worden de vaste personages Simon en Yolanda ingezet. Een no-nonsense stel dat in verschillende situaties voor de optie kiest die net zo goed is, maar minder kost. Zoals in de eerste video waarin een Spaanse ober hen een duur flesje bergwater probeert te verkopen, als drinkwater voor de hond. Daar gaat het stel niet in mee, want ze willen gewoon ‘water from the crane’. Waarom duur doen, als je slim kunt zijn?
De commercial heeft een duidelijke boodschap en een duidelijk thema dat goed blijft hangen en ook goed wordt ontvangen door ons panel: “Goed en opvallend. Laat zien dat het wel nog goedkoop kan zijn.” Ook de humoristische situatie en het gebrekkige Engels wordt gewaardeerd.
Een potentieel verbeterpunt is om een nog duidelijkere connectie met het merk en het aanbod van Simyo te maken aangezien een aantal kijkers aangeeft de connectie met het merk niet goed te begrijpen.
Het is beter om dit zo duidelijk mogelijk te maken, al kan het ook komen doordat de personages en situaties nieuw zijn en nog niet herkend worden. De ervaring leert dat wanneer vaste personages langere tijd worden ingezet, dit juist tot sterke herkenning kan leiden zonder dat het merk heel duidelijk naar voren hoeft te wordt gebracht. Dit gaat het vervolg van de campagne uitwijzen. De start is in ieder geval sterk.
De laatste commercial van deze review is van Eerlijke Woz, van het bureau Pret. De hoofdvraag uit deze commercial, die sprookjesachtig aandoet is: “Knabbelt de belastingdienst ook aan uw huisje?” Dit omdat ruim 2 miljoen mensen te veel WOZ-belasting betalen volgens Eerlijke Woz die je kan bijstaan om het bedrag via een bezwaarprocedure omlaag te krijgen.
Ondanks dat veel van deze bureaus de laatste tijd slecht in het nieuws zijn geweest, trekt Eerlijke Woz met deze campagne op een positieve manier de aandacht. We zien in de antwoorden dat de tvc bij veel mensen met een koophuis ervoor zorgt om toch te gaan checken of er mogelijkheden zijn om hun WOZ omlaag te brengen.
Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.
-
Ruben Balfoort
- Werkt bij: CommercialReview.nl
- Functie: Oprichter
- Website:https://commercialreview.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wereldmuseum bepleit open blik naar... 09-05-2025
- Kellogg’s viert ochtendtypes met... 09-05-2025
- Otrium viert outletgeluk met... 09-05-2025
- Kamado Joe haakt in bij witte rook... 09-05-2025
- Gift a Tree en Ideapreneurs brengen... 09-05-2025
- Johnny Wonder strijkt grote... 08-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management